My circle of watch collecting

Beste mede horloge liefhebbers,

Enkele zeer waakzame mede forummers is ongetwijfeld wel eens opgevallen, dat ik zo af en toe terloops een NA post, met welke ik mij dan weer gelukkig toon. Achter de schermen echter, gewaardeerde lezer, vind een proces plaats welke zijn weerga niet kent…

Een proces van richting in de collectie bepalen, zoeken naar de juiste bijbehorende horloges, rustig aan vergaren van NA’s en uiteraard ook weer afscheid nemen ervan.

Dit proces heeft zich enkele malen herhaald en ik schaam me niet, om toe te geven dat ook de richting van de collectie soms wat is gewijzigd. Een enkele keer zelfs, werd de richting aangepast op het actuele aanbod NA’s…

De laatste verworven NA echter, gisterochtend om precies te zijn, heeft een realisatie losgemaakt, een inzicht opgeleverd en een innerlijke rust gebracht. Ik ben namelijk weer terug bij de start…

In de jaren 80 heb ik een leuke Seiko sports gekocht, die op afstand vrij gemakkelijk voor een sportieve dresser kan worden versleten.

Gevolgd door een Seiko duiker, mij geschonken door de moeder van mijn kinderen.

Met deze horloges ben ik jarenlang volmaakt gelukkig geweest. Toegegeven, ik keek uiteraard wel een enkele keer in wat etalages maar tot echte aankopen is het toen toch niet gekomen. Een enkel misstapje in de laatste 20 jaar daar gelaten, verliep mijn leven op horloge gebied dus vrij rustlg, todat ik lid mocht worden van dit fantastische forum. Vanaf dat moment raakte het aantal horloges in een stroomversnelling met soms ook een wat bonte samenstelling.

Stand van vandaag echter, welk deel van mijn huidige collectie voelt nu het beste?

Een Seiko dresser

Een Seiko dresser

Een Seiko diver

Een Seiko diver

Is dit toeval? Kunnen hier conclusies aan worden verbonden?

Welnu, ik noem het “my circle of collection” en vermoed dat er een analogie is met “my circle of life”, immers:

Naarmate de jaren vorderen, komt het verleden steeds dichterbij.
(ThaPapper, 2018)

Mijn theorie is dat ik, zonder het me te realiseren, op horloge gebied min of meer terug ben gekeerd naar waar ik ben begonnen en ik merk dat ik me daarmee gelukkig voel. Interessante theorie en misschien een aardig inzicht voor mede zoekenden om te helpen richting te bepalen?

Hoe lang dit stand zal houden weet ik nog niet maar om de gedachte te omarmen, ga ik eerst de vreemde eenden in de bijt maar eens van de hand doen. Ik word daar niet onrustig van, integendeel, ik kijk er naar uit…

Eenieder dank voor het lezen van dit glimpje levensverhaal en om één volhouder te belonen, is er een kleine prijsvraag aan dit draadje verbonden.

De eerste mede HF-er, die mij een PB-tje stuurt met juiste aantal understatements in deze post, wint deze leuke, ongedragen, 20 mm nato band.

Gratis thuisbezorging behoort uiteraard tot de prijs, reclamaties achteraf echter niet en over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Fijne zondag gewenst iedereen!:ok_hand:

43 likes

Leuk geschreven en grappig om te lezen dat je full circle gegaan bent,toch kijk ik uit naar de volgende NA’s van je.Dit kan namelijk niet goed blijven gaan.

En nogmaals wat is die blauwe plaat GS gaaf :+1:

2 likes

Prachtig verhaal @ThaPapper.
Hoop dat je dit gevoel eventjes vast kunt houden want je hebt een paar hele mooie horloges daar :star_struck:

Zoveel zijn er dat inmiddels niet meer … of toch :thinking:

Maar dan wel in de top categorie hiervan :smiley::+1:

Geniet ervan … Beter wordt t niet mi.

2 likes

Haha prachtig verhaal weer Chris. Tot een mooie conclusie gekomen…en ja inderdaad het klopt dus gewoon…wijsheid komt met de jaren. Ik weet dat natuurlijk als geen ander…:laughing::wink:

Benieuwd hoe deze nieuwe realisatie zich de komende tijd gaat ontwikkelen…tot dusver heb je in any case een lekkere collectie waarvan het GS duo er uiteraard met head & shoulders bovenuit springt.

:ok_hand:

3 likes

Terug bij de roots om daarna (hopelijk) nog eens een rondje te doen. Ik vond jouw NA’s altijd erg vermakelijk en verrassend!

4 likes

Leuk stukje Chris!
Ben benieuwd hoe de hobby zich verder gaat ontwikkelen bij je :slight_smile:

2 likes

Het moet niet gekker worden, Chris.

Mijn eerste twee serieuze horloges waar ik blij mee was waren, ja, Seiko quartzen. Ik denk dat ik ze kocht omdat m’n vader en oom, allebei monteurs, machinisten en metaalmannen, altijd met een Seikootje om de pols liepen. Zo’n goedkoop jaren 90 quartzje met stalen band, rechthoekig, jeweetwel.

Na veel omzwervingen ben ik ook op het punt aangekomen dat het horloge wat ik het liefste draag een Seiko is.

Maar mijn vreemde eenden… Ik ben slecht in het verkopen van horloges. Ik denk dat ik een verzamelaar ben. Dat geldt ook voor m’n platen. Ja, ik luister al 23 jaar niet meer naar Curtis Stigers, maar ik hou die CD omdat ie me aan die lekkere zuid-Afrikaanse ballerina doet denken die ooit de reden was dat ik die plaat kocht.

Ik weet dat ik mezelf in een richting ontwikkeld heb, maar om ome Archimede en Curtis Stigers de deur uit te sodemieteren… Daar ben ik nog niet. :slight_smile:

Hoe dan ook, ik denk dat er veel waarheid zit in de kreet “You can’t know where you’re going if you don’t know where you’ve been”.

2 likes

Heel herkenbaar Chris, ik meen dat dit al een (beetje) speelde toen je bij mij was.
Zelf speel ik ook nog wel eens met de gedachte om de andere merken de rug toe te keren en alleen maar weer Seiko te nemen. :thinking:
Ben wel benieuwd hoe lang je dit volhoudt. :wink:

1 like

Mooi verhaal… en ja die richting zoeken ken ik helemaal.

1 like

Mooi!

En verder een heerlijk en herkenbaar verhaal.

Afstand van dit forum, brengt je dichter bij horloges.:wink:

1 like

Mooi om te lezen Chris, ik kan je voor een groot deel volgen. Keep it up :+1::+1::+1::+1::+1:

1 like

Wat een fijn gevoel dat we enkele horloge’s hebben gedeeld die onlosmakelijk onderdeel waren van de journey. Ook jouw laatste fantastische aanwinst is mij niet onbekend en heeft zo te zien een goed thuis gevonden. Geniet ervan in goede gezondheid!

2 likes

Goed verhaal en misschien kan ik er iets mee. Ben zelf al jaren de weg kwijt op horlogegebied.

4 likes

Mooi geschreven Chris :+1:

Herkenbaar ook. Tot 2005 was ik perfect tevreden met mijn Seiko’s. Elke paar jaar een nieuwe, de oude door mijn levensstijl ging in de kliko.

Toen ontmoette ik een echte verzamelaar en zag ik dat je voor elke gelegenheid een passend horloge kon kiezen. Een wereld ging open, maar toen ik in 2014 op HF terecht kwam ging het pas echt los. Ook ik was een notoire flipperaar en begin nu langzaam rust te krijgen in de verzameling van 5, met uiteraard enkele Seiko’s. Dat zal wel nooit slijten.

4 likes

Mooi geschreven Chris, en heel herkenbaar.

1 like