MP find: Elma Leak Controller

Ik heb vandaag een Elma Leak controller van marktplaats binnengekregen die ik voor een (denk ik) zeer schappelijk prijsje kon overnemen. Het vacuümgedeelte doet het in elk geval en houdt de druk goed vast.
Maar hoe werkt dit apparaat verder eigenlijk? Forumleden die er ook een hebben?

Groeten,
Wouter

5 likes

Via Google veel over te vinden, YouTube filmpjes, handleiding, etc. Maar die zal je al wel gevonden hebben.

1 like

Hey Wouter, je had die van mij zeker gemist in het blauwe gedeelte die is nu onderweg naar Belgie.

3 likes

Lijkt me best handig te hebben!

1 like

Dank voor de handleiding, Floris! :+1:

1 like

Ik heb een nieuwere versie. Mag ik vragen wat je hebt betaald?

1 like

Heb er ook een! Hier met een GS onder de kap.


Hier op 70% vacuum; da’s de industrienorm om mee te testen. De mijne haalt net geen 80%, wat zeer netjes is voor z’n leeftijd. Je ziet op de bovenste meter dat de wijzer enkele micron uitslag laat zien - de lucht in de kast wil de kast en het glas opblazen. :slight_smile: Gebeurt gelukkig niet, en op de tweede pic zie je dat de meter weer netjes naar 0 terugkeert. Af en toe een heel klein drupje olie op de centrale stift maakt de aflezingen nog wat betrouwbaarder.


Beiden weer op 0.

Wat je doet, is het horloge - in principe zonder band want daar is geen ruimte voor helaas - onder de voelstift leggen, glas omhoog. Pas het bereik van de stift aan door de onderste houder iets in hoogte te verstellen. Als de stift het glas raakt, staat de wijzer op een random plek op de wijzerplaat. Vervolgens draai je de buitenring rond de wijzerplaat zo, dat de wijzer op 0 staat.

Vervolgens de compressor starten, terwijl je de eerste 5 seconden de stolp aandrukt. Daarna kan-ie het alleen af. Let er erg goed op dat de wijzer onder de stolp niet enorm snel uitslaat; dan komt het glas er namelijk uit. :sweat_smile: …en is het horloge niet geschikt voor water, period. In elk geval dient de wijzer binnen het blauwe bereik te blijven.

Slaat de wijzer nou helemaal niet uit, dan is het horloge lek als een gieter. Slaat-ie wel uit, maar zakt-ie binnen een minuut of zo weer terug; ook lek.

Op exhaust drukken om de druk weer atmosferisch te krijgen, je tilt de stolp er dan zo weer af.

3 likes

Top, thanks!

Ja hoor, dat mag. 100 euro, ex verzenden. Best een net prijsje voor een mooi stuk gereedschap begreep ik al.

3 likes

WAT!?!

Het zij je gegund… :wink: 350 hier. Vond ik al netjes. Nieuw rond 900 met BTW, en die heeft geen vacuummeter meer!

1 like

Proficat ! Het is ongeveer de prijs van een oudere bergeon systeem zonder motor en electronica. :stuck_out_tongue:
image

1 like

Da’s overdruk, de Elma onderdruk… :slight_smile: En vind maar 's een afgeleefde Bergeon voor 100 euro. Ze zijn altijd een stuk duurder. Ik heb uiteindelijk maar een Chinees gekocht.

1 like

Ja, ik heb de prijzen gekeken totdat ik een heb kunnen krijgen, en dan niet meer… Tijd gaat door en prijzen stijgen.

Wauw, dan heb je m bijna Kado gehad…

1 like

Hoi, ik heb sinds een week ook een elma leak tester. Nu hapert mijn exhaust en schokt als hij de druk eraf laat lopen. Iemand hier ervaring mee? Bij mijn eerste 2 horloges liep hij in 1 ruk netjes terug naar atmosfeer. Nu schokkend… mvg Peet.