1 van de springbars (onderste op de foto) van de Tudor BB54 zit muurvast. Waarschijnlijk heb ik er een verkeerde opgezet, iets van Seiko.
W40 en diverse springbartools helpen niet. Wie heeft de gouden tip
? De AD zit niet in de buurt. Als de optie is doorknippen of zagen is hoor ik ook graag welke tool dan handig is. Bedankt
!
Gewoon doorknippen met een kniptang, en nieuwe opzetten.
En een goede springbar monteren, nu heb je er 1 zonder kraag die kun je nooit loshalen als je geen gaatjes aan de buitenkant van de kastpoten hebt zitten.
Doorknippen met kniptang om eventuele schade aan de lugs te voorkomen en daarna deze bestellen / monteren:
https://strps.watch/nl/collections/accessoiries/products/spring-bar-swiss-made
Heb ze zelf ook op mijn BB58 en passen heel goed, zoals de OEM springbars
.
Edit: bij bestellen wel even de correcte lengte en diamter kiezen.
Bedankt voor de tips! Die van strps had ik al gezien idd! Welk soort tang kan dit doorknippen? Ik heb nauwelijks gereedschap dus zal dan dat zo gaan kopen.
Een tang om te knippen: kniptang ![]()
Knippen.
Iets naar buiten buigen kan ook, dan komt ie ook wel eruit…
Zet wel iets meer kracht op lugs.
Zijkniptang, combinatietang, of anders een ijzerzaagje (is geen tang, ik weet het
)
Een springbar is hol met daarin een veertje en aan de uiteinden een asje van enkele mm, in het midden daar kun je het makkelijk buigen.
Niet gaan liggen buigen of wrikken. Je hebt overigens geluk dat je dit niet met een metalen band hebt gedaan.
Bij de juwelier kunnen ze dat met een boortje oplossen, ask me how I know?
Bestel/koop baretten met een dubbele kraag.
Nee, deze moet ertussen.

Met een nagelknipper of een klein schaartje zou het ook kunnen lukken ( mist niet vastgeroest o.i.d ) . Dan moet je die zetten op het verende buitenste deel van het springbar pootje, net niet tegen de kastpoot aan, er flink in knijpen en naar binnen duwen dus in het dikkere deel van de bar. Als hij niet ver genoeg uit het gat komt dan gelijktijdig de hele bar eruit trekken dan geeft dat kleine veerpootje wel mee.
Succes