Movado Ermeto, reishorloge en/of zakhorloge

Ja, die zijn super leuk!
En vaak nog goed betaalbaar. :+1:

Groet,
Werner

1 like

Toch ook wel nummer 4 vanwege de zwarte plaat!

2 likes

Ik kwam deze nog tegen. Een 18K Movado Ermeto. Iemand interesse?
Startbod is 2400,- euro.

4 likes

Heb er ook een

8 likes

Die Laco ziet er ook mooi uit!!

2 likes

:heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Ook leuk :ok_hand:

Ja toch!?

3 likes

Alleen de kroon steekt er wel hoog bovenuit, hoort dat zo of staat de kroon in de tijdaanpassingstand?

2 likes

Lijkt maar zo

2 likes

Dat hoort bij deze “Purse watch”. Kroon schuift zo mooi in een uitsparing die in beide kastdelen zit.

Even snel een paar foto’s gemaakt. Hebben we er ook beeld bij. :grin:

Groet,
Werner

7 likes

https://ebay.us/m/MS32GI

2 likes

Vandaag 2 uurwerken binnen gekregen van een Ermeto liefhebber uit Amerika.

Doel: repareviseeropknaphopendathettereddenvalt project…… :face_with_monocle::flushed::grimacing:

Dus maar eens kijken of we hier wat mee kunnen.

Als ik voor iemand anders sleutel, maak ik goede afspraken. Ik maak van alles foto’s en rapporteer regelmatig naar de eigenaar zodat hij/zij mee kan kijken wat ik doe. Zo is mijn werk transparant en voorkomen we gezeur achteraf.

Laten we beginnen met de Black Star & Frost:

Ik denk dat deze behoorlijk wat heeft meegemaakt!

Ben deze wijzerplaat trouwens nog nooit eerder tegen gekomen.

De balansveer is volledig verroest en gebroken; die moet vervangen worden.

Maar wat nog erger is, is dat de schroef die het uurwerk in de kast vastzet, los is geraakt en tussen de tandwielen is komen te zitten. Hopelijk is dit niet gebeurt toen het horloge liep.

De schroef bij de rode pijl……

Hoort hier te zitten. :woozy_face:

Hier is de balans nogmaals. Je kunt zien dat de spiraalveer gebroken is en losgeraakt is van de balans.

Wat echter opvalt, is dat de nummers op de balans en op de brug niet overeenkomen met die op de kast. Dit betekent dat of de kast of het uurwerk is verwisseld en dat het geheel nu niet meer origineel is.

Dit is wat ik denk: de kast en de wijzerplaat horen bij elkaar. Het uurwerk is waarschijnlijk later geplaatst, wellicht omdat het oude originele uurwerk kapot was.

Het uurwerk zelf is gelukkig wel origineel, nummers op de platine, brug en balans komen overeen.

Dit weekend gaan alle onderdelen in de Elma. Daarna kan ik alles grondig onder de microscoop inspecteren op slijtage en beschadigingen. En dat…….fotografeer en rapporteer ik weer naar de eigenaar. :sweat_smile:

En vanuit deze bevindingen maken we samen een plan om er weer nieuw leven in te blazen zodat deze Ermeto hopelijk nog lang mee kan gaan.

Nou,

Dat is alles voor nu, fijne avond.

Groet,
Werner

18 likes

Wat een mooi en leuk project!

Maar, heb je

gecontroleerd op de aanwezigheid van radiumverf? :radioactive:

1 like

Ja, dankzij het mooie Radium topic op dit forum over dit onderwerp weet ik wat ik wel en niet moet doen.

Plaat ligt veilig opgeborgen.

Groet,
Werner

3 likes

Leuk om te zien maar ik begrijp dus dat de nummers van op de plating balans en brug ook moeten kloppen met de nummers die op de behuizing staan. Zo ver heb ik mijn Ermeto nog niet gecontroleerd.:smiley::smiley:

1 like