N.A.: Citizen X8 Cosmotron

Ik zag 'm op de MP en kon 'm voor n klein prijsje overnemen. Nu is ie hier. Op “de zaak”. Ligt ie naar me te kijken…

Doe er eens een batterijtje in, zullen we zien of ik het nog doe… Glaasje even oppoetsen, dat gore bandje van me af. Zul je zien hoe mooi ik kan zijn… Kom op, naar huis! NU!!! Maar ik moet nog tot 17 uur blijven antwoord ik dan en kijk weg. Vol onbegrip zakt het horloge ineens wat onderuit op z’n bandje. Pfff… dan doe ik het toch niet? Straks met een nieuwe batterij? Wat jij wilt… Ok, ik ga al. Naar huis!

Vanavond het resultaat, hopelijk werkend…

Het lijkt me een mooie vroege electrische(tu) Gefeliciteerd!

Nou, dat was een hele klus! Band er af, uurwerk uit de kast en een andere (mooie) stalen band uitgezocht van een ander (vies) horloge. Glaasje gepoetst met displex (alleen die diepe krassen…), oude band weg, de rest (min uurwerk) in de ultrasoon. Even “vibreren”. Tegelijkertijd heb ik de batterij vervangen. En hij deed het niet. Maar mijn eerste gedachte was niet “GVD” maar “misschien moet ik de kroon er in doen?”. En dat was het! Het uurwerk heeft een hack functie (of de stroom wordt onderbroken als de kroon er niet in zit :D). Het andere stalen bandje bleek toch niet mooi te staan en toen kwam ik dit rare bandje tegen. Ik ben blij. Met mezelf en het horloge :slight_smile:

Leuk hoor.
Het blijft toch een interessante aparte tak van sport,
die oude(re) electrische/electronische horloges.
Gefeliciteerd met dit mooie exemplaar.
Enne: die band staat helemaal zo gek nog niet.

Dat ziet er weer prima uit (tu) De bandkeuze vind ik erg geslaagd.
Wat is het principe van dit uurwerk? Ik zag nl een balans en elektronica. :S
Magnetische sturing van de balans, of wordt alleen de veertrommel vervangen door iets elektromechanisch?

Groeten,

Martin

De balans heeft iig 4 magneten maar voor de rest moet ik me er nog in verdiepen!