Goedemiddag allemaal,
Na lang zoeken, wikken en wegen en een lange reis over de diverse fora via de eerste en vervolgens de tweede generatie X-33, heb ik vorige week mijn Gen-3 X-33 Skywalker binnengekregen.
Voor iedereen die een soortgelijke reis aan het maken is, wil ik met deze kleine review de info achterlaten die ik niet meteen kon vinden.
De eerdere reviews op bij voorbeeld Fratello Watches zijn waarschijnlijk bekend en indien niet dan zijn die de moeite van het lezen meer dan waard. Die reviews gebruik ik als vertrekpunt voor deze kleine review en daarmee focus ik me op wat ik hier nog miste aan informatie om de knoop eerder door te hakken.
Zie bij voorbeeld:
Functies
Hoewel de PET en de MET functies zijn die ik (in alle eerlijkheid) niet dagelijks zal gebruiken, doet het voor mij niet af aan de werking van het horloge en het bediengemak. Het is vooral een leuke gimmick. Mijn vrees was dat het horloge erg complex zou zijn om te bedienen. Nu ik het horloge en de bijbehorende iPad app een tijdje in gebruik heb merk ik wel dat de logica achter de bediening wel went en vervolgens universeel is voor de verschillende functies. Hierdoor is het redelijk makkelijk eigen te maken.
De referentie naar UTC is de basis waar vanuit alles, ook de twee tijdzones, geregeld worden. Deze standaardtijd maakt het horloge uniek en het zit niet in de weg bij het gebruik van het horloge omdat je gemakkelijk de thuistijd (T1) onder de voorkeursknop kan programmeren.
Bouwkwaliteit en uurwerk
Het horloge is super strak gemachineerd en de kwaliteit van de band zit goed in elkaar. Het is een speedmaster band, alleen dan uitgevoerd in titanium. Ook het uurwerk maakt een degelijke indruk, wijzers vallen netjes op de indexen en hoe de minutenwijzer na 30 seconden over de minuut een halve stap maakt is super strak uitgevoerd.
Toen ik het horloge binnenkreeg gaf deze aan dat de batterij aan vervanging toe was. Dat heb ik laten doen bij Wesseling en Vreeker en onder de 10 euro stond ik zeer gelukkig weer buiten. Als het goed is klaar voor de komende 1.5/2 jaar. Deze X-33 heeft een batterij besparende modus (automatisch bij inactiviteit of handmatig te activeren), dus mogelijk zelfs iets langer.
Uiterlijk
De Skywalker heeft tussen mijn andere horloges de status van vakantiehorloge. Voorwaarde voor mij is daarom een metalen band en een casual uitstraling. Met de titanium band en idem kast heeft dit horloge beide. Bijkomend voordeel is dat het titanium een mooie donkere glans heeft, maar vooral ook heel erg licht is, zonder dat het aan degelijkheid inboet.
Juist omdat het horloge zo licht is, draagt het verrassend comfortabel en ongemerkt.
Aan de andere kant maakte ik me wel iets zorgen om het formaat. Dit was voor mij ook een van de redenen om de koop uit te stellen. Pas na een passessie bij de AD durfde ik de knoop door te hakken. Wat me hierbij erg mee is gevallen is dat de 45mm die Omega opgeeft (wat normaal voor mij uitzinnig groot is) niet zo heel groot draagt. Toegegeven: een bescheiden horloge is het niet en onder het manchet van een overhemd werkt het niet, maar met een vakantiehorloge in het achterhoofd is dat voor mij geen probleem. In de praktijk vind ik dat het horloge qua wrist presence gevoelsmatig een beetje in de buurt van de maxi case Rolex Explorer 2 (42mm) en de Submariner ceramic (40mm) zit. Op mijn gemiddelde pols van 17-18 cm (wel redelijk plat) is het horloge zeker groot, maar naar mijn mening niet te groot.
Hierbij de wristshot:
En de afmetingen van de Skywalker in mm, over diverse assen:
Conclusie
Al met al maken de countdown timer, de verschillende (luide!) alarmen, stopwatch, achtergrondverlichting en de beide tijdzones naast de UTC dit horloge wat mij betreft een ideaal vakantiehorloge en hoewel dat ook het doel was van deze aankoop, merk ik dat ik deze toch regelmatig omdoe als de outfit het toelaat.
Ik hoop dat jullie aan het bovenstaande iets hebben en dat ik mogelijk toekomstige eigenaars motiveer. Je hebt er een geweldige klok aan.
Groeten, Chiel