Mooie voorraad glaasjes erbij :)

Ik moet het nog even uitzoeken, maar ik heb een plastic zak vol met horlogeglazen kunnen overnemen. Veel formaten, van zakhorloge tot dameshorloge :slight_smile:

De poes vond het ook erg interessant.

Mijn beste,

Als de kat van huis is, dan dansen de glaasjes!!
Desalniettemin, een edelmoedige verzameling horlogeglaasjes.
Want met een nieuw glas op je dierbare vintage, oogt het wel ze schoon.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Zit spannend spul tussen :slight_smile:

wellicht vind mijn opticien het ook wel wat
euh
grapje. Als ik wat nodig mocht hebben kan ik dus bellen??

:)o

gr japioow

langejaap Schreef:

Als ik wat nodig

mocht hebben kan ik dus bellen??

:)o

gr japioow

+1??

Hoe kom je in hemelsnaam aan een zak met horlogeglaasjes??? Het lijkt me wel een leuke puzzel om te achterhalen welke horloges er eigenlijk bij horen.

Of je koopt een leuk jaren '60 of '70 horloge met een bekrast plexiglas glaasje. Diameter opmeten, juiste glaasje erbij zoeken uit de voorraad en je hebt weer een knap horloge :slight_smile:

Ha, ha, dat lijkt me inderdaad een betere optie!! Maakt me eigenlijk meteen nieuwsgierig: hoe zit een glaasje eigenlijk aan een horloge vast? Ik heb van een aantal forumleden begrepen dat domme vragen niet bestaan, vandaar dat ik ook deze vraag gerust durf te stellen :slight_smile:

Hmm, die poes is ook vintage (=senior) of vergis ik me?

Grt. Marco

Poes heet Winnie en is ongeveer 17. (ligt momenteel op mijn schoot te snurken)

Bij die plexi glaasjes zitten ze meestal in het horloge “geklemd”. Aan de binnenrand van het glaasje zit een metalen “spanring”

Voor het verwijderen van het glaasje gebruik ik een "klauw"
Deze heb ik.
http://www.watch-tool.de/html/hand_remover.php?id=70535

Klauw grijpt glas vast, dan voorzichtig trekken. (lukt ook wel met schroevendraaier of zo, maar dan maak je je glas en horloge stuk :wink: )

(goeie site overigens)

Er zijn ook allerlei andere manieren waarop het glas bevestigd kan zijn, met lijm en pakkingen en zo. Maar daar zijn mijn glaasjes niet voor :slight_smile:

dmc Schreef:

Ha, ha, dat lijkt me inderdaad een betere optie!!
Maakt me eigenlijk meteen nieuwsgierig: hoe zit
een glaasje eigenlijk aan een horloge vast? Ik heb
van een aantal forumleden begrepen dat domme
vragen niet bestaan, vandaar dat ik ook deze vraag
gerust durf te stellen :slight_smile:

Het glas zit in de kast geklemd. Daar zijn verschillende systemen voor:

Je ‘knijpt’ het glas rondom een beetje in met een speciale klem, zet hem in de kast en laat het weer ‘los’. Het glas zet weer wat uit en klemt in de kast.

Er zijn ook glaasjes met een spanring aan de binnenkant van het glas. Die moet je met een speciale pers in de kast persen. Dit geeft een betere afdichting.

De maat van het glas luistert erg nauw, je werkt met tienden van millimeters.

Bedankt voor het antwoord! Ik had wel een idee, maar dat komt niet in de buurt van de realiteit. Leuk om te weten!

Poes komt uit 1993 lees ik! Een goed jaar

Erg interessant om te kijken wat voorn zeldzaam spul je in deze boterhamzak tegenkomt overigens!:~

Bedankt voor de info over Winnie!!! Mooie foto van die senior “schildpad” voor het raam. Mijn vriendin is blij met de info want onze poes is nu ong. 12 en dit is het bewijs dat een poes best 17 jaar oud kan worden!

Nou, jullie merken het, naast horloges ben ik ook een katten liefhebber en hopelijk word ik vanwege dit tekstuele uitstapje niet verbannen van de site;)

Verhaal over het plaatsen van glas is ook interessant omdat Rob in zowel mijn zwarte Monster als de zwarte Racer saffier heeft gezet en ik alleen bij de Racer meen nog wat lijmresten te zien. Het Monster glas zal dan wel andere constructie hebben.

Hoe krijg je die zak met glaasjes overigens ooit leeg?

Grt. Marco

Altijd handig een voorraadje glaasjes ;).

En inderdaad mooie ‘schildpad’. Lijkt wat op die van ons (maar die is pas 3) en is vast ook net zo eigenwijs :smiley: .

Ik ben toch wel benieuwd naar deze aankoop. Vooral wat je er aan hebt? Het lijkt mij toch dat je er alleen wat aan hebt, als je toevallig een van de horloges bezit waarvan er een glaasje bij zit? Voor zover ik weet zijn deze namelijk vaak erg specifiek?

Ik heb ook wel eens partijen horlogeglazen te koop gezien (soms zelfs een paar 100 per keer), maar heb nooit in gezien wat je er aan hebt dat ‘blind’ te kopen, zonder te weten wat er in zit?

Ik heb nu héél veel maten glaasjes. Ik heb een stel horloges met kapotte of bekraste glaasjes. Juiste maat erbij zoeken, monteren en klaar.
Ik ben nu (bijna) 35, ik hoop nog enige tientallen jaren voor mij te hebben. In die tijd kom ik geheid op rommelmarkten e.d. leuke horloges tegen waar “alleen maar” een ander glaasje op hoeft. Er is altijd wel iemand blij met een pontiac of prisma horloge.
Voor de vriendelijke prijs kon ik het niet laten.

Dat is dus een beetje de motivatie :slight_smile:

mjah, ok. Maar het blijft dus een beetje een gok, en ‘voor je weet maar nooit’. Ik ben geen fanatieke vintage verzamelaar, dus misschien dat het daar aan ligt dat ik het niet helemaal snap :slight_smile:

Beste MartijnV,

Een leuke collectie, mag ik wel zeggen.
Je kunt horlogeglazen ruwweg onderverdelen in een drietal categorieën: vormglazen (ovaal, rechthoekig, vierkant, fantasievorm, al dan niet met randfacettering), ronde glazen (al dan niet waterdicht en met of zonder metalen spanring aan de binnenzijde) en merkgebonden glazen.

Vooral die laatste categorie is interessant, zeker wanneer het glazen van Citizen en Seiko betreft. De ellende met die oosterse fabrikanten is dat ze – net als in de autowereld – alleen geïnteresseerd zijn in complete producten en nauwelijks in onderdelen. Gevolg: peperdure fournituren waaraan al na zo’n twee jaar een schrijnend gebrek ontstaat. Maar wel ieder halfjaar nieuwe modelletjes met een hele serie, na enige tijd nauwelijks te vervangen glazen uitbrengen, natuurlijk! En denk nou niet: daar zet ik bijvoorbeeld wel even een standaard rond glaasje in, want dat lukt eigenlijk nooit op een verantwoorde manier.

Dus: wees zuinig op die merkgebonden (vorm)glazen, zeker wanneer ze van Citizen en Seiko zijn, en maak daarvan bijvoorbeeld een lijst aan, zodat mede-forumleden die misschien al jaren zo’n specifiek glas zoeken in ieder geval een kleine kans hebben 'm in die opsomming terug te vinden.

Vriendelijke groet,
Robbert