Mystery horloge (WW2?). Wie weet meer?

Om een werk te identificeren vind ik altijd de vorm van de tiretteveer het beste middel.
Dus als je ooit een blik op de andere kant van het werk kunt werpen kun je het hier mee vergelijken:

4 likes

Zojuist enkele foto’s gemaakt van het logo op de wijzerplaat, @Maurits, @Jurtz & @pmannaert. Duidelijker dan dit krijg ik ze helaas niet met mijn camera.

Ik zie nu een ‘L’ en een ‘P’ die ik eerder nog niet had gezien.

Wellicht is dit een mooi aanknopingspunt :slight_smile:

PS Heb de foto’s meerdere malen proberen te uploaden (zowel via laptop als telefoon), maar bij 100% gebeurde er niets.

Vandaar even per URL:

1 like

Ik kan er echt niets van maken.
Ik denk dat de L en de P die je ziet eerder misdrukken zijn van de arcering. Maar wie weet.
Zoals ik vorig jaar al schreef. Het lijkt op een kruis van Lotharingen met een L erin.
Maar wat dat te betekenen heeft? Geen idee.
En ook die cirkel met de letter T (als het dat is) kan ik niet plaatsen.
Ik heb geen regiment gevonden met dat wapen, geen gemeente (groter dan 10’000 inwoners :wink: helemaal niets.

Het tegenstrijdige is ook:
Dat Lotharingen vanaf 1919 weer Frans was.
Dat het horloge vermoedelijk van kort na de oorlog is(?)
Dat de tekst op de bodem Duits is.

Misschien moet je de foto’s eens op een heraldisch forum plaatsen, wie weet vind je daar een spoor.

2 likes

Heel erg bedankt voor je hulp @Maurits!! Dat ga ik doen :slight_smile:

Je bent niet alleen iig. Deze op watchuseek.

3 likes

Levente, foute Hongaren.
Ik zou eens kijken of die jongens horloges hebben laten maken. Ze plakte hun logo overal op dus waarom niet op horloges. Of er waren in precies die periode andere lieden die toevallig ook een lorraine kruis met L erin verwerkt als logo hadden.

6 likes

Wow! Super @Willem123! Heb je toevallig een linkje naar de post op WUS? :slight_smile:

Geweldig zeg!! :slight_smile:

https://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=4924215&p=48564447&amp=1#post48564447

Dood spoor :nerd_face:

1 like

Ik ga de foto’s daar ook eens posten, misschien dat ze daar iets mee kunnen (ook voor de ander TS).

Zelf ga ik er ook verder induiken! Nogmaals bedankt :slight_smile:

1 like

Hi medeliefhebbers, dit topic maar weer eens onder de aandacht. Ben er helaas nog niet aan uit wat de oorsprong/geschiedenis van dit horloge is. In de tussentijd zullen er zeker weten meer kenners/speurneuzen bij zijn gekomen :slight_smile:.

Weer eens onder de aandacht. Wellicht dat iemand iets meer weet? :slight_smile:

Heb een tijd terug contact gehad met de TS op WUS. Hij wist helaas ook niets meer. Later nog een bericht gestuurd maar is blijkbaar daar niet (vaak) meer online dus geen reactie op ontvangen :wink:.

Weer eens onder de aandacht. Nog steeds zoekende naar meer informatie. Hopelijk weet iemand meer :wink:

Puur speculatief: behalve het embleem/wapenschild van de Levente-beweging denk ik een tweede logo te onderscheiden: een autoband (?) met iets T-vormigs. Wikipedia heeft een List_of_Hungarian_flags. Daar staan verscheidene logo’s van leger-transportonderdelen met zo’n T. Die T zou staan voor een autostuur… Misschien brengt dit u een stukje verder.

1 like

Super bedankt voor het meedenken! Heb je toevallig een linkje zodat ik verder met je mee kan kijken?

Lukt dat zo? Ik ben niet zo handig met die computers…

[http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hungarian_flags#/media/File:Flag_of_the_Command_of_a_Motorised_Infantry_Regiment_or_Battalion_of_the_Royal_Hungarian_Defence_Forces_(1939).svg]

1 like

Super! Het is gelukt :slight_smile:. Ik ga hiermee verder :+1:t2:

Het logo uit de vlag staat ook op de wijzerplaat. We komen steeds dichterbij…

Edit: Levente was reeds gedeeld maar dit kan een mooi verder aanknopingspunt zijn.

1 like

Zo zal ik hem even verder helpen…

Dit impliceert dus dat dit horloge gebruikt werd door de gemotoriseerde afdelingen van de Levente (paramilitaire jeugdbeweging zoals hierboven vermeld)

4 likes

Is een oudje van mij geweest, mooi.
Ben lang aan het zoeken geweest naar de afbeelding.

2 likes