Zojuist weer een nieuwe aanwinst ontvangen, echter deze keer eentje waarvan ik niet zoveel afweet: ‘Movado Kingmatic S’.
Het is een automaat met een diameter van 34mm ex kroon en hij lijkt mooi op tijd te lopen. De kast is 14k gold filled en origineel Movado. Verder staat op de achterkant heel klein ‘sub sea’.
Mocht iemand wat meer info over Movado en dan specifiek de Kingmatic horloges hebben dan houd ik me van harte aanbevolen!
Volgens mij staat Movado qua kwaliteit gelijk aan Longines en Omega maar dat weet ik niet zeker.
Zo vraag ik me bijvoorbeeld af waar de ‘S’ voor staat bij ‘Kingmatic S’ en wat dat ‘sub sea’ wil zeggen.
Ik schat het horloge uit laat jaren '50 vroeg jaren '60. Of en wat hij waard is weet ik niet maar maakt me ook niet zo heel veel uit want ik vind hem wel erg mooi.
De achterkant op je Ebay foto’s is identiek aan die van mijn horloge. Als je goed kijkt zie je dat achter “14K G.Filled” het Movado tekentje staat. Zodoende dat ik weet dat de kast van Movado is.
Ik weet helaas niet hoe ik dit soort deksels het makkelijkst kan openen zonder krassen. Ik heb wel een kastopener met drie punten maar die is voor deksels met normale uitsparingen of gaatjes zoals bij Sicura. Zodra ik erachter ben hoe de kast open kan zal ik dat beslist doen!
De firma Movado is een bedrijf dat 88 jaar lang werd geleid door de familie Ditesheim, die afkomstig was uit het nu Franse Hegenheim (vlakbij Bazel), een plaatsje dat toen nog in de Pruisische Elzas lag. In 1881 begon Achille Ditesheim een werkplaats in La Chaux-de-Fonds en had 6 medewerkers in dienst. Het bedrijf verhuisde vaak en over de producten in de eerste jaren is weinig bekend. In 1905 werd een gloednieuw pand aan de rand van de stad gebouwd, dat plaats bood aan 150 medewerkers en voortdurend werd vergroot. In datzelfde jaar ontstond ook de naam Movado, een woord afkomstig uit het Esperanto dat “altijd in beweging” betekent. Movado is nog altijd een echte “manufaktur”, en dat betekent dus dat zowel de uurwerken als de horloges (maar ook klokjes) in eigen huis worden ontworpen en vervaardigd. Het bedrijf bezit vele patenten en is gewend horlogerie op zeer hoog niveau te leveren.
Movado is tot de presentatie in 1969 tevens betrokken geweest bij de ontwikkeling van de “El Primero”, een zeker bij de forumleden overbekend uurwerk, ontstaan uit de samenwerking van Movado, Zenith en Mondia (een in Sion gevestigde onderneming die uurwerken afwerkte). De daaruit ontstane holding, MZM genaamd, wordt geleid door Zenith dat tevens het merendeel van de aandelen bezit. Deze nieuwe organisatiestructuur betekende tevens het einde van het familiebedrijf. Alle activiteiten zijn sinds 1971 verplaatst naar Le Locle, waar een nieuwe fabriek werd betrokken. Sinds die tijd wordt het identificatiesysteem van Zenith gehanteerd. Veel van de tot ver in de zeventiger jaren geproduceerde mechanische chronografen zijn daarom voorzien van het Zenith-caliber 3019 PHC/PHF. Op dit moment ligt de nadruk uiteraard op kwartswerkjes.
Dan uw horloge: de Movado Kingmatic is ontstaan rond 1956. De dames hadden een eigen versie, Queenmatic genaamd. De letter S werd in de tweede helft van de zestiger jaren aan de naam toegevoegd toen men door de vraag naar plattere horloges een ander uurwerk ging gebruiken. Er bestaan meerdere versies van dit horloge, met en zonder datum en ook gecertificeerde chronometers (die dat feit overigens duidelijk op de wijzerplaat hebben staan). In de kast huist als het goed is een werk uit de 380-serie (387, 388 of 389) met een kogelgelagerde rotor en een tikgetal van 21.600. Het horloge is gemaakt tussen 1966 en 1970. De term “Kingmatic Sub-Sea” heeft betrekking op de verregaande waterdichtheid van de kast; men heeft rond 1960 als reclamestunt zelfs een dergelijk horloge onder de waterlijn aan de romp van een oceaanstomer bevestigd, waarna geen merkbare schade bleek te zijn ontstaan.
Zo te zien kan het horloge wel een opknapbeurt gebruiken. Ik raad u met klem af de kast zonder deugdelijk (professioneel) gereedschap te openen! Veel plezier ermee.
Een prachtig horloge, gefeliciteerd ermee!
En Robbert bedankt voor het stukje Movado historie (tu)
Dat is het mooie van dit forum, je leert hier elke dag wel wat.
Dank je voor de uitvoerige achtergrond informatie! Dit maakt dat ik het horloge nog mooier vind
Met wat voor andere merken zou je Movado vergelijken van een kwaliteits perspectief?
Ik nweet niet wanneer het horloge voor het laatst een service beurt heeft gehad dus het is inderdaad niet onverstandig dit op korte termijn te laten doen. De goudkleurige wijzerplaat is volgens mij nog schoon, en de wijzers zien er in het echt beter uit als op de foto’s.
A.s. Zondag op de Rikketik beurs ga ik op zoek naar een kast opener voor dit soort deksels! Zodra hij open is zal ik een foto van het uurwerk maken.
Movado mag dan in ons land misschien niet al te bekend zijn, maar het behoort al jarenlang tot de Zwitserse topmerken en kan zich absoluut meten met merken als Blancpain, Jaeger-LeCoultre, Omega en Rolex. De nadruk heeft daarbij door de jaren heen vooral gelegen op het vervaardigen van fraaie kasten (bijvoorbeeld emailleertechniek), maar ook op nieuwe ontwikkelingen op technisch gebied, wat tot een aanzienlijke hoeveelheid patenten heeft geleid. Een hoge productie was nooit een doel op zichzelf en daarom om je bij dit merk nogal eens betrekkelijk zeldzame calibers tegen.
Kijk wel uit met kastopeners die in de hand moeten worden gehouden. Ze zijn er, maar ik vrees dat deze kast die marteling niet gaat overleven! Wanneer het onverhoopt toch mocht lukken, kijkt u dan even naar het calibernummer (meestal te vinden onder de balans) en vooral het kastnummer. Ik bezit een lijst waaruit het exacte productiejaar en het gebruikte kastmateriaal kan worden afgeleid.