Movado - Zenith

Hallo allemaal! Voor vandaag draag ik eens mijn Movado - Zenith. Mooi vintage handopwinder horloge maar ik vind hier over het hele internet niks van terug, wel de quartz versie maar niet van deze. Wie kan me hier meer informatie over geven? De datum heb ik niet juist gezet want zelfs met leesbril zie ik dat toch niet! :joy:

9 likes

Oh ja, de ref. nr is 01-0060-257. Misschien kan dit helpen! :smiling_face_with_three_hearts:

Hier kan je ook meer info vinden over deze “Museum watch”

Ikzelf heb de automaat versie gehad:

2 likes

Hij staat op de 17de. Leuk horloge.

1 like

Dank u wel. Dit is inderdaad erg nuttige informatie. Dat ze ook ooit in automaat hebben bestaan, wist ik zelfs niet. Ik draag dit maar heel af en toe maar hij blijft toch iets hebben vind ik!

1 like

Ik weet er niets van helaas, maar ik vind hem wel mooi.
Die band vind ik bij zo’n strak designhorloge eerlijk gezegd niet passen.

Wat is er Zenith aan deze Movado?

U heeft helemaal gelijk dat de band niet past bij dit horloge! Ik heb hem inmiddels ook al vervangen door een zwarte lederen band wat veel mooier aansluit op de wijzerplaat. Nu, in 1968 fuseerde Zenith met Movado en later Mondia als Movado-Zenith-Mondia om in de Verenigde Staten te verkopen onder het reeds gevestigde merk Movado. Nu de populariteit van quartzhorloges toenam, besloot Zenith Radio Company in 1972 de markt te betreden door Zenith over te nemen en zich aan te sluiten bij de twee bedrijven met dezelfde naam. Het was tijdens deze eigendom dat de productie van mechanische uurwerken werd stopgezet en de productie verschoof naar quartz uurwerken, een stap bedoeld om het bedrijf te redden, maar leidde er uiteindelijk toe dat het in 1978 te koop werd aangeboden.

Dixi, die al veel worstelende Zwitserse horlogemakers had gekocht, kocht Movado-Zenith-Mondia in 1978 van Zenith Radio Company onder leiding van Paul Castella. Terwijl de andere merken onder het consortium de productie langzaam stopten vanwege de kwartscrisis, ging Zenith door met het produceren van polshorloges terwijl het worstelde om te overleven. Toen er weer vraag kwam naar automatische uurwerken, kocht Ebel en later Rolex het El Primero-uurwerk voor hun eigen chronograafuurwerken, die het worstelende merk nieuw leven inblazen. In 1999, toen horlogeconsortia (geleid door Swatch Group) merken begonnen over te nemen, kocht LVMH Zenith voor $ 48,4 miljoen USD, dat nog steeds deel uitmaakt van het conglomeraat van luxegoederen. Movado betekent “beweging” in het Esperanto. De horloges staan ​​bekend om hun kenmerkende metalen stip op 12 uur en minimalistische stijl. Movado vindt zijn oorsprong in La Chaux-de-Fonds, Zwitserland. Vandaar dat dit betreffend horloge een Movado-Zenith wordt genoemd.

3 likes