Mr. Yan stelt zich voor.

Laat ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Jan, ben 58 jaar en al meer dan 50 jaar geïnteresseerd in uurwerken. Dat begon in de jaren 70 toen men massaal overschakelde op digitale klokjes en ik op een gegeven moment 35 werkende wekkers in m’n slaapkamer had staan. Horloges hebben altijd ook m’n interesse gehad. M’n eerste gekregen in 1974 , later kocht ik af en toe een andere en de oude verdween in de kast. Moet zeggen dat ik nog nooit een horloge heb weggedaan, de laatste tijd probeer ik de uurwerken die het niet meer doen weer aan de praat te krijgen. Zo kwam ik regelmatig, na een zoekterm in Google, op dit forum uit en bleef langer plakken dan aanvankelijk de bedoeling was. Wat een leuke topics en wat een schat aan informatie én kennis zijn hier aanwezig.

Mijn interesse is dus deels gericht op de werking, het mechanische deel. Zo ben ik de laatste jaren steeds meer zelf aan het proberen, heb wat eenvoudig gereedschap aangeschaft en probeer niet méér kapot te maken dan de reeds aanwezige schade. Mijn collectie, voor zover je daarvan kunt spreken, bestaat dus uit alles wat ik afgelopen 50 jaar gekocht, gekregen en geërfd heb. De laatste tijd mag ik ook af en toe wat op een online veiling aanschaffen of breng ik wat opgescharrelde horloges mee van kringloop of rommelmarkt. Voorkeur gaat uit naar vintage, jaren 60, en dan specifiek vooral van Seiko. Verder alles wat ik mooi of leuk vind. De grootste waarde bestaat voor mij uit het verhaal achter het horloge of achter de aanschaf. Daarnaast de herinnering aan diegene van wie het geweest is.

Laatst nieuw aangeschafte: Seiko kinetic autorelay rond de eeuwwisseling.
Laatste aanschaf op een veiling: Seiko 5 DX, 5139 kaliber (5139 8000) vorige maand. Ik kom dat kaliber hier weinig tegen.
Laatste aanschaf op rommelmarkt: afgelopen zomer op de Fuha fleemarket in Taipei: een Seiko arctura kinetic, helaas met niet originele band maar na plaatsing nieuwe accu perfect werkend én een Titus handwinder met prachtig bewerkte dial, wsl eind jaren 60, met wat issues.

Je zult me de komende tijd hier regelmatig tegenkomen, alleen al omdat ik een aantal erg leuke topics nog lang niet allemaal heb doorgespit. Zal m’n aandacht wel moeten verdelen, ben ook nog actief op het Saabforum (sleutel graag aan een 96 en een 99) en probeer m’n Chinees wat te verbeteren op Duolingo. Daar komt ook m’n forumnaam vandaan, gebruik daar dezelfde.

80 likes

Je hebt het maar druk. Welkom en veel plezier hier.

1 like

Van harte welkom hier Jan / Yan. En we houden hier van foto’s dus die zijn van harte welkom (of het nu je Seiko betreft of je Saab :wink: )

1 like

welkom-home

1 like

Dat valt erg mee hoor…:wink:

1 like

Foto’s komen, ben nog ff aan het kijken hoe die het handigst te plaatsen. Het zal vast eenvoudiger zijn dan op het Saabforum (en dat lukt ook).

niet zo moeilijk hoor. bij antwoorden dit icoon aanklikken en foto uploaden :wink:
gaat zeker lukken.

1 like

Jannen dat zijn echte mannen! Welkom!

2 likes

Welkom op HF :+1:t2:

1 like

Dag Jan, welkom en veel plezier. Ik ben benieuwd naar de foto’s van je collectie!

1 like

Welkom hier.

1 like

Welkom Yan! Wat een leuke hobbies heb je, Chinees lijkt me niet zo makkelijk :wink:

Waarom ben je niet voor Japans gegaan ivm je Seiko voorkeur :wink:

Zoals al gezegd houden we van plaatjes want we kijken natuurlijk het liefst naar Horloges. Stuur maar door!

En deel deze naar in het Youngtimer topic:

Veel plezier hier :dizzy:

1 like

Veel text maar geen plaatje… this vrijdag… geef ons plaaaaatjessss

1 like

Welkom op het forum, Jan! :+1:

1 like

Welkom hier Jan :wave:t2:

1 like

Van harte welkom op dit prachtige forum!

1 like

Welkom! Veel plezier op het forum

1 like

Welkom

1 like

welkom

1 like

Zo de knetters, waren de wekkers ook daadwerkelijk gezet? In ieder geval, welkom

1 like