Mühle-Glashütte failliet door rechtzaak Nomos

Mühle-Glashütte heeft 4 juli jl het faillissement aangevraagt nadat ze een boete opgelegd hadden gekregen van ruim 63 miljoen euro. Reden? Ze hebben onrechtmatig gebruik gemaakt van de naam Glashütte… en dat 25.265 keer!

Omdat Mühle in 2002 al eens was veroordeeld wegens het overtreden van de “Glashütte wet” (als er Glashütte opstaat moet het er ook vandaan komen) is er een dwangsom in werking getreden. Ze moesten volgens uitspraak in 2002 2.500 euro per overtreding betalen. En omdat ze sindsdien 25.265 horloges verkochten met Glashütte erop terwijl die horloges niet in Glashütte waren gemaakt, moesten ze 2.500 x 25.625 = 63.162.500 euro betalen…

Eigen schuld natuurlijk. Maar de rechtzaak waardoor ze nu kopje onder gaan is tegen ze begonnen door niemand minder dan Nomos… en het grappige is dat Nomos zelf ooit begin vorige eeuw is verdwenen nadat zij een rechtzaak verloren met precies dezelfde inzet: het gebruik van de naam Glashütte! Nomos liet zijn uurwerken toen namelijk maken in, volgens mij, Zwitserland en bouwde die in. Toen ze een rechtzaak tegen zich aangespannen zagen worden hebben ze de stekker er snel uit getrokken. In 2001 zijn ze toen weer opnieuw begonnen (of de huidige eigenaar kocht de naam).

Jammer. Ik geloof overigens wel dat het goed komt met de 38 werknemers, desnoods worden ze overgenomen (door Nomos?).

Tja toch wel jammer om te horen. Het lijkt wel Peyton Place daar in Glashutte! Ondanks dat het zakelijk wellicht te rechtvaardigen is had ik dit niet verwacht van een bedrijf als Nomos. Overigens kunnen die medewerkers ook terecht bij Union en/GO omdat die het werk ook niet aankunnen. Maar ik verwacht toch wel dat er onder een andere noemer een soort doorstart zal komen.

hans cp

Voorlopig tijd genoeg voor een potje Nomos Memoryspel :frowning: :frowning:

beetje kinderachtig van Nomos, het is terecht natuurlijk, maar ze hadden Muhle ook kunnen benaderen. het is geen directe concurrent en dan lijkt me dat wel zo sportief.

Het is daar natuurlijk wel een heeeel klein wereldje. Glashutte is 2x niks tenslotte. Er zal wel meer spelen dan het zakelijk de nek omdraaien van een niet-concurrent. Mogelijk spelen er persoonlijke belangen/vetes uit het verleden een rol of heeft Mr Nomos een stomachtige relatie gehad met mevrouw Muhle :slight_smile: en zijn ze betrapt.

hcptdg Schreef:

Het is daar natuurlijk wel een heeeel klein
wereldje. Glashutte is 2x niks tenslotte. Er zal
wel meer spelen dan het zakelijk de nek omdraaien
van een niet-concurrent. Mogelijk spelen er
persoonlijke belangen/vetes uit het verleden een
rol of heeft Mr Nomos een stomachtige relatie
gehad met mevrouw Muhle en zijn ze betrapt.

dat soor ongein zou je haast denken, want waarom heeft er niet veel eerder iemand van gezegd ja toch…

iig is mevrouw muhle dan wel 2 keer genaaid :wink:

Vraag me af waar wie die 63 miljoen had ontvangen cq wie de opbrengst uit het failliesement nu krijgt ?
De stad Glashütte , de gezamelijke horloge producenten in Glashütte , Nomos, of de duitse deelstaat Sachsen.

andre Schreef:

Vraag me af waar wie die 63 miljoen had ontvangen
cq wie de opbrengst uit het failliesement nu
krijgt ?
De stad Glashütte , de gezamelijke horloge
producenten in Glashütte , Nomos, of de duitse
deelstaat Sachsen.

hier zat ik net ook aan te denken …

Ik vond NOMOS zo´n leuk bedrijf. Door dit nieuws is mijn achting voor dit bedrijf behoorlijk gedaald.

Na de vakantie m´n Tangente maar eens verkopen???

gr,
Hans Mennink

Nou ja, dubbel genaaid houdt beter, zullen we maar zeggen. In dit geval is dat dus ook zo! :smiley:

Nivelacuso Schreef:

Ik vond NOMOS zo´n leuk bedrijf. Door dit nieuws
is mijn achting voor dit bedrijf behoorlijk
gedaald.

Na de vakantie m´n Tangente maar eens verkopen???

gr,
Hans Mennink

doen, het zijn prachtige horloges, maar ik vind , als het waar is, dit wel een nare zaak van ze…

wake up, jongens: leuk bedrijf, sportief??? het is gewoon zaken doen, en zoals met alles draait het gewoon om de pegels! als je de kans hebt een concullega buiten spel te zetten moet je wel, het is vreten of gevreten worden, niets meer / niets minder ! iedere ondernemer bij zinnen had hetzelfde gedaan.
groet, frank.

Zal een procedure zijn geweest waar een veroordeling voor die genoemde EUR 63mio heeft plaatsgevonden.

Mij lijkt dat M-G niet in staat was om dat bedrag op te hoesten en dat de boedel - zoals dat werkt- naar rato van de vorderingen van de respectieve crediteuren wordt verdeeld.

Welke crediteuren Warroo ?
Mühle is een gezond en goedlopend bedrijf, er zijn helemaal geen schuldeisers of betalings problemen.
het enige “probleempje”" wat Mühle heeft is een boete van 63 Miljoen euro, hoog genoeg om bijna ieder gezond bedrijf ten gronde te richten.

Ik ken de cijfers van M-G niet, maar er is geen enkel bedrijf dat geen crediteuren heeft (al zijn het de toeleveranciers met een betalingstermijn van een dag of 30), denk ook aan belastingschulden enz.

Wanneer een bedrijf niet in staat is aan haar verplichtingen te voldoen worden de activa te gelde gemaakt en naar rato van rangorde en vordering voldaan. Is die vordering van EUR 63mio terecht, dan deelt die crediteur met andere crediteuren mee in de opbrengst van de activa.

Wat ik begrepen heb zou het naar Nomos gaan. Die hebben M-G ook voorgesteld ze 99% van de boete kwijt te schelden maar daar heeft M-G niet op gereageerd en faillissement aangevraagd…

Ik heb er ook wel een beetje een vreemde smaak van. In ieder geval heb ik Nomos van mijn wish-list geschrapt…

Niels

Ik moet zeggen dat mensen die nu Nomos niks meer vinden toch wel een beetje hypocriet bezig zijn.
Omega probeert Timefactors op eenzelfde manier min of meer kapot te maken maar daar hoor je dan niemand op.
Heb nog niemand gehoord die zegt geen nieuwe Omega meer te verkopen.
Ik denk dat Nomos het niet zozeer om het geld te doen is geweest maar meer om misbruik van de naam. Zij hebben er namelijk veel moeite voor moeten doen.
Dat zij een voorstel hebben gedaan om het af te kopen vind ik wel weer netjes alhoewel 6 ton veel geld is.
Ik denk dat Muhle gewoon geen zin had om te betalen en zich failliet heeft laten verklaren. En dat ze heel snel weer terugkomen onder een andere naam of allen Muhle…

Hiermee keur ik dus het gedrag van Nomos niet goed…maar om ze nu op een zwarte lijst te zetten.
Nee dat niet

Beste Forumleden,

Time Company is de agent voor het merk Nomos – Glashütte in de BeNeLux.

Hierbij een reactie van onze zijde op de berichten inzake het aangevraagde faillissement van Mühle uit Glashütte:

In het persbericht van Mühle wordt de indruk gewekt dat Nomos hier de boosdoener is en dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Volgens de Duitse wet zijn er een aantal vereisten waaraan een horlogemerk moet voldoen om de naam Glashütte op de wijzerplaat van hun modellen te mogen zetten, Glashütte is namelijk een geregistreerd merk. Hoewel Mühle reeds in 2002 door het gerechtshof van München was gewaarschuwd dat het productieproces moest worden aangepast om zo de naam Glashütte te mogen voeren (op somme van een dwangsom van Euro 2500,00 per verkocht horloge) is er in die tussenliggende periode te weinig gedaan door Mühle om aan de eisen te voldoen, ondanks herhaaldelijk aandringen van de zijde van de overige Glashütter horlogemerken waaronder dus Nomos. Van de zijde van Mühle kwam hierop absoluut geen reactie, na een aantal jaar dit te hebben aangekeken is Nomos dit jaar wederom naar de rechter gegaan om zo het kwaliteitsmerk “Glashütte” te beschermen. Het is dus niet de intentie van Nomos om Mühle te laten verdwijnen, alleen men wil dat voor iedereen duidelijk is aan welke (hoge) eisen horloges moeten voldoen willen ze de naam Glashütte mogen voeren. Dit is geen uitzonderlijke situatie zie bijvoorbeeld ook beschermde namen als Parmaham, Champagne etc. De consument verwacht bij dergelijk producten dat deze voldoen aan bepaalde kwaliteitscriteria. Voorbeeld: Als men een Bio ei koopt verwacht men bepaalde leefomstandigheden van de kippen en niet dat een aanbieder van deze eieren de kippen toch gewoon in een legbatterij laat zitten en dan schaamteloos op de eieren het Bio stempel zet. Dit zal de consument terecht niet accepteren. Indien Nomos deze stap niet genomen zou hebben dan was de mogelijkheid daar voor Mühle en ook andere bedrijven om bijvoorbeeld inferieure materialen / uurwerken te gaan gebruiken in hun horloges en toch de naam Glashütte te blijven voeren. Dit zou op termijn desastreuze gevolgen hebben voor de gehele Glashütter horloge industrie, omdat de consument haar vertrouwen zou verliezen in het kwaliteitspredikaat “Glashütte”.

Dit is de reden van de stap van Nomos en geen enkele andere. Mühle wordt door Nomos niet gezien als een concurrent, omdat de stijl van de horloges wezenlijk verschillend is en derhalve ook de doelgroep. Overigens is er na de uitspraak van de rechter nog ettelijke malen contact gezocht door het management van Nomos met Mühle om de ontstane situatie in alle redelijkheid op te lossen, maar wederom kwam daar geen reactie op van de zijde van Mühle.

Met vriendelijke groeten,

John van Steen
Time Company

P.s. I.v.m. bedrijfsvakantie zijn wij niet in staat om op korte termijn te reageren op eventuele reacties.

Als ik het verhaal goed begrijp (ik heb geen andere bronnen geraadpleegd dan wat hier in dit draadje staat), heeft Nomos gewoon groot gelijk. Wat heb je aan een rechterlijke uitspraak als de verliezende partij die vervolgens gewoon straffeloos aan z’n laars kan lappen? Puur zakelijk dit, en inderdaad zoals Henrik in z’n originele post al schrijft: “eigen schuld”.

Mijn beste,

Ja ik moet eerlijk zeggen, het verhaal van ‘Nomos’ komt op mij integer over.
Muhle-Glashutte heeft hier toch duidelijk een steek laten liggen. Waarom vraag ik mij dan af? De liefde voor het vak gooi je toch niet zomaar te hooi en te grabbel?

Orologio Signaturis Temporis