Bedankt voor reacties weer. Ja, klopt helemaal. Wil ook zeker niet overhaast iets kopen, maar als ik iets moois vind dan blijft dat vaak wel zo.
Waarom zou jij geen 1000 euro uitgeven voor een tweedehands quartz duiker? Is quartz qua kwaliteit trouwens slechter dan automatisch? Voor mij is quartz wellicht beter, aangezien dat eens in de zoveel jaar vervangen is van batterij.
https://www.chrono24.nl/breitling/colt-automatic--id7546712.htm met verkopen van deze heb ik kort contact gehad, doet een beetje vaag en heeft geen aankoopbewijs, gekocht bij bevriende juwelier ofzo. Vind het vreemd dat je van zoiets geen factuur hebt. (bewaard)
https://www.chrono24.nl/breitling/colt-a74350--id7795643.htm deze komt op dit moment nog het beste over, met doos, van een juwelier. Alleen de prijs is eigenlijk ietwat te hoog. Misschien gewoon een bod doen van 950/1000?
Die Omega Seamaster vind ik ook erg fraai trouwens.
Quartz is kwalitatief niks minder dan mechanisch. Integendeel, ze zijn onderhoudsarmer, accurater en minder gevoelig voor magnetisme en schokken.
Maar quartzuurwerken zijn goedkoper dan automaten, en ze schrijven veelal harder af. Het ziet er naar uit dat ze een mindere verzamelwaarde hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals Hamilton’s Ventura uit de jaren 50, vroege stemvorkhorloges… Maar vrijwel altijd is quartz tweedehands veel goedkoper.
Of dat terecht is weet ik niet. Voor 2300 Euro adviesprijs scoor je een Grand Seiko quartz dress horloge waarbij Seiko het uurwerk 50 jaar garandeert, met zeer hoge accuratesse en een prachtig afwerking.
Dat kan. Ik heb ook niets tegen quartz, maar vind 1000 Euro voor die duiker van 14 jaar oud gewoon te veel.
Ik zie die prijs dus niet zitten. Voor diezelfde 1000 Euro heb ik wel wat leukers op het oog dan een knobbelige omega met een tweede uitsteeksel waarvan ik de functie nog nooit heb begrepen.
Persoonlijke smaak dus.
Doe ik ook nooit. Ik koop geen horloges voor het flippen, dus ik heb de neiging om dozen en facturen gewoon weg te knikkeren. Er zijn mensen die dat relevant vinden voor de verzamelwaarde, ikzelf vind het flauwekul.
Evengoed: Koop de verkoper. Als er alarmbellen afgaan, niet doen.
Ik snap niet echt de door jouw gemaakte gelijkenis tussen een oris aquis en een submariner tbh.
Naast dat ze beide duikers zijn hebben ze niet veel gemeen.
Mijn eerste “echte” horloge was een oris aquis. Nog steeds blij mee.
Larsh heb je inmiddels iets gekocht ?
Hoi allemaal, we zijn nu ruim een halfjaar verder en nog steeds geen horloge gekocht. Ik kreeg namelijk een Apple Watch en heb deze tijd met plezier gebruikt, maar vind dat meer een accessoire voor je iPhone dan echt een sieraad. Ik ben nog steeds zoekende.
Meeste Rolex modellen blijf ik erg mooi vinden qua design, vooral de day date en submariner.
Zag paar dagen geleden deze: https://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-heren/m1333351182-origineel-rolex-1500-date-heren-horloge-blauwe-wijzerplaat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Ik vind zoiets erg classy en stijlvol. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar bovenstaande advertentie is. Staat er al bijna twee maanden op, goedkope prijs voor rolex, heel vaak opgeslagen en nog steeds niet weg. Ik neem aan als het een originele was in goede staat, hij inmiddels al lang weg was geweest voor die prijs.
Wat denken jullie?
Ik zou eerder het blauwe gedeelte hier goed in de gaten houden dan marktplaats.
Doe ik zeker! Alleen hier worden vaak toch wel nieuwere modellen aangeboden (4k>), wat wel buiten mijn budget ligt op dit moment. Ik kijk ook veel op Chrono24, alleen ik blijf het toch wel risky vinden om zoiets duurs te bestellen.
Wat is jullie oordeel over dat model in die link? Ik heb hem ook opgezocht op Chrono24 en zie dat die prijs best ‘oke’/betrouwbaar is. Loop je veel risico met zo’n oude/vintage Rolex?
Buiten jouw budget en op de foto’s is al te zien dat het horloge niet in de schitterende staat verkeert welke in de advertentie beloofd wordt. Ik ben geen Rolex expert (ik kom er niet eens in de buurt), maar dit zou voor mij al reden zijn om verder te kijken.
Ik heb het topic snel doorgespit, mij valt vooral het volgende op:
Dat lijken me vooral de grote, bekende namen die grosso modo allemaal buiten budget liggen. Tudor, IWC en Panerai missen nog. Gelukkig is de horlogewereld groter dan die paar merken. Zeker binnen het budget dat je noemt, zou je eens verder kunnen kijken. Certina, Ball, Fortis, Junghans, Longines, Nomos, Seiko, Oris, Squale, Tag Heuer, Damasko, Tissot, Sinn, Baume & Mercier, Eterna, Christopher Ward, Maurice Lacroix, Citizen, Glycine, Alpine, Hamilton, Marathon, Archimede en Stowa. Om er maar eens een paar te noemen. Met een beetje zoeken kun je daar nog een hele zwik respectabele micro merken aan toevoegen.
Mocht je toch gefixeerd blijven op de bekendere luxe namen, dan zou ik beginnen met het maximum budget eens op te hogen met een factor 2 á 3.
Het is inderdaad zeker geen nieuw horloge meer, maar vind vintage ook wel wat hebben en vooral bij Rolex ogen die vintage modellen nog best wel goed en tijdloos. Ik vind de Rolex 1500 date persoonlijk mooier dan een Colt.
Qua budget is die wellicht nog mogelijk. Enige wat ik me afvraag bij zulke vintage horloges, waar ga je heen als er wat mee is en wat kost zoiets dan? Er wordt een jaar garantie meegegeven bij de winkel, maar zul je net zien dat je na 1.5 jaar wat krijgt. Zo’n beurt zal bij een Rolex dan ook wel al snel 500(+) kosten. Daarnaast, gaan ze je helpen als je geen doos en/of papieren hebt?
Naar een onafhankelijk horlogemaker die met Rolex overweg kan of een Rolex dealer.
Dat hangt er vanaf wat eraan mankeert. Maar als je een beetje googelt, dan zul je zien dat bedragen van €500,- tot €1000,- geen uitzondering zijn.
Dat lijkt me in het algemeen een onderdeel van “vintage”. Als dit een probleem is, kun je beter een nieuw horloge kopen. Er zijn zat merken die je nieuw 5(+) jaar garantie geven.
Dus zou het verstandig zijn om niet op het uiterste van je budget te gaan zitten, maar €500+ reserve te houden.
Als het een echte Rolex is die niet als gejat in de boeken staat lijkt me dat geen probleem. Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat je nieuwe papieren via de AD kunt aanvragen.
Succes!
Oh ja, voor die €2600+ euro had ik me een mooie Grand Seiko, Tudor of Omega gekocht. Heb je gezien hoe die end links tussen de lugs hangen bij die Rolex op marktplaats? Met alle respect, maar Dat doet zelfs Invicta beter tegenwoordig.
Ik zou wel je zoekgebied beperken tot juweliers in jouw situatie. Met jouw budget kan je ook duikers uit de top range van Seiko aanschaffen. Die gaan heel lang mee, zonder je over de kosten druk te hoeven maken.
Speedmaster reduced? Eventueel op een lederen band
400 euro onderhoud?
Voor een horlogebeurt?
Sorry, maar ik zie niet wat je bedoelt haha. Ik ben ook totaal geen kenner, maar zou wel graag willen weten wat je bedoelt met die loshangende lungs.
Die speedmaster ziet er ook zeer chique uit, ga ik verder naar zoeken.
Ja, schijnbaar zijn dat normale prijzen als je een horloge van de bekende dure merken een servicebeurt geeft.
Ligt er aan wat voor uurwerk.
Wat is daar mee?
Regulier onderhoud voor een automaat.
Dat vindt ik aan de hoge kant!