Moritz

Wie herkent dit merk en heeft er meer informatie over?

Dit horloge is van mijn opa geweest, die inmiddels al een tijd geleden is overleden. Ik denk eraan om het glaasje te laten vervangen en er een nieuwe band voor te kopen en het te gaan dragen.
Het gaat om een Moritz Ancre met de mededeling Incabloc, handopwinder. Het glaasje is volledig kaduuk :), maar de kast ziet er nog prima uit en het horloge loopt prima op tijd. Ik krijg het horloge niet open (heb het met een schuifmaat geprobeerd) anders had ik wat foto’s van het uurwerk kunnen maken.

mvg Melvin

Ik vind het een mooi en elegant horloge… ongeacht het uurwerk, als ie goed loopt… dan is ie wel een nieuw glas en band waard… dat zijn ook de kosten niet…

Ook gaaf dat je em gewoon wilt gaan dragen! (tu)

+1

Gewoon dragen.
Ik draag het horloge van mijn opa ook regelmatig.

Wat een goed idee, om het horloge te gaan dragen. Het is wel raadzaam, om het horloge even te laten checken, bij een horlogemaker. Het is zeer goed mogelijk, dat het uurwerk droog is, en aandacht behoeft.

Bedankt voor de reacties. Het is zowiezo de bedoeling om het horloge te (laten) opknappen en het te gaan dragen. Ik ben alleen benieuwd naar wat informatie, omdat ik er zelf niet zo veel over kan vinden.

mvg Melvin

waar slaat ANCRE eigenlijk op? het staat bij meerdere merken vermeld.

Goeie vraag haha

ticothijs82 Schreef:

Wat een goed idee, om het horloge te gaan dragen.
Het is wel raadzaam, om het horloge even te laten
checken, bij een horlogemaker. Het is zeer goed
mogelijk, dat het uurwerk droog is, en aandacht
behoeft.

+1

Ancre was, voor zover mijn beperkte kennis strekt, een horlogemerk uit de vnl. 60er jaren.
Het zou kunnen dat Moritz een modelnaam is, maar die kans acht ik nogal klein.
Denk eerder dat het de naam is van een opdrachtgever die een partij horloges onder deze naam heeft ingekocht bij Ancre.

Ancre is een zeer veel voorkomende naam, waarschijnlijk is het afgeleid van ankergang, wat in de tijden van de zakhorloges toch wel garant stond voor een beter en nauwkeuriger uurwerk dan de toendertijd veel voorkomende cylinderganguurwerken. Cylinderganguurwerken waren goedkoper en onnauwkeuriger, een anker was dus iets waar graag zichzelf mee onderscheiden van anderen. Ancre is lang een merk geweest, kom ze erg vaak tegen.

Opknappen is zeker goed, alleen is een servicebeurt van harte aan te raden als dat de afgelopen 5 jaar niet meer is gedaan. Komt neer op demontage van het uurwerk, schoonmaken van de onderdelen, controle op slijtage, smeren met juiste smeermiddelen op juiste plaats en juiste hoeveelheid, afregelen en weer inbouwen. Een goede horlogemaker kan meteen een nieuw glas plaatsen.

Enneh, gaaf dat je hem weer gaat dragen :wink:

Bedankt Koen,

Ik had er niet veel van verwacht, maar er zit nog een redelijk uurwerk in.
Het is een Frans uurwerk, een Lorsa 238ADI met 17 jewels.
Ik kan me niet voorstellen dat mijn opa hem een keer weggebracht heeft voor een servicebeurt, omdat het zijn werkhorloge was (stratenmaker, dus wel wat klappen en zand gehad). Verbazingwekkend dat het nog steeds keurig op tijd loopt.
Ik ga maandag of dinsdag een ander horloge ophalen bij de horlogemaker en dan zal ik deze meteen afgeven. Servicebeurt en een nieuw glas en dan kan het weer jaren mee in zijn tweede leven.

Grtz Melvin

Horloge is volledig opgeknapt. Servicebeurt gehad, nieuw glas en een nieuwe band.
Ik draag hem heel graag. Hierbij nog twee foto’s van “after”.

Grtz Melvin

zo te zien was ie 't beurtje waard… mooie klok !.. 't bandje past er ook goed bij…

Bedankt! Ik heb eigenlijk liever een leren band, maar ik wilde het horloge zo origineel mogelijk houden, ondanks dat het nieuw is. Het staat inderdaad niet gek. Ik heb zojuist trouwens met verbazing je post zitten lezen over je “verveeloperatie” en wat je verder allemaal uitspookt haha. Gaaf!

Ziet er nu heel mooi uit! is dat zo’n fixoflex bandje met verende band uiteinden? (“past altijd”) die verende stukken metaal hebben de eigenschap dat ze de kast (bandaanzet) beschadigen waar ze langs bewegen/krassen. Zeker met een verchroomde kast iets om mee rekening te houden.

Dank je! Nee, dat raadde de horlogemaker al af. Deze heeft hij gewoon op de juiste maat besteld, er aangezet en daarna op maat gemaakt voor me. Zonder “bewegende delen” dus :wink:

Werkelijk ontzettend mooi geworden:~

Wat is 'ie mooi geworden!
En met die flixoflexband is 'ie helemaal af, die hoort gewoon op zo’n klokje.
Chapaud!

Mooi hoor en leuk dat je jou opa’s horloge in volle glorie hebt hersteld , goede actie!

Eigenlijk is alles al gezegd over dit mooie horloge
en ik sluit me daar graag bij aan!

Ik wens je er veel blijsier mee/van :wink:

mvg