Mysterieuze iwc uit mijn oude koopjesdoos ... fake of?

Op het 1e gezicht dacht ik aan een imitatie mark X , maar dan is het wel heel vaag gedaan (met een mark XI achterkant, en een andere wijzerplaat?) Het binnenwerk toont een fraai cal 83 , met nummers van de kast en het werk gedateerd op 1941. Dat viel me weer mee. Mijn 2e gedachte is een iwc portuguese , die misschien door iemand “militair” is gemaakt voor de waarde? Nou vragen, vragen. Iemand hier een idee?

http://www.nappkin.nl/watch/inner_works.JPG
http://www.nappkin.nl/watch/portu_83_1.JPG
http://www.nappkin.nl/watch/portu_83_2.JPG

Vroeger stond “International Watch Company” voluit geschreven, dus wellicht is het geen IWC.

Desalniettemin een leuke vintage die goed zou staan op een leren nato.

Misschien een marriage? Uurwerk uit een oud IWC zakhorloge, militair horloge met zelfgeknutseld IWC logo en klaar?

Hoi Peter welkom!
Volgens mij is het IWC cal. 83 http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&IWC_83

Misschien kun je eens Googelen op IWC cal 83 military…

Succes!

mvg

overigens lijkt mij de sec wijzer ook wel eens een tikkie te hebben opgelopen, desalwelteplus vind ik het een geinig horloge

uurwerk lijkt me niet afkomstig uit IWC zakhorloge, hierin hadden ze een geheel andere stijl. Durf niet te zeggen of het uurwerk echt is. Ziet er zeker niet slecht uit, vrij goede kwaliteit. Wijzerplaatlumen en die op wijzers verschillen wel erg veel in kleur. Kroon past niet bij kast, moet een vlakkere op.

Volgens mij, zou 't zoiets moeten zijn:
http://www.fliegeruhr.ch/mark_x.htm

Gaaf, identiek aan de Google foto’s. Wat heb je ervoor betaald?

Uurwerk is zeker echt,achterdeksel volgens mij niet , ik vermoed een zelfbouw projectje.

dank voor de reacties , ik zelf vermoed dat het een iwc portuguese is (waar inderdaad international watch company voluit op hoort te staan) Er zit een echt cal 83 werk in (daar ben ik al erg blij mee) ik heb hem ook aan de praat gekregen.

Ik denk dat iemand heeft geprobeerd van deze portuguese een mark X van iwc te maken , maar de volgende fouten heeft gemaakt: gravering achterop is met rare nummers en heeft kenmerken van mark XI. Het logo is erafgepoetst en vervangen door een militair iwc logo. Eeuwig zonde (hoewel een mark X zo een 2.500 euro minimaal moet opbrengen , is een oude portuguese met cal 83 toch ook ik denk 1.200 waard)

Ik heb hem in een rommelbak op een markt gekocht voor 75 euro. (toen liep hij niet, nu wel!)

Een horloge uit een ‘rommelbak op de markt’ met een uurwerk van dit caliber heeft, lijkt me, geen verleden van knip en plakwerk? En dan voor 75 euro?
Vaak komen dat soort horloges uit inboedels, hebben decennia in een lade gelegen. Etc.
Het creatief omgaan met horloges (plaatje van de een in de kast van een ander etc) is vooral iets dat (met name) sinds het internet en het ‘kleiner worden van de wereld’ gebeurd. Of vergis ik me?
Ik zou nog even verder gaan met je onderzoek en ben benieuwd naar je resulaten, houdt ons op de hoogte!

ernst Schreef:

Vaak komen dat soort horloges uit inboedels,
hebben decennia in een lade gelegen.

Heerlijk dat soort horloges, verkoper weet meestal niet wat hij verkoopt! Bijna een reden om rommelmarkten af te struinen!

Doe je dat niet dan? Als het even kan ga ik wel even kijken op een vlooienmarkt of braderie of iets dergelijks. Ook ga ik regelmatig naar de markt in Rotterdam, waar altijd een stuk of 5 “antiquairs” staan.
De antiek route in Dordrecht is ook erg leuk. Met van die donkere winkeltjes met curiosa en een ietwat vreemde eigenaar haha. Heerlijk is dat. Uren zoet!
Ik moet zeggen dat ik nog niet echt klappers ben tegengekomen, maar voor een paar tientjes kan je toch altijd wel iets leuks vinden. En je weet maar nooit wat er onderin de bak ligt waar jij meteen de waarde van inziet en de verkoper niet :slight_smile:
Blijven hopen…

Grtz Melvin

Mijn vader loopt al jaren rommelmarkten af , de afgelopenj 5jr vind ie bijna nooit meer iets bijzonders qua horloges, de tijd dat je klappertjes kon maken is met alle info op internet wel heel eind voorbij al kan je natuurlijk nog steeds een keer geluk hebben, tevens ben je tegenwoordig een van de vele die horloges zoekt op rommelmarkten terwijl er 20jr geleden geen mens naar omkeek.

Ja dat is zo. Maar goed, je kan maar net geluk hebben. Liefhebbers zijn verspreid over heel Nederland, dus misschien loop je op zo’n dag net als eerste langs het kraampje. Het gaat ook meer om de zoektocht denk ik. Rommelen en snuffelen is gewoon leuk.
Zijn er echt zoveel mensen die ernaar zoeken? Ik dacht juist dat de laatste 10 jaar de prijzen omlaag zijn gegaan en de interesse ook, omdat je tegenwoordig overal op je telefoon of tablet of iets dergelijks de tijd kan aflezen. Liefhebbers zal je altijd houden natuurlijk, maar als de prijzen omlaag gaan, verdwijnt ook de interesse van mensen die het puur voor de handel doen.
Nieuwe trend is trouwens bijzondere stripboeken bij de handelaren en beleggers. Stripboeken zijn de laatste 30 jaar meer gestegen dan de AEX en zelfs de goudprijs.
Misschien een tip!

mvg Melvin

Vintage1982 Schreef:

Stripboeken zijn
de laatste 30 jaar meer gestegen dan de AEX en
zelfs de goudprijs.
Misschien een tip!

mvg Melvin

Bepaalde ‘betaalbare’ merken vintage horloges zijn de laatste 10 jaar ook meer gestegen dan de AEX . Waar je 10 jaar terug nog een mooie vintage breitling 1e generatie navitimer of AVI kon vinden voor $8000 rekenen als je ze al te koop kunt vinden . Rolex, Heuer , Omega hebben dezelfde prijs verhogingen gezien of laten ze op dit moment zien . Einde is ook nog niet in zicht met bijna iedere veiling weer nieuwe record prijzen

ach waarde is relatief toch? wat ik het leukst vind is de schaarste. Het is toch mooi als iemand een bijzonder horloge heeft (en ook nog draagt), niet meer te koop en zeldzaam geeft een verhaal.

Deze iwc is mij net te oud om gewoon te dragen, maar misschien toch wel de moeite waard!

Oldtimers zoals verschillende Aston Martins zijn het meest gestegen. De waarde van oldtimers op veilingen is de laatste 10 jaar met 450% gestegen :slight_smile:

Leuk he, en tien jaar geleden dacht men dat de prijzen echt niet verder konden stijgen!

De exorbitante prijzen die tegenwoordig gevraagd en betaald worden in het circuit van ‘verzamelaars’ (beleggers?) vindt je op velerlei gebieden. Er is geen beurs, veiling, nationaal, internationaal, live of internet meer te vinden waar de markt grondig verziekt is door beleggende ‘vintage’ opkopers. De verkopers die m.b.t. bepaalde items verstand van zaken (menen) te hebben kunnen vragen wat ze willen. Altijd prijs.

Alles wat als verzamel waardig wordt beschouwd (bedacht?) is aan deze ontwikkeling onderhevig. Niet alleen horloges, strips en oude automobielen. Denk aan zonnebrillen (Ray Ban), model autootjes (Dinky Toy en Matchbox), treintjes (Märklin), Pluchen beesten (Steiff), zak- en scheermessen, vooroorlogse schrijfmachines, vulpennen (Parker, Montblanc, Pelikan), spaarpotten, puntenslijpers, vinyl lp’s & singletjes, oude (buizen)radio’s, analoge camera’s (Leica) en g a z o m a a r d o o r! Etc. Etc. De prijzen vliegen omhoog. Soms ook niet. Postzegels en de meeste oude boeken (op een enkele uitzondering na) schijnen tegenwoordig nauwelijks nog interesse te wekken en leveren dus ook nauwelijks iets op.

En toch, en toch, het blijft, misschien juist nu, leuk en spannend om in die vintage gekte marktjes, beurzen en het internet af te speuren naar leuke spullen in een of meer van die interesse-/verzamelgebieden. Groot plezier als je toch weer iets vind! En de andere zijde van de medaille is: als je iets te verkopen hebt levert het (soms) meer op dan je verwacht.

Het gaat mij persoonlijk niet zo om het verwerven van waarde of het vermeende aanzien wat je krijgt door het doen van zeer dure aankopen (investeringen?). Ik ben redelijk op leeftijd en ik ‘verwerf’ wat van die spullen omdat ik ze leuk, mooi of interessant vind. Inderdaad niet alleen horloges (voornamelijk bescheiden tientjes werk), maar ook mooie oude vulpennen (mijn echte verzamel passie), bij voorkeur oud vooroorlogs celluloid en bij voorkeur de kleinere merken. Bij die vulpennen gaat het dan ook nog om de lol van het restaureren en zo veel mogelijk in nieuwstaat terugbrengen. Bij horloges geldt dat ook, echter in dat gebied ontbreekt mij veel vaardigheid en expertise. Daar is dit forum dan weer zeer welkom voor…

Verzamelen is een prettig soort gekte. Laten we elkaar echter niet gek maken met verhalen over waanzinnige prijzen en of het dat al of niet waard is. Als ik straks onder lijn 10 kom zet mijn familie misschien de hele handel wel als 1 lot op Marktplaats. Dat geeft niet, misschien krijgen ze er de hoofdprijs wel voor. En ik merk er toch niets meer van. Maar zo lang als ik nog leef, redelijk gezond en bij de tijd ben, geniet ik van de mooie spullen die het resultaat zijn van mijn speurtochten, onderhandelingen, afding sessies en last but not least het restauratie-, poets- en knutselwerk. Als je eenmaal besmet bent door het verzamel virus gaat het toch nooit meer over, dus tel ik mijn zegeningen (en mijn geld) en vooral: ik geniet er van.