N.A, Clive Cussler titanium grade 5.

Beste horloge vrinden,

Voor de foto’s: scroll maar even door want het is best een verhaaltje :slight_smile:

Na een tijdje opzoek te zijn geweest en te hebben getwijfeld wat toe te voegen naast de OP med blue, wat overigens een fantastisch horloge is, wist ik zeker dat het een toevoeging moest zijn en echt iets anders. Ik had mijzelf beloofd alleen nog horloges te kopen die ik echt mooi vind ongeacht het merk en of prijsklasse.
Enige voorwaarde was, dat het merk en of model een eigen smoel heeft en enige geschiedenis in de horlogewereld.

Al een tijdje zat ik wat rond te kijken naar bijvoorbeeld een IWC mark XX. Bandenmonster ten top, maar haalde de trekker niet over. Sinn stond en staat ook nog steeds op de radar. Maar ook Aquastar evenals Seiko en dan wel de Marinemaster.

Enkele weken geleden had een bekende van mij een Doxa gekocht. De welbekende oranje variant, de 300t met vlak saffier en bor band. Ik kreeg hem even om mijn pols en man! Wat een verfijning voor dat geld. Voelde zwaar en kwalitatief goed aan en het zaadje was geplant, maar ik besloot geduld te hebben.

Ik volgde Doxa al op de socials en ik zag dat er op 15 juli een nieuwe Doxa uit zou komen. Hmm… eens even in de gaten houden!

Op 15 juli zat ik op het strand bij Callantsoog en tijdens de lunch dacht ik even te kijken op de instapagina van Doxa.

Ik zag een Doxa sub 300 in grade 5 titanium met een titanium dial op een tropic strap. Ter ere van Clive Cussler. Schrijver, avonturier maar ook mede verantwoordelijk voor het terugvinden van meer dan 60 scheepswrakken met zijn organisatie NUMA. Zijn geboortedatum 15-07-31 was afgelopen 15 juli precies 95 jaar gelden. Deze cijfers worden in een oranje kleur weergegeven als datum.
Wauw… subtiel, maar met een gedachte!

Het op dat moment even naast mij neergelegd. Bij thuiskomst de site van Doxa geopend en zag dat er wereldwijd 300 exemplaren werden gemaakt.
Op de knop gedrukt en betaald! Het wachten kon beginnen!

Gisteren op 23 juli, ging de deurbel. Mijn Doxa was best snel gearriveerd vond ik. Netjes ingepakt.

Na het openmaken van de doos trof ik een flinke doos in de vorm van een dik boek.

Aan de binnenzijde een soort brief over Cussler die in grote lijnen zijn leven beschrijft. Leuk gedaan!

Daaronder bevond zich het horloge stevig in plastic gewikkeld.

Verfrissend om zelf je plastic er af te mogen halen! :laughing:

Het horloge heeft een prachtige titanium kast van grade 5 titanium! (Lees je mee Tudor?) Met een subtiele maar duidelijke brush aan de bovenzijde. De zijkant van de kast is gepolijst.
De dial van de Doxa is eveneens van grade 5 titanium. Een sandwich constructie van 2 dials op elkaar met inkepingen gefreesd in de bovenste dial met daarin de lume verwerkt.
Subtiel en verfijnd.
De kenmerkende oranje minutenwijzer en oranje details op de bezel, geven het geheel een speels effect.

De tropic strap draagt fijn en is lekker dik.
De sluiting is ook van titanium en ook aan de bovenzijde gebrusht. De zijkanten gepolijst. De overgang van brush naar polijstwerk is op de kast en sluiting lekker scherp. Prachtig afgewerkt.

De achterzijde van het horloge heeft een gesloten caseback met het NUMA logo. Ook staat hier de nummering. Ik heb nummer 150 van 300.

Het horloge draagt voor zijn ruim 42 mm optisch klein. De dial is kleiner dan normaal en de lug to lug is een prima 45mm.
Hij mag zich deze zomer lekker gaan bewijzen. Merk wel dat hoe meer ik hem draag hoe mooier ik hem vind. Het is een mooie set zo met de OP!

Ik ben een gelukkig man!
Bedankt voor het lezen!

:v:t2:

51 likes

Gefeliciteerd, erg vet!

3 likes

2 totaal verschillende keuzes voor je collectie, nice hoor.

1 like

En dat deze een eigen - mooie - smoel heeft, ja zeker. Gefeliciteerd met de koop en geniet van het dragen!

1 like

Gaaf man. Leuke set ook samen. :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd !
Prachtig natuurlijk.

1 like

Mijn beste,

Ik kan mij goed voorstellen dat je hier ontzettend blij mee bent.
Het is dan ook een waanzinnig mooi horloge.

Ik wens je er een formidabele tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met dit prachtig horloge :star_struck:Geniet er van :+1:

1 like

Prachtig! Echt een hele mooie visuele balans tussen “out there” en tool watch met de prachtig toegepaste sandwich dial, domed saffier en kleurkeuze. Gefeliciteerd, echt een topper! Heerlijke combi ook met de OP die dezelfde visuele ingetogen luxury bezit.

1 like

Heel tof, veel plezier ermee :+1:

1 like

Looking good :ok_hand:

1 like

Wat een mooi horloge, gefeliciteerd ! M.b.t. grade 2 vs grade 5 Titanium. Is grade 2 niet superieur qua corrosie bestendigheid ? Lijkt me dan toch een logische keuze voor een duikhorloge, ondanks dat het zachter is en daardoor sneller krast ?

1 like

Grade 5 is wat ik vind bijna 3x sterker/ harder en daardoor kostbaarder om te bewerken.

Grade 5 is als ik dit lees in mijn ogen een stukje specialer.

Gave aanwinst, gefeliciteerd! Mooi duo met je OP :ok_hand:

1 like

Ik volg Doxa zelf ook al een tijdje, mooi merk maar tot nu toe de trekker nog nooit overgehaald.
Deze uitvoering is echt super :boom: veel draagplezier gewenst :+1:t2:

1 like

Ongetwijfeld, maar…

• Grade 2: Superior corrosion resistance in harsh marine and chemical processing environments.
  • Grade 5: Excellent corrosion resistance, though slightly lower than Grade 2.

Niet onbelangrijk toch bij een duikhorloge ?
Affijn, misschien beter een apart draadje voor starten (als die er niet al is).

1 like

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst, vind het ook een mooie kleur!!:watch:

1 like

Ze zullen beide niet kapot gaan van een beetje zeewater🤪

2 likes

Heel tof! Ik moet binnenkort toch ook maar eens wat Doxa’s gaan passen want hoe vaker ik ze zie, hoe toffer ik ze ga vinden.

1 like

Poah

Dat is wel een erg mooie editie. Tool knaller en mooi afgewerkt. Soweiso heeft Doxa wel echt top spul.