Museum bezoek: Uhren Beyer in Zürich

Sinds een specifeke Talking Watches aflevering van Hodinkee liep ik met het idee rond om eens naar het horloge en klokken museum van Beyer Uhren in Zürich te gaan. Dus tijdens mijn vakantie in Zuid-Duitsland moest het dan eindelijk gaan gebeuren, onderweg nog even in Schaffhausen geweest bij de Rheinfall (één van de grootste watervallen van Europa) maar uiteindelijk dus in Zürich beland.

In de Bahnhofstraße in hartje Zürich bevindt zich dus Uhren Beyer, de waarschijnlijk oudste juwelier ter wereld sinds 1760 en nog steeds in familiebezit. In die winkelstraat zit zo’n beetje een boutique voor elk horlogemerk dat je je voor kunt stellen, echt heel tof.

Het museum bevindt zich in de kelder, dus je gaat echt door een winkel heen wat wel een aparte ervaring is (for the record, hier kun je ook alleen Rolex met stenen of edelmetaal kopen dus dat is niet anders als hier).

De kelder is feitelijk maar één ruimte, en dus relatief klein maar wat ze hebben staan is echt bizar. Het aardige is dat alles in periodes is ingedeeld, van het vroege Egypte, middeleeuwen tot aan nu.

Originele mysterieuze klokken van Robert Houdin, klokkenmaker waar de bekende illusionist Harry Houdini zijn naam aan ontleende.

Cartier mysterieuze klok (weer gebaseerd op Houdin), hele vroege Augsburger Tischuhr (circa 1540), planetarium klok, marine chronometer van Berthoud

Extreem vroege rotor automaat in een zakhorloge

Breguet, wow! Een Breguet Sympathique klok, waarbij een zakhorloge bovenin geplaatst automatisch opgewonden en gesynchroniseert werd, volledig automatisch, Hij heeft er ooit vijf gemaakt, echt heel bijzonder dus.

Renaissance klokken

Super bijzondere zakhorloges in vreemde vormen, met micro schilderijen, of een uurwerk van hout of ivoor. Het houdt gewoon niet op.

George Daniels heeft in zijn hele leven 27 horloges geproduceerd, dit is dus meer dan 10% van het totaal…

Patek travel time, perpetual calendar, tourbillon en world timers

Er is ook ruimte voor significante ontwikkelingen in het recente verleden zoals electrisch en quartz, piloten horloges, platste uurwerk ooit

Atmos klok, maar in de vroege uitvoering nog ander patent van Reuter voordat JLC deze produceerde

Kleinste uurwerk ooit, de LeCoultre 101, Elisabeth droeg er eentje bij haar kroning.

En dan misschien wel de meest bijzondere, dit horloge droeg Edmund Hillary als eerste naar de top van Mount Everest (for the record, Rolex had nog geen Explorer model, die kwam daarna pas)

Maar goed, wat ik er ook over schrijf, het doet gewoon geen recht aan de collectie, gewoon iets wat je een keer gezien moet hebben. Ik wil daarom afsluiten met 8e generatie Beyer, René Beyer in de eerder genoemde Talking Watches:

52 likes

Wow, wat een prachtige collectie.
Bedankt voor het delen.
Weer een nieuw doel om eens te bezoeken

2 likes

Mooi om te zien.
Een bezoek waard !

2 likes

Bedankt voor deze tip en de vele foto’s. Aanrader dus

1 like

Bedankt voor het delen en de vele foto’s! :+1:t2:

2 likes

Een historisch adres inderdaad. Staat al een tijdje op mijn verlanglijstje.:slightly_smiling_face:

Dankjewel voor het delen en voor de mooie foto’s.:ok_hand:

2 likes

Wow gaaf om zoiets een keer te bezoeken zeg.
Mooie collectie zo te zien met bijzondere horloges.

1 like

Mijn kinderen vonden het ook echt heel interessant

1 like

Prachtig en bijzonder die horloges van hout en ivoor. Ik moest even twee keer lezen voordat het tot me doordrong dat zelfs de uurwerken zélf hiervan gemaakt zijn

1 like

Gaaf man. Ik moet er ook weer eens op uit, maar de hele administratieve rompslomp heeft me ook dit jaar weer hier gehouden. Die JLC 101 had ik ooit eens over gelezen. Compleet waanzinnig. En die George Daniels horloges, en Breguet… …super! :smiley:

1 like

Prachtig om dit te zien. Bedankt voor het delen.

1 like

Nee.

Zo te zien, absoluut. Machtig interessant… Daar kunnen ze in LCdF nog een puntje aan zuigen. Da’s nog eens wat anders dan een skere marketing container, en dat alles in één kamer. Wow

Dank voor het delen.

1 like

Leuk verhaal. :slightly_smiling_face: Vroeger heel veel in Zürich geweest omdat mijn ex-zwager daar woont. Maar toen was ik nog een horlogeleek. Enige horlogewinkel in de Bahnhofstrasse waar ik altijd naar binnen ging was de Swatchwinkel. Heb nog vier Swatches liggen waarvan de batterij leeg is.

Dus in Schaffhausen niet in het IWC museum en in Furtwangen niet in het Uhrenmuseum geweest?

Shame on you :relieved::grin:

1 like

Gaaf hoor! Die 2499 die er tussen staat :flushed::heart_eyes:

1 like

Nee, wel overwogen, maar je kunt niet alles.

1 like

In één woord schitterend, dank voor het delen! :pray::+1:

1 like

Dat is zeker waar

1 like

Dank !!!
:pray:t3:

1 like

Geweldig verslag! Echt genieten. Prachtige foto’s.
De volgende keer dat ik in Zürich ben ga ik ook eens proberen daar een bezoekje te brengen.
Dank voor je leuke post!

1 like