Mysterieus zakhorloge

Gegroet,

allereerst zal ik mezelf even voorstellen: mijn naam is Laurent, woonachtig in België en heb recent een zakhorloge aangeschaft, m’n allereerste (:smiley:

Maar daar heb ik toch een aantal vraagjes bij. Het volgende zakhorloge heb ik gekocht van een privépersoon:

Rikkoert
http://www.rikkoert.nl/antiek-en-occasion-webshop/horloges/zakhorloges/zakhorloges-zilver/zakhorloge-quilloche-5382.html

deze link toont een gelijkaardig model, behalve dat bij mijn zakhorloge de buitenste cijfers rood zijn, het achterdeksel is zilver met een art-deco motief, en de secondewijzer ontbreekt :frowning:

Kan er mij iemand wegwijs maken van welk merk dit zakhorloge zou kunnen zijn? De site vermeld wel plaats en datering (Zwitserland, ca. 1880)

Hebben jullie goede adresjes waar ik onderdelen kan vinden om deze te restaureren en opnieuw te laten tikken?

Heeft er iemand tips voor de restauratie zelf??

alvast bedankt,

groeten, Laurent W

Heel veel van dit soort oude zakhorloges hebben geen merknaam. Zakhorloges werden geassembleeerd (officieel heet dat ebaucheerd), dus een werk werd achteraf van een wijzerplaat en wijzers voorzien en in een willekeurig kast ingebouwd. Ervoor hadden de werken standaard afmetingen.

Op de betere werken staat een merknaam, en de grote jongens zoals IWC deden alles zelf, erom staat dan ook nog op de wijzerplaat een merknaam.

Ik vermoedt dat je horloge niet loopt. Dan moet je het werk schoonmaken en van nieuw smeerstof voorzien. Uit elkaar halen lukt nog wel, maar in elkaar zetten is zonder gereedschap niet te doen. Vraag eens een lokale horlogemaker wat het schoonmaken van het werk moet kosten en wat hij over deze zakhorloge kan vertellen.

Veel meer dan werk lopend krijgen zal ik niet doen, anders ben je alle patina kwijt.

even een kleine aanvulling op het voorgaande.

Deze uurwerken werden inderdaad in grote getalen vervaardigd door toeleveringsbedrijven.
Een misverstand is het dat ook bekende merken zoals Le coultre, IWC, Patek, Vacheron enz. alle werken zelf in huis vervaardigde.
er werdt veel gebruik gemaakt van bijvoorbeed Ebauche werken van Lepine en La Phare.
Ebauche wordt in het voorgaande bijna goed uitgelegd, zei het dat Ebauche betekent dat dit een voorbereidende productiefase voor een uurwerk van een horloge, reisklok of pendule is, meestal bestaand uit de platines en raderen, maar dan zonder veer, echappement, wijzerwerk en wijzerplaat.
La phare en Lepine maakte op hun beurt weer gebruik van toeleveringsbedrijven welke waren gespecialliseerd in raderen, schroeven enz.

Een uurwerk werdt daarna aangepast / gemodifiseerd aan de norm / kwalifikaties welke op dat moment gelde voor dat betreffende merk!
zoals de naam, wijzerplaat, uitvoering van de kast, gravures, soort spiraal, compensatie of gewone balans, enz.
Door deze modificaties en aanpassingen kregen de merken hun eigen gezicht.

Gr Jan ubels

Na een beetje rondsurfen op het net heb ik de Omega Grand Prix teruggevonden, op enkele details na zijn ze, uiterlijk dan, identiek.

Het horloge loopt inderdaad niet.

Welk materiaal is onontbeerlijk bij de montage? Heb hier een adresje voor (www.horlogegereedschap.nl) of heb jij een betere?