Sinds een specifeke Talking Watches aflevering van Hodinkee liep ik met het idee rond om eens naar het horloge en klokken museum van Beyer Uhren in Zürich te gaan. Dus tijdens mijn vakantie in Zuid-Duitsland moest het dan eindelijk gaan gebeuren, onderweg nog even in Schaffhausen geweest bij de Rheinfall (één van de grootste watervallen van Europa) maar uiteindelijk dus in Zürich beland.
In de Bahnhofstraße in hartje Zürich bevindt zich dus Uhren Beyer, de waarschijnlijk oudste juwelier ter wereld sinds 1760 en nog steeds in familiebezit. In die winkelstraat zit zo’n beetje een boutique voor elk horlogemerk dat je je voor kunt stellen, echt heel tof.
Het museum bevindt zich in de kelder, dus je gaat echt door een winkel heen wat wel een aparte ervaring is (for the record, hier kun je ook alleen Rolex met stenen of edelmetaal kopen dus dat is niet anders als hier).
De kelder is feitelijk maar één ruimte, en dus relatief klein maar wat ze hebben staan is echt bizar. Het aardige is dat alles in periodes is ingedeeld, van het vroege Egypte, middeleeuwen tot aan nu.
Originele mysterieuze klokken van Robert Houdin, klokkenmaker waar de bekende illusionist Harry Houdini zijn naam aan ontleende.
Cartier mysterieuze klok (weer gebaseerd op Houdin), hele vroege Augsburger Tischuhr (circa 1540), planetarium klok, marine chronometer van Berthoud
Extreem vroege rotor automaat in een zakhorloge
Breguet, wow! Een Breguet Sympathique klok, waarbij een zakhorloge bovenin geplaatst automatisch opgewonden en gesynchroniseert werd, volledig automatisch, Hij heeft er ooit vijf gemaakt, echt heel bijzonder dus.
Renaissance klokken
Super bijzondere zakhorloges in vreemde vormen, met micro schilderijen, of een uurwerk van hout of ivoor. Het houdt gewoon niet op.
George Daniels heeft in zijn hele leven 27 horloges geproduceerd, dit is dus meer dan 10% van het totaal…
Patek travel time, perpetual calendar, tourbillon en world timers
Er is ook ruimte voor significante ontwikkelingen in het recente verleden zoals electrisch en quartz, piloten horloges, platste uurwerk ooit
Atmos klok, maar in de vroege uitvoering nog ander patent van Reuter voordat JLC deze produceerde
Kleinste uurwerk ooit, de LeCoultre 101, Elisabeth droeg er eentje bij haar kroning.
En dan misschien wel de meest bijzondere, dit horloge droeg Edmund Hillary als eerste naar de top van Mount Everest (for the record, Rolex had nog geen Explorer model, die kwam daarna pas)
Maar goed, wat ik er ook over schrijf, het doet gewoon geen recht aan de collectie, gewoon iets wat je een keer gezien moet hebben. Ik wil daarom afsluiten met 8e generatie Beyer, René Beyer in de eerder genoemde Talking Watches: