Mooie, betaalbare auto chrono van Tissot

De Lemania 5100 is kwalitatief gewoon een goed uurwerk ondanks de kunstof onderdelen, en ook prima aan te werken om te repareren.
In tegenstelling tot een nieuw C01.211 uurwerk die een kunstof anker en ankerrad heeft.


Waar geen eer aan te behalen valt om deze te repareren, dit zijn gewoon wegwerp uurwerken, en worden alleen compleet vervangen.
Dus ik zou altijd voor de 7750 kiezen!

1 like

Met de almaar stijgende horlogeprijzen (ook bij Tissot), vind ik een efficiënter en goedkoper te produceren uurwerk geen gek idee. Hoe lang het meegaat kunnen we alleen maar afwachten de komende jaren. Ik denk dat de betaalbaardere chronografen sowieso veel minder geserviced worden. En dat na 10 jaar het complete uurwerk vervangen niet meer kost dan twee servicebeurten die een duurder horloge in die periode heeft gehad. Ik durf dit wel aan.

1 like

Omdat je C01.211 een “wegwerp uurwerk” noemt reageer ik toch even.
Voor het anker en ook voor het ankerrad (i.pl.v. een 5-spaaks messing rad) is inderdaad Delrin kunstof gebruikt. Hoewel het waarschijnlijk nooit nodig zal zijn, is dit eventueel bij een service te vervangen. De aanrakingspunten zijn voorzien van slijtvast materiaal welke dezelfde samenstelling hebben als de stenen (robijnen) in de meeste horloges. De robijnen in horloges (ook in heel dure horloges) zijn dus van kunststof gemaakt😀!


ETA C01.211

Kortom een prachtig uurwerk voor een aardige prijs!

3 likes

Toch is het zo, dit uurwerk wordt niet geserviced maar compleet vervangen.
Een syntetische robijn is toch wel even iets anders als dit kunstof anker.

Dit is naar mijn mening geen Zwitserse kwaliteit, toch jammer want Tissot had altijd degelijke betrouwbare uurwerken voor een betaalbare prijs.
De prijzen worden hoger en de kwaliteit neemt af :thinking:

2 likes

Door een oud uurwerk van Lemania te nemen, en er nog meer plastic onderdelen in te stoppen. Het enige wat het uurwerk echt leuk maakte, namelijk de seconden wijzer en secondenchrono wijzer vanuit het midden, heeft Tissot eruit gehaald. De goedkoopste chrono uit de reeks mocht natuurlijk niet deze bijzonderheid houden. Heel jammer dat het uurwerk hiermee voor mij de nek om is gedraaid.

Het Lemania 5100 uurwerk stond als robuust te boek, maar is simpel geconstrueerd. Het gewicht van de automaat loopt bijv. niet op een kogellager maar op een hardmetalen pen, en de bruggen staan op pilaren.

Het valt me op dat de pijlen gericht zijn op het mooie C01.211 uurwerk, maar blijkbaar is het nog niet bekend dat het hier bejubelde Valjoux 7750 uurwerk ook kunstof onderdelen bevat😀!

1 like

Ach we zullen zien of dit gewoon een prima en slimmer geproduceerd uurwerk is of een inferieur prul. Ik denk dat ik mezelf er later dit jaar een cadeau doe. En dan spreken we elkaar over een jaar of tien weer!:wink:

2 likes

Goed idee, veel plezier met je nieuw aan te schaffen horloge! En… afgesproken, over 10 jaar wisselen we de ervaringen uit😀!

1 like

Die panda stijl vind ik er mooi uitzien, maar ik vind deze horloges veel te groot met 45 mm diameter. Voor mij is dat een dealbreaker. Bij 40 mm had ik hem zo gekocht.:slightly_smiling_face:

1 like

Kunstof onderdelen zijn zeker het probleem niet zolang het de functie ten goede komt.
Zelfs Omega gebruikt delrin voor de chronograaf rem, niks mis mee.
In dit geval een Zwitsers ankergang met een kunstof echappement wat één van het belangrijkste onderdeel is van het uurwerk, komt de kwaliteit zeker niet ten goede.

Kijk soms wel eens naar de Heritage 1948. Hopelijk komt Tissot weldra met nog meer leuke chrono’s

1 like

Daar zit dan weer een ETA 2894-2 in; een piggyback chrono. Ook altijd weer voer voor discussie. :grin:

1 like

De C01.211 opvolger van de Lemania 5100 doet het wel al bijna 10 jaar uitstekend met deze uitvoering van Anker en Ankerrad.
Met het allerbelangrijkste, het hart van een horloge: “de veer”, zijn gerenommeerde horloge fabrikanten al bezig met het ontwikkelen en toepassen van een kunststof veer die een ongekende levensduur blijkt te hebben. De ontwikkeling😀 staat gelukkig niet stil!

1 like

Samen met een bevriende horloge liefhebber ben ik nog eens op onderzoek gegegaan naar het ETA C01.211 uurwerk en heeft hij om een bevestiging te krijgen van de verhalen over dit “omstreden” uurwerk bij Tissot om opheldering gevraagd.
Dit is het antwoord die we vorige week van Tissot ontvingen:

Je hebt dus twee maanden geleden het juiste antwoord geven over dit uurwerk. Alsnog mijn dank hiervoor!
De filosofie van Tissot is dat het vervangen van het gehele uurwerk bij volledig onderhoud goedkoper is dan het uurwerk servicen.

Mijn Tissot chronograaf met dit uurwerk geeft inmiddels drie weken geleden plaats gemaakt voor een Hamilton met een ETA 2895. Later ga ik misschien nog eens een keer kijken naar een mooie chronograaf met een goed te onderhouden uurwerk.

5 likes

Triest vind ik dit. Volledig uurwerk vervangen tot deze niet meer voorradig zijn binnen 10 jaar. Dan is je horloge klaar voor de vuilnisbak. Weg Zwitserse duurzaamheid. Mits regelmatige service kan een goed mechanisch uurwerk +100 jaar draaien.

3 likes

Ik heb ook best wel eens met een schuin oog naar horloges met dat uurwerk gekeken, maar door slechte geluiden van diverse kanten er nooit een gekocht. Het blijkt dus zelfs officieel een wegwerp-uurwerk. Dat is wel triest inderdaad.

Heb nu een Tissot onderweg met een A05.H31, een gemodificeerde 7753. Hopelijk hebben ze daar niet ook een wegwerpding van gemaakt. :fearful:


6 likes

Hier heb ik ook al een jaar een oogje op. Ik vind deze machtig mooi!

Overigens heb ik mijn Junghans Meister chronoscope met 7750 voor ruim onder de € 2.000 gekocht.

1 like

Ook heel fraai :+1:

Deze Tissot is overigens een tweedehandsje uit Australië. Zit al bijna twee weken met smart te wachten. Ik krijg het gebrek van die trage pakketdiensten en douaniers. :cold_sweat:

1 like

Echt heel gaaf. Heb hem laatst nog in het echt gezien in Antwerpen. Echt heel erg mooi. Even wachten nog en dan veel plezier ermee enneeeeh
.
.
.
Mocht je hem beu zijn, laat maar weten :wink:

1 like

Eerst maar eens zien dat ik hem binnen krijg. :sweat_smile:
De maat is nog wel een twijfelpuntje; ik heb er nog nooit een om de pols gehad en ik heb vrij kleine polsen…