Mora sport met gravering

Beste,

Ik heb uit een antiekwinkel dit zakhorloge gekocht. Ik heb er helemaal geen verstand van maar kon ook geen gelijke vinden. Vandaar mijn vraag of jullie hier wat informatie/waarde/etc. over willen delen.

Het is zo te zien van MORA, een sport editie. Wat de tekst rondom de secondewijzer precies zegt over een horloge, is voor mij ook een vraag. Er is een graffering op de achterkant van een trein. Leuk verhaal zou zijn dat het oorspronkelijk van een conducteur is geweest, afijn. De graffering lijkt machinaal, misschien is dit een veelvoorkomende afbeelding?

Ik hoor hier graag meer over!

Mvg,
Tim

Hallo @TimBok

Ik heb niet veel verstand van zak horloge. Ook geen idee hoeveel je weet/verteld is over het horloge.

Maar iedergeval mag je verwachten dat het een jaren 50 model betreft.

Ancre en shockproof is al een indicatie over de leeftijd met 17jewels.

Is het echt zilver?

Bedankt voor uw antwoord!
Oké interessant, het is geen zilver. Zo voelt het niet aan en zie nergens een merkje staan(weet niet of dat Vereist is voor zilverwerk).
Weet u wat ancre zegt over horloges? En “16 rubis” in dit geval?

Dus je hebt er geen verstand van koopt het dan toch en gaat achteraf naar de waarde vragen ?

Ok, best raar.

Ancre is een type uurwerk. En 16 rubies wil zeggen 16 lager stenen. Minder slijtgevoellig als geen stenen. Dus wel een redelijk kwaliteit uurwerk. Maar vast 20 per dozijn.

1 like

Ach. Jij hebt vast geen horloge zonden begaan in den beginne… Gelukkig was internet toen nog niet uitgevonden :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Nee eigenlijk niet. behalve een sub hommage gekocht En het internet was wel al uitgevonden maar we hadden er simpelweg nog niet van gehoord.
Ik verbaas mij oprecht over zoiets.:grin:

1 like

Ach ja. Onbezonnen

1 like

Aehjo, ik zag hem laatst en vroeg me af wat het allemaal betekende. Ik kocht hem omdat ik hem mooi vond, niet zozeer omdat ik weet wat het inhoudt.

2 likes

Geen verdere kritiek hoor @TimBok, maar we vinden het fijn hier op het Forum als je je ook even voorstelt als je nieuw binnenkomt. Weten we een beetje wie er tegen ons aanpraat.
In elk geval: welkom hier.

Er is niks mis met af en toe eens iets kopen wat je mooi vindt. Groot gelijk. En ook goed dat je je hier aanmeldt om iets te weten te komen over die aankoop. @Abel heeft al een beetje geprobeerd om je op weg te helpen.
Je weet dus nu dat het klokje mogelijk uit de jaren 50 komt. En dat het waarschijnlijk geen zilver is, maar een verchroomde of nikkelen kast heeft. De nogal vaak voorkomende afbeelding van de stoomlocomotief wijst op een betrekkelijk goedkoop horloge met waarschijnlijk een eenvoudig, maar daarom nog niet noodzakelijk slecht uurwerk. Een verwijzing naar treinen en locomotieven zie je vaak bij dit soort horloges omdat in vroeger tijden spoorwegpersoneel inderdaad vaak een nauwkeurig (zak) horloge droeg om de duidelijke reden dat je als spoorweg employee nu eenmaal de juiste tijd moest weten . Heeft iets te maken met dienstregelingen en zo. Echte ‘Railway Watches’ waren vaak zeer nauwkeurige en dus geen echt goedkope horloges van genrenommerd fabrikaat. Jouw exemplaar lijkt mij meer een soort kopie uit latere tijd. Maar ik weet dat niet zeker, ken het merk Mora niet.

Op de horlogenmerken database van Mikrolisk (http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker)
vind ik wel een merk Mora, verrassend genoeg uit Denemarken, niet echt een horlogeland.

Om nog wat meer over het horloge te weten te komen zou je het aan de achterzijde open kunnen maken om het uurwerk te zien en te fotograferen. Openmaken is meestal eenvoudig omdat je bijv. met je nagel of anders een eenvoudig keukenmesje het achterdeksel kunt open klikken. Als het goed is zie je dan meestal nòg een (binnen)deksel, dat op de zelfde manier te openen is.

Post een foto van het binnen werk en misschien is er iemand hier op het Forum die je dan kan vertellen om wat voor soort uurwerkje het gaat en daarmee ook iets over de kwaliteit.
Wat een eventuele waarde betreft: als het klokje goed functioneert hoogstens een paar tientjes, als het defect is, helaas: gewoon niks!
We zien graag verder bericht van je.

2 likes

Louis Brandt en Omega zijn wel befaamde namen in horlogeland.

1 like

Goede reden altijd hoor. Maar met sommige dingen is het handig om te weten wat wat is, en hoeveel het waard zou zijn minimaal.

1 like

Oké dankuwel, ik zal eens die achterkant openmaken

Dat is een interessante referentie! En de verbinding Mora - Louis Brandt - Omega is nieuw voor mij, maar zo zie je wat je op dit Forum allemaal kan leren.
Een mogelijke relatie met Louis Brandt / Omega werpt wel een ander licht op het horloge van @TimBok. Het wordt nu zeker interessant om een blik te kunnen werpen op het uurwerk wat in zijn Mora horloge zit. Doe je best Tim!

Dat is nog eens een binnenkomer Tim. Welkom op ons Forum en veel plezier hier.

Het enige wat te zien is is X40 met daarvoor een tekentje(of HP in een aparte stijl). Ik heb gezocht en kwam o.a. hierop uit:

Op de site staat wel HP X40, dus denk dat dat ook op het uurwerk staat.

Mensen die dit bekend voorkomt?

Ik hoopte toch op iets meer aan te treffen.