Must de Cartier Tank?

Hallo allemaal hier.
Geen hele fanatieke bezoeker, zeker geen poster.
Wel een liefhebber. Tot nu toe geen oudjes gehad.

Sinds kort ben ik in het bezit van een horloge, waar ik me van af vraag of deze echt is.
Het zou een Must de Cartier Tank moeten zijn, maar deze is in zo veel varianten uitgebracht dat ik geen idee heb hoe ik kan controleren of deze echt is. Gezien de afkomst zou het zo moeten zijn, maar ik twijfel een beetje…

En ik zou natuurlijk graag willen weten hoe oud het horloge is. Helaas is dat niet meer na te vragen.

Verder heb ik nog een probleem:
Hij (zij?) loopt niet. Het horloge is volledig opgewonden, maar wellicht te ver?
Heeft iemand een suggestie waar ik dit horloge naar toe zou kunnen brengen, liefst in de omgeving van Tiel?

Alvast bedankt!

Dave

En dan hier natuurlijk de foto’s:



Durf er geen uitspraak over te doen, maar achterzijde klopt niet met veel soortgelijke Cartiers op internet.
daarbij is de kast gemaakt van 0.925 zilver en verguld met 20 microns goud.

Deze is 10 microns verguld, dus er zullen na redelijk korte tijd dootslijtplekken ontstaat. Lijkt me dat Cartier horloges als ze al verguld zijn toch wel wat dikker verguld dan 10 microns.

Daarnaast vind ik het stempel met de informatie erg veel lijken op stempels uit goedkope horloges uit die tijd. Lijkt me ook dat Cartier dat beter doet.

Ook de kroon heeft in mijn ogen te scherpe ribbels, wat wijst op een goedkope kroon, een originele kroon heeft een iets andere vorm.

Ook de manier waarop de naam erin gestempeld is vind ik niet erg overtuigend. De wijzerplaat durf ik niet te beoordelen vanaf deze foto’s, maar op de foto’s lijkt de bedrukking wat onscherp, dus mogelijk niet origineel.

Een foto van het uurwerkje zal sowieso uitsluitsel geven, een horlogemaker kan dit regelen.

Afgaande op mijn kennis van cartier en de foto’s zeg ik dat ie behoorlijk nep is, maar ik ben benieuwd naar de mening van anderen.

Op het moment dat zowat het gehele zichtbare deel van de deksel is volgeschreven met goudmerken gaat er bij mij een alarmbel af, ook als ik het type horloge niet ken.

Ziet er allemaal net niet uit zoals het zou moeten zijn ,lettertype,afwerking etc . Ik zet mijn geld op namaak.

Bij een originele Cartier staat de achterkant nog voller met merken dan het exemplaar in kwestie…

Ik ga voorlopig voor echt , wat kos ie ? :slight_smile:

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

V.w.b. de foto van het uurwerk. Is het onverstandig om hem zelf open te maken?
Moet ik dan nog speciale dingen doen? (zoals aan één specifieke kant beginnen ofzo?)

Heeft iemand een goed advies voor een betrouwbare horlogemaker in de omgeving Tiel? (woon hier nog niet zo lang, vandaar…)

@Hub: vooralsnog is ie nog even niet te koop… :wink:

Er zijn een paar dingen die mij opvallen:
a. de wijzervorm van een tank is meestal iets taps toelopend naar het centrum
b. de gesp heeft een Chanel-logo. Bovendien zit de stift niet in het midden…
c. ik heb nog geen tank gezien waarbij het beeldmerk van Cartier op de plaat is gedrukt. Je ziet dit beeldmerk wél op o.a. lederwaren van Cartier
d. de kroon is ook niet helemaal zoals Cartier die maakt; de diameter van de kartelrand is nl. iets te groot.

Al met al vermoed ik dat dit geen originele tank is.

Ha, da’s een goeie, van dat Chanel logo.
Was me nog niet opgevallen.
Inmiddels wat adresjes ontvangen, dus ik ga maar eens op pad…
Het wordt wel spannender. Echt is onwaarschijnlijk, maar nog geen harde nay’s.

Dave

davey400 Schreef:

Ha, da’s een goeie, van dat Chanel logo.
Was me nog niet opgevallen.
Inmiddels wat adresjes ontvangen, dus ik ga maar
eens op pad…
Het wordt wel spannender. Echt is
onwaarschijnlijk, maar nog geen harde nay’s.

Dave

We horen het wel… :wink:

Wat ik bij jouw Cartier ook mis is dat er op de wijzerplaat van de originele Cartier altijd bij het pootje van de 7 of in het kruis van de 10 (of het een of het ander)het woord Carier te zien is als je goed kijkt.
Zo te zien op jouw wijzerplaat ontbreken deze.
Google maar eens bij afbeeldingen,dan zie je wat ik bedoel,
mvg Leetje

Leetje Schreef:

Wat ik bij jouw Cartier ook mis is dat er op de
wijzerplaat van de originele Cartier altijd bij
het pootje van de 7 of in het kruis van de 10 (of
het een of het ander)het woord Carier te zien is
als je goed kijkt.
Zo te zien op jouw wijzerplaat ontbreken deze.
Google maar eens bij afbeeldingen,dan zie je wat
ik bedoel,
mvg Leetje
Heb ik achterwege gelaten omdat veel neppers dit inmiddels ook op de plaat hebben staan.

Ja dat klopt Brutus,maar ik zag dat het op de betreffende plaat hierboven ontbreekt.

Als het een nepper is, is het een oudere nepper. Ik heb een oudere nepper gekocht (per ongeluk)en daar zitten kieren in de kast. De afwerking van jouw horloge lijkt me op foto’s zelfs beter dan moderne neppers, de gravering op de achterkant is te diep om nep te zijn.

Als ik geïnteresseerd zou zijn hem te kopen, zou ik op de echtheid vertrouwen.

Het blijft spannend. Helaas dit weekend niet naar de horlogemaker kunnen gaan, jullie en ik moeten nog even wachten… :wink:

Het bericht van Henkjan91 en onderstaande pagina geven de burger echter wel weer moed:
http://forums.watchuseek.com/f29/fs%3B-vintage-cartier-tank-sold-sold-210088.html
Ook hier geen merk in de cijfers. Maar daar weer geen ‘Must’ op de wijzerplaat, terwijl het wel een electroplated is.

De waarheid zal dus gewoon van binnen moeten komen.

Wat in ieder geval niet klopt is de Chanel sluiting, maar dat kan natuurlijk ook een reparatie zijn geweest, uitgevoerd door een barbaar. :wink:

Het blijft spannend…

Vandaag bij Nico Rijsman van Horlogemakerij Rijsman in Culemborg geweest.

Zijn gevoel ging er op basis van de eerste blik van uit dat het geen echte was, maar het openmaken gaf uitsluitsel: het is een neppert.
Wel een interessante neppert; het uurwerk is volledig mechanisch, en vermoedelijk ergens uit begin jaren zeventig.

Alleen het binnen-in kijken en een beetje blazen lijkt al voldoende te zijn geweest om het horloge weer gangbaar te maken, dus dat is een leuke bijkomstigheid.

M.a.w.: bedankt aan allen hier voor het meedenken, en aan Nico Rijsman voor de snelle en goedkope service!

Dave

jammer hoor maar toch zeer leuke klok.

davey400 Schreef:

Vandaag bij Nico Rijsman van Horlogemakerij
Rijsman in Culemborg geweest.

Zijn gevoel ging er op basis van de eerste blik
van uit dat het geen echte was, maar het openmaken
gaf uitsluitsel: het is een neppert.
Wel een interessante neppert; het uurwerk is
volledig mechanisch, en vermoedelijk ergens uit
begin jaren zeventig.

Alleen het binnen-in kijken en een beetje blazen
lijkt al voldoende te zijn geweest om het horloge
weer gangbaar te maken, dus dat is een leuke
bijkomstigheid.

M.a.w.: bedankt aan allen hier voor het meedenken,
en aan Nico Rijsman voor de snelle en goedkope
service!

Dave

Jammer Dave!
Nu op naar een echte… :wink:

Dat is jammer zeg , better luck next time !

komt niet onverwacht voor me, wel jammer voor je.