Ik vind dit ook wel mooi, heb hier een advertentie van IWC hangen, hoe kom je aan de grote formaten van vintage advertentie, heb je dit later opgevijzeld in Photoshop?
Erg mooi Paul! (tu)
Ik wilde meteen op de Breitling en “calendograf movado” gaan bieden, maar toen zag ik dat dit het vintage-forumgedeelte is…
Toch vind ik vooral de “calendograf movado” schitterend. Als je daarop “googled” kom je wel jouw poster tegen, maar niet het horloge zelf; zou het zo zeldzaam zijn?
ja, gewoon inscannen op hoge resolutie, en dan in Photoshop op het gewenste formaat brengen en, indien nodig, verscherpen of kleur aanpassen.
De Movado advertentie was A4, de Certina was een plaatje in een horlogeboek…
Het groot formaat printen kan online bij diverse foto-shops, of anders bij een drukkerij.
zulke vintage horloges met volledige kalender vind ik ook prachtig, helaas lastig aan te komen voor een redelijke prijs!
Hoe zeldzaam een calendograph is weet ik echt niet, heel eerlijk gezegd kende ik dit model helemaal niet, de meeste Movado kalenderhorloges hebben de datum-venstertjes wat lager, ter hoogte van de 3 en de 9 staan.
Als je googled op Movado triple date dan vind je wel een model “astrograph” in de aanbieding, en die lijkt wel op de poster, ook een volledige kalender, d’r staat wel “very rare” bij vermeld…
Mooie werk Paul, dacht dat je net de horloges kon toveren maar met computer lukt je ook best aardig;). Heb je ontspiegeld glas gebruikt bij het inlijsten?
Groet
Iwan
oei, daar zitten mooie bij! Die had ik nog niet gevonden, bedankt Iwan!
Die Omega posters op Watchuseek zijn fraai, misschien zijn die ook wel op te blazen naar een groot formaat.
Zelf scannen is verreweg het makkelijkste, maar het probleem is, om de kleurenversie te vinden, de advertenties in de oude horlogebladen en boeken zijn heel vaak in zwart-wit gedrukt…
De fotolijstjes zijn goedkope exemplaren van de Kwantum, maar zien er IRL heel behoorlijk uit, dat spiegelen ligt meer aan mijn nogal vintage digitale camera…
Hopelijk lukt het met vergroten, en als ik weer wat tegenkom zal ik dat plaatsen.
Ik heb ook " vintage " Nikon D70, en heb nog niet alle mogelijkheden van ontdekt:S;)
Groet
Iwan
Tijdens deze (tot nu toe) saaie nachtdienst wat op zoek gegaan naar leuke exemplaren.
Maar dat valt nog niet mee heb ik ontdekt.
De eerste hangt al bij Paul aan de wand…
Ik vraag me wel vaak af of ze echt origineel zijn, ik weet dat er best wel wat ‘artiesten’ soortgelijke posters maken voor de verkoop.
Wel grappig dat bepaalde merken erg makkelijk terug te vinden zijn en anderen helemaal niet.
Dus als ze in een tijdschrift uit die tijd staan afgebeeld verhoogt dat dan de waarde?? Via google dus in oude US tijdschriften zitten zoeken naar de bekende horlogemerken. Valt nog niet mee, aangezien ik op mijn werk niet zo snel iets kan bewaren op een PC om het dan weer te posten in een forumbericht.
Mischien doe ik het thuis nog eens, kijken hoe ver ik dan kom…
De meesten zullen wel te downloaden zijn door er rechts op te klikken en ze te bewaren, tis natuurlijk wel echt bandbreedte en kopierecht illegaal…
ach, wat hebben ze toch veel mooie klokjes gemaakt…
Wellicht zijn advertenties meestal van bekendere merken, omdat die het meeste adverteerden (en ook het meeste budget hadden om zulke litho’s te laten maken)
De plaatjes die je laat zien zijn moeilijk te vergroten, om een poster te printen heb je toch wel een hoge resolutie/groot formaat nodig.
Het waren trouwens niet alleen de horlogefabrikanten, in oude fourniturenboeken staan ook mooie advertenties van toeleveranciers, zoals deze kastenbouwer (heb ik van het internet geplukt) :
Maar ja, ze zijn allemaal in zwart-wit gedrukt, het origineel zal wel in kleur geweest zijn; vermoedelijk vind je originele kleurenprints wel op groot formaat op verzamel-cd’s met vintage advertenties die blijkbaar bestaan.
De ebay-verkopers van vintage posters (zoals primoposters) gebruiken die volgens mij ook (vaak dezelfde afbeeldingen)
Ik heb wel een verzameling oude Soviet advertenties gevonden en gedownload, maar daar betreft het merendeel Wodka-reklames, en slechts een enkele met zakhorloges…
Ik denk dat je het in twee periodes moet verdelen net als met de Tv, zwart-wiet en kleur periode.
Ik denk dat het tot zo begin jaren 50’s wart / wiet overheerste, en daar na nam het kleur over met goedkopere druktechnieken.
Maar het mooie oude zwart / wiet of bar bruin nijgende drukwerk vind ik bes leukB)-
Groet
Iwan
leuke advertentie, maar ik ben toch echt niet van 1953 hoor; zie er misschien wel zo uit (of nog ietsje ouder, zie onder en oordeel zelf…), maar ben toch echt van een paar jaartjes later…