Wederom is er een vraag boven komen borrelen die ik met de zoekfunctie niet terug kan vinden… Heeft er iemand tips/ suggesties/ aanbevelingen omtrent outdoor-horloges? Daarmee doel ik op horloges die je niet alleen vertellen hoe laat het is… maar ook de hoogte, temperatuur, kompas, etc, etc
Tissot heeft bijvoorbeeld de T-Touch. Daar zit behoorlijk wat functionaliteit in en je kunt er met een gerust hart mee de bergen in of gaan zwemmen bijvoorbeeld (als ik het goed begrijp). Maar hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van die functies? vooral de hoogtemeter zou ik wel tof vinden als die ook goed zou werken. Heeft er verder wel eens iemand zo’n T-Touch met handschoenen kunnen bedienen? Die T-Touch vind ik er dan nog wel OK uit zien.
Dan heb je ook nog de pure outdoor-merken zoals bijvoorbeeld Suunto… daarvan neem ik aan dat de kwaliteit superieur is, maar ja… die zien er dan weer niet zo tof uit.
Stel, ik zou graag zo’n multi-function horloge aan willen schaffen… zijn er buiten de eerder genoemden dan nog merken/ types die ik ZEKER effe zou moeten checken? Verder nog iemand tips/ suggesties/ aanbevelingen ??
Voor mij zijn eerder genoemde functies toch wel van belang (kompas, altimeter, thermometer, etc etc), maar ik zou het wel erg tof vinden als het klokje er een beetje leuk uit ziet ook nog. De titanium T-Touch (ook titanium band) vind ik er wel gaaf uitzien.
Met een T-touch kun je beter niet gaan zwemmen; hij is maar 3 atm.
(de nieuwste versie is 10atm, daat kan je wel goed mee zwemmen)
Hoogtemeter etc werkt op luchtdruk, en heeft dus last van weersomslagen.
Daarom moet je de hoogtemeter calibreren als het weer veranderd is.
Wat wel goed werkt is de barometer, ik heb daarom altijd een T-Touch mee als ik met wintersport ga. Hij geeft heel goed aan of het weer beter of slechter wordt, of hetzelfde blijft. Tijdens het skiën is de hoogtemeter heel erg precies.
Het compas wijst naar de magnetische noordpool. als je wil kun je de uitslag daarvoor iets aanpassen zodat ie naar het “echte” noorden wijst.
Ik heb zelf een suunto observer, ik heb de versie rvs met rubberband. Heb hele goeie ervaringen met dit horloge, de hoogtemeter is temperatuur gecorigeerd, waardoor de afwijking over het algemeen niet meer dan 1meter is, echter de luchtdruk speelt wel een rol in het bepalen van de hoogte. Je moet dit horloge ook zien als een hulpmiddel. Ik heb goeie ervaringen met dit horloge tijdens mijn beklimming van de Aconcagua, Argentinie. Uiteraard is het belangrijk de hoogte te kalibreren op een punt waarvan je de exacte hoogte weet. Het digitale compas is leuk maar zonder goeie kaart is een compas niets waard, een goed GPS systeem heb je veel meer aan, die geven trouwens ook goed de hoogte weer. Nadeel van de Suunto Observer (weet niet hoe dat bij andere Suunto’s is) is dat het alarm heel zacht klinkt, zeker als je hem onder kleding draagt hoor je het niet.
Verder is het merk Polar redelijk goed maar ik heb daar geen ervaringen mee.
Bezoek eens een winkel van Bever zwerfsport, daar kom ik altijd voor mijn outdoor spullen en krijg altijd er goed advies.
Oja, zwemmen met Suunto Observer is geen probleem, hij is tot 100m waterdicht, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Overigens zijn de casio Pro Treks en Pathfinders ook sterk verbetert, alleen vind ik die vrij lelijk. Ik heb in 2000 een casio pro-trek gebruikt tijdens mijn beklimming van de Kilimanjaro, werkte erg goed. Heb hem nog steeds, maar in 2003 de Suunto aangeschaft.
Succes met je keuze.
p.s. Ik ben nieuw hier, lees dit forum al een tijdje, zal me later wat uitgebreider voorstellen.
suunto vecter werkt perfeckt en dan de uitvoering voor het leger met zwarte plaat en lichte letters is een mooi zwart geheel draagt super ondanks de grote
Persoonlijk vind ik de meeste Suunto’s bepaald niet lelijk. Zijn daarnaast ook nog eens erg goed en hebben alle functies die je maar kan wensen. Kijk anders eens naar de Casio Protrek serie, zien er wel erg heftig uit maar hebben daardoor wel een hoog outdoor gehalte. Volgens mij zijn alle types binnen deze serie ook als titanium variant verkrijgbaar. Zou deze er wel bij willen hebben maar een zo`n multifunction watch is voor mij wel even genoeg.
Zelf bezit ik naar volle tevredengheid deze x-lander:
Ìk ben zelf in het bezit van een T-Touch Expert. Weet echter niet of ie het doet met handschoenen aan. Zal het straks even uittesten. De stof van een handschoenen werkt volgens mij niet zo goed op een sensor in het glas.
Voor de rest is het een cool horloge, backlight is erg handig.
Heeft veel functies die best wel nuttig zijn; countdown, meteo en twee alarmen met snooze functie.
Overigens zijn bijna alle hoogtemeters op een horloge gebaseerd op luchtdruk. Je kunt overigens de relatieve en absolute druk meten.
Ik ben er erg blij mee, ga hem veel gebruiken als ik over 2 maanden in de USA zit. Dan is een T-touch een ideale klok.
Bever zwerfsport vind ik persoonlijk echt een ontzettend dure %@&^%-winkel. De keren dat je echt het juiste advies krijgt zijn naar mijn ervaring echt ver in de minderheid helaas. Gelukkig ben ik nogal eigenwijs en zoek ik meestal van tevoren exact uit wat ik wil hebben en waarom, dus heb ik daar niet zo veel last van. Laatste keer dat ik me bij Bever heb laten adviseren heb ik een Orio multi-function horloge gekocht… helemaal niks dat ding !! In de Alpen netjes volgens instructie gecalibreert en hij gaf op hoogte makkelijk vele tientallen meters fout aan… echt ruk… maar die frustratie even terzijde ;)…
Die Suunto’s… misschien toch maar eens wat meer onderzoek naar doen, die foto’s zijn niet heel slecht nee. To be continued!!
Tja, deskundigheid en service valt of staat natuurlijk met de medewerkers die er werken, dat is bij ieder bedrijf zo. volgens mij zit er niet zoveel prijsverschil in de suunto’s niet in winkels en niet op internet, tenzij je ze via ebay of zo koopt. Zelf verdiep ik me ook eerst in wat ik hebben wil, je hebt dan idd weinig of geen advies meer nodig, en dan zie je dat je voor kwaliteit over het algemeen wat meer moet betalen. Bever is in dat opzicht niet duur, ze verkopen alleen dure merken. Zo is er ook de Zwerfkei, hebben maar 1 winkel in Woerden en toen ik samen met vrienden heel veel spullen nodig had (voor duizenden euros) deden ze heel arogant en moeilijk over korting, Bij Bever niet, kregen goeie deal en paar uur een prive verkoper mee om ons te helpen. Ik heb verder geen aandelen in Bever of zo…ik wil alleen maar zeggen dat de ervaring die je hebt met een winkel dus afhangt van de dienstverlening, en de verkoper die jou die Orio heeft aangesmeerd zouden ze moeten ontslaan…