Glasshutte original is duur ja. Muhle is duidelijk een ander segment. Glasshutte is enkel een plek in Duitsland waar deze bedrijven gevestigd zijn. Er zijn dus meerdere merken met Glasshutte in de naam
Misschien dat ik voor mijn beurt praat want helemaal zeker weten doe ik het niet, maar Mühle Glashütte is volgens mij iets anders dan Glashütte.
Er zitten als ik mij niet vergis meerdere fabrikanten in het plaatsje.
Ik ben de verkoper van dit horloge. Wil even wat rechtzetten, als dat verkeerd begrepen wordt. Het is uiteraard géén Glashütte Original. Het is een Mühle*. Er staat Glashütte op de wijzerplaat, er staat Glashütte in mijn advertentie. Waarom? Omdat alle horloge uit Glashütte aan de zgn. Glashütte regel (moeten) voldoen. In die zin krijg je met een Glashütter horloge altijd een echt Duits kwaliteit produkt.
Geen “Made in Germany” zoals ze op Wach2Day voorbijkomen
*Velen zullen de zaak kennen die Nomos in 2007 tegen Mühle heeft aangespannen, omdat de laatste zich niet aan de Glashütter regel hield. Dit leidde tot een surséance van Mühle, Na de herstart, onder nieuw management, voldoet het “nieuwe” Múhle daar wel keurig aan. Meer dan dat zelfs.
Aha, dank voor de verduidelijking. Dat wist ik niet. Ik dacht dat het ‘gewoon’ een verwijzing naar de vestigingsplaats was, zoals je ook vaak Genève of Le Locle op de plaat tegenkomt.
Sellita’s zijn minimaal gelijkwaardig aan ETA’s. Niet zo vreemd, omdat Sellita heel lang als toeleverancier complete 2824’s heeft gemaakt voor en onder de naam ETA. Toen ze ze onder eigen naam zijn gaan produceren, hebben ze er wat aan veranderd, onder meer de extra Jewel. Kan zelf niet beoordelen of het uitmaakt, maar er zijn velen die Sellita preferen. Vind dit een fraaie uitvoering. Met name de details. Zoals echte geblauwde schroeven, i.p.v. de chemisch geblauwde exemplaren die ETA vaak toepast. Met die ergelijk niet geblauwde sleuven
Als ik het geld had, had ik belangstelling. Toch maar een nadenken om wat op de vakantie te beknibbelen. Zou ook helpen. Enkel thuis uitleggen…
Eens met alles wat al gezegd is.
Toeval of niet, maar wij zijn er afgelopen zaterdag geweest, althans in het bijbehorende museum aldaar. Het was niet de bedoeling, maar de naam van de plaats in combinatie met museum op de borden langs de snelweg veroorzaakte een soort horlogistenkortsluiting dus ik moest er toch even langs :). Prachtige veel-complicatie staande klok als binnenkomer.
@luddite Altijd leuk die positieve bijdrages. Heb ze een tijd gemist! Maar zoals @Dimike ook aangeeft, was ik niet de TS. Maar je had gelijk als je zou stellen, dat ik het altijd leuk vind om over Duitse horloges te praten & Glashütte in het bijzonder
@ChrisWinter: Hoewel ik de opmerking over het ontbreken van de spechthalsfijnregeling bij dit model ook ergens hebt gelezen, klopt dit niet v.w.b. mijn horloge. Die heeft deze afregeling wel, zoals ook op de foto te zien is:
Ik heb het idee dat deze Lufthansa uitvoering in 2 varianten moet zijn geleverd. Deze kenmerkende spechthalsfijnregeling vind ik IMHO essentieel voor een Mühle. Vandaar dat ik dit ook in de posting heb vermeld