Mortima watches

Weet iemand hoe het licht van dit horloge werkt ? Het gaat niet via de kroon zoals bij de andere modellen
En als ik de schroef in het midden verdraaid dan blijft het continu branden weet niet of dat de bedoeling is graag meer hierover

3 likes

@MeNToR heeft een horloge waarbij je het hele uurwerk moet “opschuiven” door de kroon hard in te drukken. Is dat bij deze ook niet zo?
Wellicht dat je het bovenste draadje dichterbij het uurwerk moet brengen. Het contact loopt dan via de platine zodra deze beide draden raakt.

Zo lijkt het mij bij dit uurwerk. Kan er uiteraard helemaal naast zitten.

2 likes

Ik heb deze. Nu druk maar kan je helpen.

3 likes

Beste,ik denk het niet de plus staat al geactiveerd en de min met de deksel d.m.v veer.
Daarom blijft het lampje constant branden
Maar bedankt voor het meedenken

FF wachten op Rik zijn antwoord. Die is hier een redelijke expert in.

Er ontbreekt een onderdeeltje. Denk dat het goed na te maken is.

Ik heb twee kinderen en moet op zoek om een horloge open te maken om het je te laten zien. Het is een ringetje. Wat er nu gebeurt is dat je het loopwerk tegen het draadje van het lampje drukt. Dit hoort een ringetje/schoteltje te zijn dat onder het schroefje hoort.

Kom er echt op terug.

2 likes

Even voor je van internet geplukt. Hier kun je het goed zien.

Voor afmetingen en dergelijke close up fotos van het onderdeeltje zul je geduld moeten hebben.

4 likes

Dat ringetje is een soort kommetje met een scherp randje. Dat randje drukt tegen het metalen lipje aan. Dat zit wel in die van jou. Als je goed naar dat lipje kijkt zit je daarin ook een uitsparing waar dat ringetje in terecht komt wanneer je de boel indrukt.

4 likes

Aanvulling op mijn eerdere reactie

Ik heb eerder wat gehaast gereageerd. Wat ik schreef klopt grotendeels, maar hierbij iets duidelijker uitgelegd.

Inderdaad is het zo dat, zoals @Betula zegt, wanneer je tegen de kroon drukt het hele uurwerk zich een stukje verplaatst. Als je naar het centrum rond de wijzers kijkt, zie je ook dat de uitsparing in de wijzerplaat redelijk fors is, zodat de centrale as daar in kan bewegen. Het hele uurwerk drukt dan tegen het randje van het bij punt 1 beschreven ring-kommetje. Volgens mij is de kroon geisoleerd van de kast. Ik moet dit nog wel even nazien, het is weer een tijdje geleden dat ik hem uit elkaar heb gehad.

Het gedeelte van het kunststof waar de schroef en het ring-kommetje op zitten is enigszins flexibel. Daardoor verplaatst dat deel zich richting het metalen lipje dat vlak bij de batterij zit. Door deze verplaatsing komt het lipje tegen de batterij aan en dan is de cirkel rond en wordt het contact gemaakt.

1. De schroef is niet origineel.
    Waarschijnlijk hebben ze deze erin gedraaid om een grotere kop te creëren, omdat het origineel ontbrak. Met als doel toch een soort contact te maken. Het risico is nu echter dat het gat in het plastic te groot is geworden. Dat is overigens prima op te vullen met wat tweecomponentenlijm.

2. Het speciale komvormige ringetje met scherpe rand ontbreekt bij jou.
    Dit ringetje rust normaal gesproken permanent in de uitsparing van het metalen lipje.
    Dat metalen lipje fungeert als schakelaar en maakt contact met de batterij.

3. Onder in het batterijgat horen twee onderdelen te zitten:

• Een kunststof isolerend rondje, zodat de pluspool van de batterij niet tegen de wijzerplaat aankomt.
  • Een verend ringetje dat ervoor zorgt dat de batterij iets omhoog wordt gedrukt, zodat de minpool tegen de achterdeksel van het horloge aankomt.Het veertje dat je duidelijk ziet zitten, maakt eveneens contact met die achterdeksel. De minpool van de batterij loopt dus via het deksel en het veertje naar één pool van het lampje.

De pluspool loopt via de zijkant van de batterij tegen het ingedrukte lipje en vervolgens via het komvormige ringetje naar de andere pool van het lampje. Op dit moment zie je eigenlijk dat jouw lampje een veel te lang blootliggend draadje heeft dat bij het indrukken tegen het uurwerk komt. Dat is dus niet de bedoeling.

Kortom: er missen onderdelen en daardoor maakt hij Ăłf geen contact, Ăłf juist ongewenst contact.

Overigens is de uiterlijke staat van je Mortima Light Electric St. Christoffel echt uitmuntend, zowel qua wijzerplaat als kast. Ik heb zelf meerdere Light Electrics (zonder heilige) en toevallig heb ik gisteren precies deze toegevoegd aan mijn verzameling. Hij is onderweg naar mij en mist ook onderdelen. Gelukkig heb ik een donor liggen om dat te regelen. Die van jou is in elk geval in betere staat dan de mijne en ik vond hem prijzig.

Naast deze heb ik inmiddels ongeveer 20 vintage horloges met lampjes, van allerlei merken en uitvoeringen. Verslavende hobby. @basvg is ook zo’n verslaafde. :wink:

Even met mijn dikke vingers getekend. Veertje met - pool dus contact door achterdeksel.

Wanneer je het wil kan ik tzt het ringetje wel los halen en foto’s maken met maatvoeringen. Dat hoor ik dan graag.

3 likes

Dit is de mijne die onderweg is overigens.

3 likes