Heb even de zoekfunctie geprobeerd maar kon er zo geen antwoord op vinden, welke movementhouder gebruiken jullie? Heb nu een kopie in 2 formaten van een Bergeon 4040 hier liggen en op een of andere manier slagen die er niet in het uurwerk fatsoenlijk vast te houden als je eraan werkt. Is een originele Bergeon beter of kan ik beter een ander type gebruiken?
Mijn voorkeur gaat uit naar ronde uurwerkhouders.
Bergeon heeft ze van messing. Lekker stabiel door het gewicht, maar peperduur, omdat ze specifiek zijn per lignemaat.
Je kunt ook eens dit topic bezoeken. In 2023 ben ik begonnen met de horlogereis en heb toen dit topic gemaakt. Hier kun je nuttige informatie vinden voor beginnende hobbyisten.
Als je op het topic bent zie je daar een link: Gereedschap Verkoop Links Daar staat alles op een rijtje met commentaar en de links waar je het kunt kopen.
Heb hem wel even omgedraaid maar daarmee valt vrijwel niks te klemmen, wat hier ligt komt zo uit een Chinese gietmal lijkt het zonder verdere bewerking aan de bekken. Gevalletje verkeerde zuinigheid geweest van mijn kant.
Absoluut, heb een groot deel van de basis uitrusting een goeie maand geleden gekocht. Nou net dit soort dingen dan weer de india/china variant gepakt ‘om mee te beginnen’, zo heel veel kun je niet verprutsen aan een relatief simpel ding zou je zeggen. Mooi wel dus. Zal zo even een echte 4040 bestellen en ga me eens verdiepen in de andere manieren zoals de ronde uurwerkhouder. Ben je wel direct van het kantelen af.
Vind die echt totaal waardeloos. Heb ze, gebruik ze nooit. To each their own!
Heb twee maten Bergeon, twee maal de 4040 (denk ik, moet 4 trappen af en op om te checken) en een damesmaatje. Tja wat zal ik zeggen. Goedkoop is duurkoop… …daarnaast nog enkele Horotec Rolex-houders; erg prettig, en een houder voor een 1861. Maar da’s niet de beste die je kunt krijgen daarvoor, want die kosten echt serieus geld. Moet eerlijk bekennen dat ik veel (meerdere dozijnen) Rolex heb gedaan, maar nog nooit een 1861.
Die plastic ringen ik heb ze ook en komen heel af en toe wel eens van pas voor een klusje maar niet als uurwerkhouder
Die andere is alleen voor het wijzer opzetten, er zit ondersteuning in het midden voor de steenlager zodat je die niet verdrukt. Om die als normale uurwerkhouder te gebruiken is niet echt handig want daar ligt die los in en klemt niet.
Bergeon 4040 kun je bijna alles mee doen.
En de Bergeon klem houders zoals op de foto van @BMWX6M zijn super fijn, die gebruik ik het meeste.
Mijn advies is altijd ga niet voor de chinese kopie van Bergeon gereedschap maar koop het origineel, ja het is prijzig maar de kwaliteit is gewoon top.
Maarja alleen om aan het opwindmechanisme te sleutelen.
Deze heeft ook mijn voorkeur. Top dingen, de oudjes hebben niet zon knopje maar klemmen net zo goed.
Ik ook tenzij het echt niet anders kan. Soms mis ik een maat. Nog niks anders tegengekomen wat zo goed klemt als deze houders. En het past ook lekker op de TG.
En je kunt ze makkelijk aanpassen, een stukje uit vijlen of slijpen voor makkelijke toegang tot wijzerplaatpoot schroefjes of klemmetjes dat is ideaal.
Ja ik heb veel van die houders die dat hebben, ik moet het voornamelijk van de tweedehands markt hebben aangezien ik er geen inkomen uit haal. Dus veel spul in mijn werkkamer heeft al een heftige geschiedenis. Maar ik moet zeggen dat ik nog weinig gebruik heb kunnen maken van die uitsparingen . Doen jullie dit voor specifieke calibers die jullie veel voorbij zien komen? Ik werk net aan prul wat ik leuk vind en tegen kom.