Mühle-Glashütte failliet door rechtzaak Nomos

Netjes en verhelderend dat jullie hier reageren. Jammer dat Nomos dan niet de krachten heeft kunnen bundelen met overige producenten om een an ander aanhangig te maken. Nu wijst men naar Nomos als boosdoener en dat is wellicht toch ook een beetje eigens chuld van Nomos. (Maar het blijven mooie klokken. Nu nog een beetje meer tempo met de Tangomat svp :slight_smile: )
hans cp (Orion eigenaar)

tuurlijk opzich netjes dat Nomos nederland reageert. Ik vind het helemaal niet erg om nomos te boycotten, ze maken mooi spul, maar natuurlijk net zo goed namaak van Stowa. Dan kun je er wel een manufactuur kaliber instoppen maar het design blijft gestolen. Het design valt buiten de patenten dus gebruiken ze het, Gebruikt een ander glashutte ( muhle is wel degelijk kwaliteit, dus gooit de naam zeker niet te grabbel ! ) dan naaien ze die. Het is dat hun niks opgenaaid kan worden door het patent vrije ontwerp maar anders,…beetje loser gedrag.
Voor mij geen Nomos, heb de afgelopen tijd wel zitten twijfelen. En het verhaal wat ik hier hoor is van Nomos Nederland, die gun ik uiteraard het beste want het is buiten hun om.

Met respect Master-fan, maar ik vind dat Nomos groot gelijk heeft. De rechter heeft in 2002 al bepaald dat Muhle in overtreding was en een dwangsom opgelegd. Muhle is kennelijk gewoon doorgegaan met produceren. Dan moeten ze toch bij zichzelf te rade gaan?

Snooker Schreef:

Met respect Master-fan, maar ik vind dat Nomos
groot gelijk heeft. De rechter heeft in 2002 al
bepaald dat Muhle in overtreding was en een
dwangsom opgelegd. Muhle is kennelijk gewoon
doorgegaan met produceren. Dan moeten ze toch bij
zichzelf te rade gaan?

ja dat vind ik ook, daar begrijp ik dan ook niet zoveel van,…

Het probleem zit hem in het aandeel van de wardetoevoeging van het eindproduct.
50% van de waardetoevoeging zou in Glashuette plaats moeten hebben gevonden.
Muhle stelde dat de ontwikkeling en research ook bij de waardetoevoeging hoorde, dat zag de rechter blijkbaar anders.

Wat Muhle het beste had kunnen doen was om goedkope uurwerken uit China te betrekken, die uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Dan was wel voldaan aan de “kwaliteitsbenaming” Glashuette.

Overigens maakt Muhle wat mij betreft zelfs de meeste aansparaak op de toevoeging Glashuette. Al sinds 1869 is dit bedrijf in handen van een familie uit Glashuette.

Ik denk dat NOMOS nog een appeltje te schillen had met Muhle. In 1911 overkwam NOMOS exact hetzelfde als Muhle nu overkomt. Men moest de deuren sluiten na een juridische strijd met andere plaatselijke fabrikanten omtrent de benaming Glashuette.
NOMOS sloot haar deuren in 1911, en pas na de val van de Muur werd het merk NOMOS nieuw leven ingeblazen door iemand van buiten de plaats.

Wie heeft er dan meer recht op de toevoeging Glashuette???

Muhle zal heus wel weer een doorstart maken, en Nomos zal de toevoeging Glashuette extra kunnen uitbuiten door aanzienlijke prijsverhogingen door te voeren. That’s business…ook in het voormalige Oostblok

gr,
Hans Mennink

Ik denk John, dat Glashütte an sich geen kwaliteitsaanduiding is, het is een plaatsnaam waarvan er in Duitsland zelfs meerderen zijn (er zijn dus meerdere Glashüttes!), dus dat kan je moelijk als kwaliteitsaanduiding nemen. Daarbij als ik mij in Glashütte zou vestigen en daar de grootste rotzooi in elkaar ga zitten draaien (wat, als ik horloges zou gaan maken, heel goed denkbaar is) mag ik toch echt Glashütte op mijn horloges zetten. Want daar ben ik gevestigd en daar maak ik mijn horloges en uurwerken. En dan blijft het rotzooi.
Het probleem ligt 'm er in dat Mühle zich waarschijnlijk niet heeft gehouden aan het percentage van het horloge dat in Glashütte gemaakt moet zijn om die naam te mogen voeren. En dat is dom en dus zijn ze wel “selber schüld”.

Neemt niet weg dat het vooral van Nomos heel kinderachtig is dit te doen daar ze dit zelf ook hebben gehad, zie voor de data de post van Hans: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,54886,55096#msg-55096 en ze van tevoren wisten dat het voor Mühle verkeerd zou aflopen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het onterecht is, maar van Nomos wel erg flauw. Had Lange het dan laten doen ofzo, die heeft een echte naam hoog te houden.

Ben ik het niet met je eens moet ik zeggen
Afwerking van Muhle is juist slecht te noemen. Vergeet nooit meer de AMG chrono die in Chronos stond. Kwam de stalen band gewoon 4mm buiten de lugs uit.
En het Stowa verhaal vind ik ook niet helemaal genuanceerd.
Stowa heeft ze vroeger inderdaad ontworpen, hebben er decennia niets met het Antea model gedaan. Nomos neemt het oude ontwerp over en gaat ze verkopen.
En in een keer begint Stowa ook weer de Antea te verkopen nadat ze zagen dat het model goed verkocht.
Nu heb ik niks tegen beide merken, maar iets genuanceerder je verhaal vertellen mag wel.

Eind goed, al goed:

De faillissementsprocedure tegen Mühle-Glashütte Gmbh is officieel opgeschort bij besluit van het Dresdner Amtsgericht van 18 maart 2008. Daarmee wordt het faillissementsplan dat unaniem door de vergadering van de crediteuren op 28 februari 2008 werd goedgekeurd bevestigd.

Mühle-Glashütte had op 4 juli 2007 faillissement aangevraagd nadat ze een boete opgelegd hadden gekregen van ruim 63 miljoen euro vanwege het onrechtmatige gebruik van de naam Glashütte. Volgens de wet moet een horloge waarop “Glashütte” staat ook gemaakt zijn in Glashütte. Omdat Mühle-Glashütte het grootste deel van de onderdelen van haar horloges van buiten Glashütte betrok voldeden ze niet aan deze wet. En omdat ze in 2002 al eens een waarschuwing met een dwangsom van 2.500 euro per geproduceerd horloge dat niet voldeed aan de Glashütte-wet gekregen hadden, kon het bedrijf na een boete van 2.500 keer 25.265 (het aantal geproduceerde horloges na de waarschuwing in 2002) niet meer aan haar betalingverplichtingen voldoen. Deze boete werd opgelegd na een klacht van Nomos Glashütte, een andere horlogeproducent in Glashütte die wel aan de Glashütte-wet voldoet.

Gedurende de faillissementsprocedure is Hans-Jürgen Mühle uit het bedrijf teruggetreden en opgevold door zijn zoon Thilo Mühle waarmee het bedrijf door de vijfde generatie Mühles geleid zal worden. Reeds tijdens Baselworld zal Mühle-Glashütte haar nieuwe modellen presenteren (Hal 2, stand A39).

Bron: http://www.horloge.info/

Hoi Henrik is al weer een tijdje terug dat ik op het forum was.
Ik lees net je artikel over Galsshutte, laat nou het toeval dat ik vorige week een flinke partij horloges heb binnen gekregen, 1 van die horloges is een Junghans Titanium Solar waar ik een topic over heb geopend, maar er zaten appart in een zakje ook 4 GUB Glasshutte dames horloges bij, nu begrijp ik dus dat deze ook wel eens geimmiteerd worden, hoe kan ik herkennen of het echte zijn ?
En zijn de echte dames horloges van GUB Glasshutte waardevol of is dit alleen voor de zakhorloges, en sommige heren horloges van dit merk ?

Alles hangt ervan af in welke periode ze gefabriceerd zijn.

Echt vroege exemplaren zijn veel waard , maar GUB (Glashutte Uhren Betrieb) heeft lange tijd inferieure uurwerkjes op de markt gebracht. (Zeg maar gerust “Oostblok”-kwaliteit, zelfs inferieur aan de toen gangbare Russische werken).

Tijdens de overgangsperiode (val van de Muur) werden veel GUB horloges met surplus ETA werkjes op de markt gebracht.
Ze werden destijds “en masse” verkocht door de Duitse “Kaufhaus”-keten voor weinig geld.

De “Glashutte” Hype is pas terug op gang gekomen na de overname door enkele Duitse en Zwitserse investeerders die mbv de “Treuhand” subsidies de hele industrie in Glashutte terug tot het “luxe-segment” hebben “verheven”. Velen zijn daarbij “mee op de kar” gesprongen. Zodoende werd “Glashutte” terug een begrip.

Om de waarde van jouw dames-exemplaren te weten kan je best enkele fotootjes van de binnenzijde plaatsen. Het is namelijk het werk dat het echte Glashutte vakmanschap vertegenwoordigt en de waarde van het horloge bepaalt.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Mee eens. En dames horloges zijn sowieso minder interessant.
De eerste GUB horloges, na de onteigening en samenvoeging door de Oost Duitse staat van de horlogebedrijven uit Glashutte onstaan, hadden in sommige gevallen nog uurwerken van A. Lange in zich. Die zijn interessant en daardoor erg duur. Maar dat zijn de heren modellen.

Ik heb er 2 opengemaakt en de uurwerkjes zien er idd niet zo bijzonder uit.
Er staat aleen maar Glashutte op het uurwerkje, maar geen nummers of andere markeringen. De andere 2 zijn quartz uurwerkjes, dus neem aan dat die helemaal niet bijzonder zijn.

Henrik Schreef:

Mee eens. En dames horloges zijn sowieso minder
interessant.

Ik zal dit maar niet aan mijn vrouw laten lezen, ze heeft er net een gekocht.

mg

Ed

Lacroix Schreef:

Henrik Schreef:

Mee eens. En dames horloges zijn sowieso minder
interessant.

Ik zal dit maar niet aan mijn vrouw laten lezen,
ze heeft er net een gekocht.

mg

Ed

Ha ha ik zal het ook mar niet aan mijn vrouw vertellen, dan voelt ze zih gelijk achter gesteld.

Dus heb ik er maar eentje gekocht

COSC papieren erbij

http://i72.photobucket.com/albums/i186/s1m0n2/Muhle1.jpg

De foto is van de website van waar ik hem heb gekocht.