Ik kwam vandaag Movado Museum Classic tegen en design bevalt me wel (op foto). Kan iemand mij iets vertellen over de kwaliteit?
-Welke “movement” zit er in de automaat?
-Algemene afwerking?
-Is de behuizing van goede kwaliteit?
Kan er weinig over vinden qua reviews (of ik zoek slecht) -> dat baart mij nog meeste zorgen, aangezien dat meeste results enkel maar verkoopspunten zijn en weinig echte reviews.
Dus ik wend mij tot de mede HF leden om wat input te krijgen
Movado was vroeger een zeer respectabele merk.
Heeft zover ik weet nooit middelmatige horloges gemaakt (of je moet dat vinden als er een quartz binnenwerk geplaatst is, maar die groep die quartz ondermaats vindt is enorm geslonken). Kwaliteit altijd met hoofdletters geschreven.
Interessant merk dus
Verschillende uitvoeringen (nog niet helemaal uit welke ik nu de mooiste vind).
Bestaat ook met Quartz, maar ik vind automaat iets leuker qua binnenwerk
Vindt dit heel gaaf, jammer van de datum. Er is een quartz zonder datum maar zoals je al aangeeft is de achterzijde van de automaat weer mooier. Moeilijk moeilijk moeilijk…
Vind je het mooi? Doen, zoals @HorlogeHalle zegt is het een tijdloos ontwerp. Ook de
Moderne @Bernard
Ik heb een quartz versie en ben daar heul blij mee
Is de tijd daar nog wel makkelijk op te lezen? Contrast lijkt mij op de foto veel te laag om in één oogopslag te zien hoe laat het is, maar kan anders zijn in het echt.
Ik ben er ook echt wel van gecharmeerd. In ieder geval van het ontwerp, technisch misschien minder, maar ik kijk vaak meer naar de voorkant dan de achterkant…….
Waarom zit er een uurwerk met hopelijk enige nauwkeurigheid in?
Naast mooi zitten wezen is de tijd weergeven echt het enige wat een horloge moet kunnen. Als ik alsnog mijn telefoon moet pakken omdat de tijd onleesbaar is op mijn horloge dan zou ik hem nooit meer omdoen.
Movado is op het moment in Amerikaanse handen, samen met Ebel. Het is een conglomeraat wat ook mode horloges produceert, onder licentie. Er is niks mis met het merk. Met een stalen kast, een all-dial ontwerp, en een saffier er op kan er weinig mis gaan, qua afwerking.
Er zal, aangezien er sprake is van een datum die nipt te ver naar binnen zit op een 40mm horloge, sprake zijn van een standaard ETA 2428 of Sellita SW200 uuwerk, als ik dat zo eens bekijk. De architectuur liijkt er in ieder geval verdacht veel op:
Prima uurwerken, solide werkpaarden. Maar ik zou quartz nemen.
Natuurlijk niet. Het zijn spiegeltjes en kraaltjes, de enige juwelen die de moderne man nog kan dragen. Veel mannen hebben een wat toxische visie op wat mannelijk zijn betekent, en dus moeten horloges van veel mannen altijd militair, überduidelijk, functioneel, sportief of “stoer” zijn, want dan kunnen ze goedpraten dat ze 5000 ballen aan een sieraad hebben uitgegeven.
Dat brengt ons tot de Movado Museum. Ik vind het een statement piece, net als een man met een Cartier Tank in een niet al te grote maat een statement maakt.
Wat ik wel jammer vind is dat ze deze in 40mm maken, en vervolgens een 33mm versie hebben. 33mm is hetzij een vintage maat, hetzij toch meer een damesmaat. Als ze er eentje in 34-38mm zouden maken zou dat mijn keuze zijn.
Evengoed, aangezien je geen secondewijzer of indices hebt, zou ik vrolijk voor de quartz versie gaan. Die is dunner, wat beter bij het horloge past, robuuster, onderhoudsvriendelijker, en nog eens goedkoper ook. En er zit geen te ver naar het midden staande datum op.
Voila. 40mm all dial is wel groot voor mijn pols. Ik zou misschien de 33mm eens bestellen om te kijken hoe dat staat. Dat is sowieso meer in lijn met het origineel uit 1965.
Heb Movado nog nooit IRL gezien, maar die stip op 12, gebeurt daar nog iets, of is deze puur voor estetische reden aangebracht?
En bij de nieuwe modellen concaaf, maar er beweegt niets toch, zoals het draaiende ankertje bij de Captain Cook?