Ik ben op zoek naar een vintage chronograaf. Natuurlijk zijn er mooie te vinden, maar daar zit ook een enorm prijskaartje aan. Budget is 500,- maar enigszins flexibel als het echt de moeite waard is.
Ben een beetje op de hoogte, kom vaak landeron of valjoux uurwerken tegen. Valjoux is niets mis mee, maar hoe staat het met landeron uurwerken?
Diameter 37/38 mm.
Qua uiterlijk kan ik zoiets van Leonidas wel waarderen.
Ik zou voor jouw budget proberen een horloge te kopen met een leuk venus uurwerk of zo , landeron 148/248/51 en vj 7730-7734 zijn vrij standaard , misschein dat bv een vj 23 wel lukt voro die prijs, heb je toch een iets zeldzamer stuk dan met de eerder besrpoken ,veel voorkomende uurwerken.
Ik heb zelf ooit een merkloze Venus 170 chrono gekocht (als een poor man’s Breitling, werd ook gebruikt in Luftwaffe Heuer). Op zich best leuk maar houd er rekening mee dat je minimaal 100 euro moet reserveren om hem te laten servicen. Het is misschien wel slim om een horloge te zoeken waar al schokbescherming op zit (incabloc of iets vergelijkbaars).
Ik zou toch kiezen voor iets met een uurwerk wat vaker voorkomt. Daar zijn immers nog genoeg onderdelen voor te vinden. Als er bij een zeldzaam uurwerk onderdelen moeten worden vervangen (kans is redelijk groot bij deze oudere chrono’s gezien slijtage) ben je een godsvermogen kwijt.
Beste, Valjoux 7730 en 7734 zijn inderdaad veel voorkomend, maar hier zijn nog veel onderdelen voor beschikbaar, bovendien zijn deze ook heel solide en stevig (ik heb er al verschillende gehad en verkocht oa. een tissot seastar chrono…,) Eens geserviced lopen deze jaaaaareeeenn goed. Heel veel verschillende merken gebruikten deze kalibers; Momenteel heb ik er zelf eentje te koop staan(marktplaats) dat ik enige tijd zelf heb gedragen (een BWC, werd onlangs geserviced en loopt prachtig op tijd). Ik heb ook een venus 170 chronograph suisse (iets delicater), uiteraard is er wel een stijlverschil tussen de 50’s chrono’s en de 70’s chrono’s. Voor alledaags gebruik zou ik gaan voor een valjoux 7730 of 7734, aangezien deze toch wel betrouwbaar zijn en eens geserviced, heeft u er jaren geniet van.