Mystery horloge (WW2?). Wie weet meer?

Vorige week dit horloge ontvangen. Blijft voor mij een grote vraag wat de geschiedenis hierachter is! Wie lost het mysterie op? :slight_smile:

4 likes

Waarom WW2? Mij lijkt het werk wat moderner dan dat.
Hoe groot is het werk? Lijkt het maar zo of staat er iets onder de balans?
Het doet me hier aan denken http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a0&2uswk&FEF_300
maar ik zie enkele verschillen.
Ik vermoed Duits vanwege de tekst op de bodem.

2 likes

Bedankt voor je reactie, Maurits! Het uurwerk zal ik straks even goed bekijken. Heb ook proberen te achterhalen wat het logo op de wijzerplaat zou kunnen zijn. Er staat een L en een T op. Blijft geheimzinnig :wink:

Het ziet er uit als een kruis van Lotharingen met een L erin.
Bij Mikrolisk kon ik dat niet vinden.

Was nog niet bekend met de site, bedankt voor het delen en meedenken!

Een jaar en een dag geleden deze post gemaakt. Het horloge zit nog steeds in de collectie, dus kort nog even onder de aandacht. Ik hoop dat iemand meer weet :slight_smile:

Als iemand het weet is het Pierre @pmannaert
en Dennis @Jurtz is goed in calibers…

1 like

Heel erg bedankt voor je reactie @SybrenAnne! Ik hoop dat @pmannaert en @Jurtz iets meer weten :slight_smile:

1 like

Zodra ze wakker zijn gaan ze los !! :wink:

2 likes

Uitleg en CAL. info van @Maurits klopt volgens mij (all hij het niet weet dan niemand op Dit forum )
Toch misschien eens een scherpe foto van dat embleem maken :blush:

2 likes

Dankje @pmannaert! Ik zal deze week proberen een scherpe foto van het embleem te maken en hier posten :slight_smile:

Ziet het uurwerk niet eruit als een Peseux 7001?

Althans daar lijkt hij wel op?

Mocht dit kloppen, dan zou het horloge uit de jaren 70 komen.

1 like

Nee, dat klopt niet. Het horloge is veel ouder. Het uurwerk is een FEF 290. Vroege jaren 40.

4 likes

Ok :ok_hand:t2:

1 like

@pmannaert, kwam deze foto’s nog tegen :slight_smile:

Deze week (ik verwacht vanavond al) volgen betere foto’s!

2 likes

Remarks
differences not known between 290…309

ca. 1945: Swiss Made

2 likes

ca. 1945: Swiss Made, 15 Jewels; Incabloc
(FEF 310, 11.5’’’)

Dit geldt voor het uurwerk op de foto dat getoond is aan de linkerzijde (dat is een FEF 310). Het voorbeeld dus. Het is een 290 familie uurwerk door de kleinere diameter in combinatie met de subseconde. Ranfft gebruikt hetzelfde voorbeeld uurwerk voor de FEF 290 t/m FEF 340. Of hij was lui of hij had op het moment van schrijven geen anderen op voorraad.

family:
290: 10.5’’’, sub second
290-1, 330: 10.5’’’, sweep second
310: 11.5’’’, sub second
310-1, 340: 11.5’’’, sweep second

2 likes

én deze heeft géén incabloc maarrrr… het Horlogemerk da’s andere koek :thinking:

1 like

Misschien was ik ook lui en had geen zin naar 290 terug te scrollen :wink:
Ik begin bij het zoeken nl altijd bij de ronde getallen en vond dus eerst de 300 - die ook 10 1/2’" is - en aangezien er - volgens Ranfft - geen verschillen bekend zijn in dat deel van de 10 1/2’" groep 290 … 309 vond ik dat lui zijn wel moeten kunnen.

1 like

@Jurtz & @Maurits, jullie zijn al veel verder gekomen dan ik :wink: :+1:. Thanks!

1 like