N.A. Accutron ‘SPUTNIK’ uit de ruimte. Ingezoemd op een zoemer.

Ik kocht deze Bulova Accutron Sputnik eigenlijk vooral omdat ik het echt een heel gaaf horloge vindt.
Ze liep niet, had geen bandje of bracelet maar wel saffierglas, indices als communistische regeringsgebouwen en een kast die het meest doet denken aan gebeeldhouwd art deco uit de vroege jaren dertig.

De wijzerplaat is geborsteld met een kleur die zich het beste laat definiëren als vintage champagne. Die wordt doorbroken door opgelegde chromen logo’s en indices met een bijzonder goed geslaagde combinatie van blauwe wijzers en markers.

Ik ga je zo het hele horloge laten zien maar laten we beginnen met de werking van het horloge, of beter, het gebrek eraan. Want ze liep niet, dat had de verkoper ook verteld, maar deze Bulova zag er zo rein uit dat het wel iets kleins moest zijn.

Ik heb in een niet ver verleden een aantal Accutrons gedeeltelijk uit elkaar gehad, zelfs een palrad tussen een pincet geklemd wat voelt alsof je een met uitsterven bedreigd insekt met één kleine beweging naar de geschiedenis boeken kan verplaatsen. Zweten. In de winter notabene.

Deze ‘armpjes’ worden aangedreven door de trilling van een stemvork en drukken met een duizelingwekkende snelheid het rad met minuscule tandjes vooruit.

‘fotocredit: Gerrit Accutron*

Afijn, gezien dat elke keer goed is afgelopen denk ik altijd gelijk dat ik alles kan maken, wat niet zo is. Waarvan akte. Maar openschroeven en met een loep alles nalopen kan nooit kwaad…

Ik zag een relatief maagdelijk uurwerk, geen vreemde zaken, bij een lichte tik tegen de zijkant ging de secondewijzer keurig een stukje vooruit en daaruit maakte ik op dat het palrad intact was. Een crux bij deze zoemers.

Ik had uiteraard al de juiste batterij geplaatst om te kijken of er iets zou gebeuren, maar helaas geen resultaat, zelfs zo weinig dat ik een stroomdefect vermoedde, meestal gaan ze toch in elk geval zoemen.

Ik besloot dat mijn technische kennis tot hier reikte en dat ik niets zag wat niet klopte… en zelfs dan kan het nog van alles zijn.

En als je het zelf echt niet meer weet… dan weet Gerrit raad… altijd. Horloge naar hem opgestuurd en kreeg al snel het bericht dat hij het onderzocht had en de isolator op de batterijclip ontbrak. Daardoor liep het dus niet… iets heel kleins met grote gevolgen. Maar het horloge was ook droog en had een service nodig. Gerrit had een voorstel dat ik niet kon weigeren, de Sputnik zou weer volgens specificaties lopen… zoemen moet ik zeggen… een heerlijk idee…

Het horloge is een Accutron Sputnik. Dat is totaal ongegronde koosnaam die door iemand is bedacht en schaapachtig is overgenomen door derden. De Sputnik was namelijk een satteliet in de vorm van een ronde bal met antennes die door de ruimte zweeft… we schrijven 1957.

Dit horloge is een love it or hate it ontwerp. Daar moet bijgezegd worden dat ik bij foto’s op het web ook vaak de neiging heb mijn maaginhoud in tegennatuurlijke richting terug te blaffen in een toilet.
Maar het is er één die je in het echt moet zien. Mijn vrouw zei eerst dat ze het een vreemd ding vond… maar na grondige inspectie van de details zei ze:

‘Het is eigenlijk echt een heel erg mooi horloge’

Ik ben er blij mee, en ben Gerrit dankbaar voor zijn kunde. De foto’s laten zien dat ze vroeger gewoon meer lef hadden. dat het kon en dat het onconventioneel mocht zijn. Het is een statement.

Fijne avond HF.



124 likes

Hele gave vondst, bijzondere kast vorm ook.
Geniet ervan. Uniek exemplaar

1 like

Pracht Bulova. En hele gave foto’s van de details.

1 like

Prachtig horloge en prachtige foto’s!!
Geniet ervan !:grinning::v:

1 like

Nice, een beetje vreemd maar wel lekker :smiley:

1 like

Dit is eigenlijk precies wat het is. Rivella

2 likes

Heel gaaf, een accutron blijft een bijzonder horloge, zowel de oude als nieuwe modellen

1 like

Heel erg vet!
Accutron’s hebben al een aantal streepjes voor bij mij, maar dat icm met die kastvorm en heerlijke kleurstelling, heel vet!

1 like

Het is idd vooral die combi die het zo gaaf maakt!

1 like

Mooi Bulova accutron.
Fraaie micro Pictures.
Proficiat met je N.A. :+1:
Heeft iets weg met de UFO Recraft van Seiko.

1 like

Heel gaaf, zeker met die detailfotos erbij! Veel draagplezier!

1 like

Dang! Wat een bijzonder gaaf ding heb jij weer te pakken zeg! Beetje slab-sided maar bijzonder goed in het aanzicht. :ok_hand:
Accutrons blijven gaaf! :nerd_face:

1 like

Proficiat! Mooie Bulova. Ik blijf het een bijzonder merk vinden. Sommige modellen zijn niet om aan te zien en andere zijn iconisch. Hoewel dit een apart model is vind ik dit een hele mooie. Of misschien juist omdat het een apart model is. :thinking:

1 like

Gefreesd uit een massief stuk aluminium. Gobert houdt van zoemers.

1 like

Heel gaaf! En heerlijke techniek!

1 like

Mooi, gefeliciteerd

1 like

Prachtig! :sunglasses:

1 like

Bijzonder en mooi. Gefeliciteerd met je NA.
Gave foto’s by the way

1 like

Mijn beste,

Mooie aanwinst hoor!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wat een gaaf ding zeg :ok_hand:

Gerrit is een baas :muscle: Puik werk weer!

Gefeliciteerd met deze gereviseerde Sputnik!

1 like