Ik heb nu even een vraag omdat, zo lijkt het in een goedkoper horloge dezelfde movement te tikken dan in een duurder horloge. Ik kom er even niet uit en hoop dat jullie mij kunnen helpen
Ik verwacht binnenkort een/de nieuwe swatch sistem 51 ( Mocht dit betreffende forum lid dit lezen diegene weet wie ik bedoel) en ik kom er niet echt achter wat daar nu t hart van is.
Echter van de swatch automatic series lijkt dit t kloppende hart te zijn:
eta c01.211. ( Kan me best voorstellen dat dit een standaard is en dat elk merk zijn eigen aanpassingen maakt?)
Echter google geeft aan dat ditzelfde ook in (diverse) tissot automaat modellen tikt.
Echter gemiddelde swatch automatic kost €140. Een tissot automaat toch snel al meer dan t dubbele
Is dit dan een aangepaste versie wat Tissot gebruikt wat dan t prijsverschil rechtvaardigd. Puur naar t kloppende hart gekeken…
En ja ik weet dat Tissot onderdeel is van Swatch group
Ik verwacht binnenkort een/de nieuwe swatch sistem
51 ( Mocht dit betreffende forum lid dit lezen
diegene weet wie ik bedoel) en ik kom er niet echt
achter wat daar nu t hart van is.
Sistem51. Dat is naam van het uurwerk.
Is dit dan een aangepaste versie wat Tissot
gebruikt wat dan t prijsverschil rechtvaardigd.
Puur naar t kloppende hart gekeken…
Lijkt met dat dan het uurwerk niet het prijsverschil “verklaart”, maar de overige onderdelen van het horloge. Niets mis mee
Steinhart verkoopt horloges met het 2824 uurwerk voor €400 en Tag heuer verkoopt horloges met het 2824 uurwerk voor het vijfvoudige. Afwerking van kast, band, doos en aanpassingen aan het uurwerk spelen een rol.
7s26 en 7s36 uurwerk van Seiko zit in modellen van 60 tot 300 euro… Het is dus niet het uurwerk dat de prijs hoeft te bepalen.
(Een geel Monster, limited edition van 300 stuks, heeft een 7s36 uurwerk en kost toch al snel 1500 euro)
Van hetzelfde uurwerk zijn ook verschillende gradaties van afwerking te koop. Ik weet niet hoe dat zit in het specifieke geval van een eta c01.211, maar bij andere uurwerken kan er een enorm prijsverschil bestaan tussen de basis en topvariant. Verder is de horlogewereld er één waar je bij uitstek voor merkreputatie betaalt, dus een onderdelenkostenanalyse levert je waarschijnlijk alleen maar frustratie op.
volgens mij bestaat jouw vraag (of verwondering) uit twee delen. Dus daarom twee antwoorden. Één: de Sistem 51 deelt zijn uurwerk met geen enkel ander horloge. Het is een nieuw ontwikkeld uurwerk dat uit slechts 51 onderdelen bestaat (vandaar de naam). Twee: Het is al gezegd en het is een oude en hier ook al veel gevoerde discussie. Welkom in de wondere wereld van de marketing! In de autowereld is het ook heel gewoon dat goedkopere en duurdere modellen onderdelen delen. In de horlogewereld is het misschien idd nog wat extremer. Zo vraagt IWC voor klokjes met een ETA-uurwerk zo’n 5.000 Euro. Ik koop hier om de hoek bij de juwelier een Certina met een ETA automaatje voor 300 Euro. Zijn ze bij IWC nou echt 17 keer zoveel kwijt aan materiaal en wat beter afwerken? Horloges zijn emotie.
Ja en het straffe van al is dat het de heruitgave is van de LEMANIA 5100,
juist is het echappement, anker en ankerwiel van kunststof en loopt het ook minder mooi.
Ja en het straffe van al is dat het de heruitgave
is van de LEMANIA 5100,
juist is het echappement, anker en ankerwiel van
kunststof en loopt het ook minder mooi.
Niks mis met kunststof, deze loopt als een kievit…
Ik verwacht binnenkort een/de nieuwe swatch sistem
51 ( Mocht dit betreffende forum lid dit lezen
diegene weet wie ik bedoel)
Ja, ik lees mee
(En de andere vriendelijke hulp verdient imho ook een lintje ;))
en ik kom er niet echt
achter wat daar nu t hart van is.
Het is idd wat TagEd al zei, een apart ontwikkeld uurwerk. Misschien dat ie her en der overeenkomsten heeft (hij heeft een balans, een veerton) die misschien geinspireerd zijn of identiek zijn aan andere uurwerkjes, maar voor zo ver ik heb begrepen wijkt ie ook behoorlijk af met slechts 1 schroefje, een laser afgestelde balans en zelfs handopwindbaar is. Ik weet niet of ETA (waar misschien de Sistem51 in gefabriceerd wordt?) er dan z’n eigen codering voor heeft, als de bekende 2824 en 7750.
Echter van de swatch automatic series lijkt dit t
kloppende hart te zijn:
eta c01.211.
Echter google geeft aan dat ditzelfde ook in
(diverse) tissot automaat modellen tikt.
Dacht ook in een aantal Hamilton klokjes als ik me niet vergis.
Echter gemiddelde swatch automatic kost €140. Een
tissot automaat toch snel al meer dan t dubbele
Is dit dan een aangepaste versie wat Tissot
gebruikt wat dan t prijsverschil rechtvaardigd.
Puur naar t kloppende hart gekeken…
Voor sommige modellen is het volgens mij inderdaad dat hetzelfde uurwerk in dezelfde uitvoering/afwerking/gradatie in een ander merk zit. Dan zit het prijsverschil op merkniveau, maar wellicht ook doordat andere onderdelen duurder/luxer zijn. Zoals bijvoorbeelde een stalen kast van Hamilton of Tissot VS kunststof kastje en bandje van Swatch.
Aan de andere kant zit er soms wat verschil in gradatie van het uurwerk als een instap 2892 tot een chronometer versie van hetzelfde uurwerk, tot merken die er zelf nog andere/betere materialen/dingen aan hebben veranderd, zoals Omega met z’n 1120 en de 2500 aan toe.
Ik weet niet of ETA
(waar misschien de Sistem51 in gefabriceerd
wordt?) er dan z’n eigen codering voor heeft, als
de bekende 2824 en 7750.
Deze co-productie van Swatch/ETA/Nivarox(allen Swatch Group) wordt in een nieuw daarvoor gebouwde montage-unit in Biel gefabriceerd. Deze unit is deel van ETA.
ETA heeft tot nog toe het uurwerk nooit anders aangeduid dan Sistem51. Een apart bestelcode is ook niet nodig, want er wordt niet naar buiten geleverd.
Ik weet niet of ETA
(waar misschien de Sistem51 in gefabriceerd
wordt?) er dan z’n eigen codering voor heeft,
als
de bekende 2824 en 7750.
Deze co-productie van Swatch/ETA/Nivarox(allen
Swatch Group) wordt in een nieuw daarvoor gebouwde
montage-unit in Biel gefabriceerd. Deze unit is
deel van ETA.
Thx, wist ik nog niet.
ETA heeft tot nog toe het uurwerk nooit anders
aangeduid dan Sistem51. Een apart bestelcode is
ook niet nodig, want er wordt niet naar buiten
geleverd.
Ik dacht dat alleen ebauches niet meer naar buiten uitgeleverd worden. Steinhart e.a. kunnen toch nog steeds aan ETA uurwerkjes komen?
Maar kan me voorstellen dat ze dergelijke nieuwe innovaties in huis houden. Wijkt volgens mij wel behoorlijk af van hun ‘normale’ aanduidingen. Of hebben ze nog meer aparte namen voor hun uurwerkjes? Ik bedoel, je hebt Autoquartz en Co-axial, maar die hebben nog steeds een ‘ETA-achtige’.
Steinhart verkoopt horloges met het 2824 uurwerk
voor €400 en Tag heuer verkoopt horloges met het
2824 uurwerk voor het vijfvoudige. Afwerking van
kast, band, doos en aanpassingen aan het uurwerk
spelen een rol.
En waar het in elkaar gezet wordt.Volgens mij laat Steinhart in China assembleren, die mensen krijgen een nogal wat lager salaris dan Zwitsers.
En waar het in elkaar gezet wordt.Volgens mij
laat
Steinhart in China assembleren, die mensen
krijgen
een nogal wat lager salaris dan Zwitsers.
Bron?
Ik heb die discussie ook wel is op WUS voorbij zien komen, maar volgens mij wat ik mij kon herinneren bleek dit verhaal een broodje aap te zijn (geen idee of dit klopt) en wordt het gewoon “in-house” geassembleerd.
Wat ik wel weet is dat ik een aantal jaar terug mijn eerste Steinhart bij Ruud van Clockwise kocht en dat hij vertelde dat hij bij Steinhart in Duitsland geweest was. Volgens hem vond “meneer” Steinhart vooral de hoge prijzen van vele “Zwiterse concurrenten” belachelijk hoog en overdreven. Wat Ruud mij vertelde is Steinhart vooral bedoeld om te laten zien dat je ook een kwalitatief horloge kunt kopen voor een acceptabele prijs. Volgens zijn de meeste horloge verre van marktconform en is de prijs puur gebaseerd op imago/gebakken lucht…