Mwc

Hallo forumleden,

Kan iemand me wat meer vertellen over de horloges van MWC? Ze worden verkocht via ebay.
Ik heb wel intresse in de volgende klok:

http://cgi.ebay.nl/MWC-Bond-21-Jewel-Automatic-Military-Divers-Watch_W0QQitemZ380200962254QQcmdZViewItemQQptZUK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL?hash=item5885be48ce

Welke uurwerken worden gebruikt en hoe is de kwaliteit?

Hier zijn ze ook volop te koop: http://www.mwcwatches.com/shop/

ze leveren oa aan het leger, politie en allerlei andere overheids diensten.
sommige hebben eigen uurwerken en sommige anderen ETA blijkt uit de site.

Kijk er even rond zou ik zeggen.

Er is een redelijke strijd tussen MWC en CWC met een oorsprong in de belevering van het britse leger.

Op bepaalde forums (zoals MWR) zijn de meeste leden fel tegen MWC omdat ze als copy gezien worden.

Qua uurwerk hebben de meeste horloges van MWC Miyota, degene de je aanwijst heeft volgens mij een Miyota 8215.

Die site kende ik nog niet. Maar hoe verklaar je het prijsverschil?

Enerzijds kwaliteit, maar dat roepen de CWC fan’s natuurlijk het hardst ;), ik kan er persoonlijk geen antwoord op geven, aangezien ik nog nooit een MWC in de handen heb gehad.

Anderzijds (en bovenal), het imago van het “echte” legerhorloge.

Met name dat laatste doet het 'm bij 2e hands. De CWC vindt je regelmatig terug op eBay en de prijs voor een goed uitziende 2e hands die “issued” is, ligt ongeveer op het prijsniveau (of zelfs hoger), van een nieuwe MWC.

Ja, over de twist tussen MWC en CWC is op internet wel het een en ander te vinden. Of ze elkaar kwalitatief veel ontlopen, weet ik niet, aangezien ik net als Marco nooit een MWC in handen heb gehad.
MWC heeft in ieder geval toch wel wat leuke horloges in de collectie.

Oh, en laat je op internet niets wijsmaken over issued MWC’s. In het Britse leger worden alleen CWC’s verstrekt. En een enkel model Pulsar-chrono voor piloten (ik weet zo niet welk model dat is).

Van de Pulsar was/is het de GS2000, maar die hebben slechts een jaartje meegedaan aangezien de kwaliteit van deze dus wel erg slecht bleek te zijn.

Desalniettemin een mooi voorbeeld van de gekte rondom de legernummers ofwel de “issued” horloges. De Pulsar koste nieuw ca. GBP 50,00 (en uiteraard was de inkoopprijs voor het leger nog veeeeel lager), als je er nu een kunt vinden in goede staat betaal je meer GBP 100,00.

Die GS2000 is bekend. Die was kwalitatief niet goed. Maar er wordt tegenwoordig een Pulsar-chrono verstrekt aan piloten. Laatst ging er op eBay een issued exemplaar over de toonbank voor een onwaarschijnlijk bedrag. De civiele versie kost nog geen 70 euro (en dat is volgens mij de PJN301X1, maar dan met zwarte wijzerplaat).

Het toppunt vindt ik toch wel het duitse landmacht-horloge wat momenteel uitgegeven wordt. Het is een simpele quartz-chrono (Boccia 728-07), maar gaat op eBay voor meer dan € 300,00 over de plank (als je 'm kunt vinden tenminste).

Reden:
Het horloge blijft van het leger, als een militair het verliest betaald hij ten eerste € 150,00 en (wellicht belangrijker) krijgt hij daarnaast een slechte aantekening in zijn dossier.

Die Boccia vind ik trouwens wel een schitterend horloge! Maar of ik er 300 euro voor zou neertellen…?