Ik heb uit een antiekwinkel dit zakhorloge gekocht. Ik heb er helemaal geen verstand van maar kon ook geen gelijke vinden. Vandaar mijn vraag of jullie hier wat informatie/waarde/etc. over willen delen.
Het is zo te zien van MORA, een sport editie. Wat de tekst rondom de secondewijzer precies zegt over een horloge, is voor mij ook een vraag. Er is een graffering op de achterkant van een trein. Leuk verhaal zou zijn dat het oorspronkelijk van een conducteur is geweest, afijn. De graffering lijkt machinaal, misschien is dit een veelvoorkomende afbeelding?
Bedankt voor uw antwoord!
Oké interessant, het is geen zilver. Zo voelt het niet aan en zie nergens een merkje staan(weet niet of dat Vereist is voor zilverwerk).
Weet u wat ancre zegt over horloges? En “16 rubis” in dit geval?
Ancre is een type uurwerk. En 16 rubies wil zeggen 16 lager stenen. Minder slijtgevoellig als geen stenen. Dus wel een redelijk kwaliteit uurwerk. Maar vast 20 per dozijn.
Nee eigenlijk niet. behalve een sub hommage gekocht En het internet was wel al uitgevonden maar we hadden er simpelweg nog niet van gehoord.
Ik verbaas mij oprecht over zoiets.
Geen verdere kritiek hoor @TimBok, maar we vinden het fijn hier op het Forum als je je ook even voorstelt als je nieuw binnenkomt. Weten we een beetje wie er tegen ons aanpraat.
In elk geval: welkom hier.
Er is niks mis met af en toe eens iets kopen wat je mooi vindt. Groot gelijk. En ook goed dat je je hier aanmeldt om iets te weten te komen over die aankoop. @Abel heeft al een beetje geprobeerd om je op weg te helpen.
Je weet dus nu dat het klokje mogelijk uit de jaren 50 komt. En dat het waarschijnlijk geen zilver is, maar een verchroomde of nikkelen kast heeft. De nogal vaak voorkomende afbeelding van de stoomlocomotief wijst op een betrekkelijk goedkoop horloge met waarschijnlijk een eenvoudig, maar daarom nog niet noodzakelijk slecht uurwerk. Een verwijzing naar treinen en locomotieven zie je vaak bij dit soort horloges omdat in vroeger tijden spoorwegpersoneel inderdaad vaak een nauwkeurig (zak) horloge droeg om de duidelijke reden dat je als spoorweg employee nu eenmaal de juiste tijd moest weten . Heeft iets te maken met dienstregelingen en zo. Echte ‘Railway Watches’ waren vaak zeer nauwkeurige en dus geen echt goedkope horloges van genrenommerd fabrikaat. Jouw exemplaar lijkt mij meer een soort kopie uit latere tijd. Maar ik weet dat niet zeker, ken het merk Mora niet.
Om nog wat meer over het horloge te weten te komen zou je het aan de achterzijde open kunnen maken om het uurwerk te zien en te fotograferen. Openmaken is meestal eenvoudig omdat je bijv. met je nagel of anders een eenvoudig keukenmesje het achterdeksel kunt open klikken. Als het goed is zie je dan meestal nòg een (binnen)deksel, dat op de zelfde manier te openen is.
Post een foto van het binnen werk en misschien is er iemand hier op het Forum die je dan kan vertellen om wat voor soort uurwerkje het gaat en daarmee ook iets over de kwaliteit.
Wat een eventuele waarde betreft: als het klokje goed functioneert hoogstens een paar tientjes, als het defect is, helaas: gewoon niks!
We zien graag verder bericht van je.
Dat is een interessante referentie! En de verbinding Mora - Louis Brandt - Omega is nieuw voor mij, maar zo zie je wat je op dit Forum allemaal kan leren.
Een mogelijke relatie met Louis Brandt / Omega werpt wel een ander licht op het horloge van @TimBok. Het wordt nu zeker interessant om een blik te kunnen werpen op het uurwerk wat in zijn Mora horloge zit. Doe je best Tim!