Ik heb al lange tijd gekeken naar het merk Fortis, met in het bijzonder de B-42 en F-43 Flieger modellen. Helaas voor Fortis kwamen er andere horloges tussen, variërend van een Edox Class-1 tot een Hamilton Jazzmaster.
Per toeval kwam ik afgelopen week het kleine broertje; de Flieger Automatic welke met zijn 40mm wat kleiner draagt maar voor mij prima is om het merk te leren kennen. Heb ‘m nu 2 dagen om en het valt me op dat ie iets groter draagt dan de 40mm, vind ik prima! De stalen band valt me een beetje tegen, iets te fragiel maar wellicht ben ik te verwend met mijn duikers… Wat me ook tegenvalt is het mineraalglas, waar wel wat krasjes in zitten. Het uurwerk is een ETA 2824-2 dus gewoon prima. De afleesbaarheid is zowel overdag als ’s avonds dik in orde!
Al met al Menrik erg blij met z’n eerste Fortis en die B-42 of F-43 komt er zeker.
Voor nu nog wat plaatjes en genieten, prettig weekend!
Gaaf ! Mooi “clean” design veel draagplezier
Dat over het mineraalglas heb ik ook bij mijn Glycine KMU48. Snap niet helemaal wat de beweegredenen daarvan zijn.
Ja inderdaad erg vreemd waarom men dat gedaan heeft! Ik heb ondertussen gelezen dat het te vervangen is door saffier, de kosten schijnen ook mee te vallen dus wellicht is dat een idee…
Ik heb inmiddels ook al een informerend mailtje verstuurd naar Glycine NL. Mijn horloge is 48mm en mocht dat te prijzig worden dan laten we het mineraalglas voorlopig maar zitten, is ook nog helemaal krasvrij. Maar het zou wel eens willen weten of het een geld kwestie was of dat er een logische verklaring voor is die ik gewoon niet weet.
Topmerk Fortis! Heb diverse B42’s (chrono’s/GMT), Spacematic Limited en Flieger’s gehad. Momenteel een 40mm Flieger Chronograph (oude met kleine drukkers) in mijn bezit.
Mijn chrono draagt ook groot voor een 40mm kast, komt door de grote wijzerplaat en het ontbreken van een rand/bezel. Geen B42/43 meer voor mij, te groot.
Door deze zinnen krijg ik het idee dat dit er een wordt die snel geflipperd gaat worden? Over het algemeen vind je het horloge “Prima” en “in orde”… Maar toch ben je er erg blij mee? Misschien lees ik het wel verkeerd, maar deze indruk kreeg ik een beetje.
De Fortis Pilot werd daadwerkelijk geleverd aan piloten en mineraalglas krast makkelijker maar breekt een stuk minder snel dan saffier, waarbij je overigens ook heel goed je best moet doen.
Het zal een deel uitgedachte degelijkheid zijn zoals ook het kostenplaatje wat meeweegt om in aanmerking te komen voor de opdracht als contractor voor verschillende overheden.
Het is voor mij geen horloge wat ik tot in de lengte van dagen zal houden, maar direct flipperen ook niet denk ik.
Ik kan me voorstellen dat het zo over komt, maar ‘prima’ en ‘in orde’ zijn in mijn ogen toch positieve woorden.