"Mooie" Russen op de Marktplaats

Van de “leuke” teksten, die gewoonlijk in het Engels op de baai staan en meestal uit Oekraïne zijn afkomstig, kun je nu ook op de Marktplaats in het Nederlands genieten.

Er staan nu drie Russische horloges van een verkoper te koop. De omschrijvingen zijn, behalve het feit dat de horloges uit Rusland zijn, volledige leugens.

Wees dus gewaarschuwd: er is geen enkele sprake van de echtheid of de originaliteit van de horloges (de wijzerplaten zijn door een of andere slimmerik bedacht en in Oekraïne of in China gedrukt) en al helemaal niet van de enkele betrokkenheid van de horloges bij enige militaire instelling van Rusland/Sovjet-Unie. Alleen de uurwerken zijn echt. De Molnija uurwerken kun je echter (maar dan in een originele kast, als zakhorloge) vaak voor een bedrag van rond 25 euro kopen.

http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-antiek/464350063-military-soviet-red-army-molnija-komandirskie-60s-watch.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKKxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1

http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-heren/464350843-molnija-vintage-1950-soviet-air-force-spy-watch.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKKxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1

http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-antiek/464351128-molnija-vintage-soviet-navy-kursk-submarine-watch.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKKxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1

Ik heb de Marktplaats al een paar dagen geleden gewaarschuwd, maar er komt geen enkele actie. Hebben ze dan baat bij verkoop van neppers 8-)?

De omschrijvingen van de andere Russen van dezelfde verkoper balanceren op het randje. Ik kan niet zeggen dat deze ook volledig gelogen zijn maar deze als de waarheid beschouwen kan ik ook niet :(.

Nogmaals, wees voorzichtig!

Groet,

Alex

Goede Tip,
helaas doet MP helemaal niks met meldingen over neppers.
Ik heb al zeker meer dan 100 maal een melding gemaakt van nep horloges, maar daar doen ze helemaal niks mee. Ze vangen 3euro per advertentie en het zal hun een zorg zijn dat de horloges nep zijn, en of mensen op die manier opgelicht worden. Als reactie geven ze dat er zoveel advertenties worden geplaatst en ze niet alles kunnen controleren…ja ja natuurlijk…maar als ik dan een melding maak dat een advertentie niet klopt? Dan zeggen ze dat 1 melding niet genoeg is. Ik kan me er zo boos over maken. Het gaat alleen om het geld, ik heb ze al gewaarschuwd dat ze hun site op zeep helpen met deze acties. Maar ht doet ze niks.
Jammer.
De overheid zou ook eens in moeten grijpen, want het is volgens mij toch verboden om immitatie producten te verkopen?

Groet,
Martin

Je ziet ook geregeld dit soort Shturmanskie’s opduiken op eBay -

• ik vraag me altijd af hoe echt dat allemaal is …

Deze Stuurmanskie op de baai zijn exact dezelfde als die van de verkoper op MP: NEP!

http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-antiek/468070662-shturmanskie-first-in-space-cosmonaut-s-gagarin-s-watch.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKKxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1

Omdat hij in zijn advertentie niet beweert dat dit horloge echt is en plaats er eigenlijk helemaal geen omschrijving bij kan ik niet zeggen dat hij liegt. Hij zegt de waarheid gewoon niet…

Groet,

Alex

Op eBay beweert hij nochtans “year of manufactory - 1955y”.
Da’s dan een grove leugen.

Wel knap gedaan anders, kast lichte gebruikssporen gegeven, dekseltje open: “4-55”.
Je zou er zo in trappen.

En deze dan -
http://cgi.benl.ebay.be/Shturmanskie-Gagarin-watch-USSR-1Mchz-100-original-/290592303651

• ook nep?

Hij geeft ook aan dat het uurwerk gelijk is aan een Rolex 5513 uit de jaren 40 :#:)o

Grappig, want de hele vintage wereld denkt dat de commerciele submariners pas in de jaren 50 op de markt zijn gebracht.

Wat een idioot >X>X>X

Gr. Roel

Ik heb eens gecorrespondeerd met deze clowns over een ander horloge dat ze aanboden (onder een andere naam
http://verkopers.marktplaats.nl/15634378
). Ook hier klopte helemaal niets van de wollige tekst (oa datering uit de duim gezogen). Toen ze op hun eigen advertentie begon te bieden was ik er klaar mee.

Deze kan wel een echte zijn - de wijzerplaat en de wijzers lijken echt, stop-seconde is aanwezig.

Er zijn verder veel discussies over de Stuurmanskie die Gagarin tijdens de eerste ruimtevlucht had. Hoeveel stenen was er - 15 of 17, of zijn horloge een schroefdeksel had enzovoort.

Maar bij het horloge van de eerste e-bay link is dat, zoals ook bij het horloge van Marktplaats, overduidelijk dat de wijzerplaat en de wijzers nieuw en uiteraard niet origineel zijn.

Dat komt heel vaak voor dat in een oude kast een oud uurwerk wordt ingezet (en dan kan het uurwerk inderdaad van 1955 zijn) en van een oh, zo gewillige wijzerplaat wordt voorzien. Voor een echte Gagarin horloge wordt relatief veel betaald (toch geen $ 700 of hoger, volgens mij). Ook andere fantasiehorloges worden door de leken graag gekocht - de wonderwoorden “militair/NAVY/KGB/Zakaz” en andere in dezelfde lijn suggereren dat deze horloges bijzonder zijn en doen wonderen bij de verkoop aan een leek.

Helaas is dat een grote business, vooral in Oekraïne, geworden - oude uurwerken zijn in overvloed en kosten maximaal 2 euro per stuk (nu wordt daar actief op de vergulde kasten gejaagd om 10 of 20 micron goud eraf te halen). Een kast en een wijzerplaat met wijzers in China laten maken kost niet erg veel (vooral als je deze in honderden bestelt).

Nu komt Bulgarije op de tweede plaats van de makers van de oneerlijke Sovjet horloges.

Russen noemen dat “gehaktbal” - een mengsel van een uurwerk, een kast, een wijzerplaat enzovoort, die niet bij elkaar horen en nooit in deze combinatie bestonden.

Op zich is dat niet erg - we hebben hier ook “mods” van Seiko bijvoorbeeld. Zolang deze als mods worden verkocht is er helemaal geen probleem. Pas als je zo’n mod met een verhaaltje van de halve waarheid en halve verzinsel (dat deze uitvoering een limited edition voor de hoogste Japanse spionnen is gemaakt) als iets bijzonders verkoopt (en een bijzonder prijskaartje daarop plaakt) wordt dat een oplichtingsdaad.

Kortom, let op op de baai - staat er Oekraïne of Bulgarije als verzendingsplaats op - moet je extra voorzichtig zijn.