N.A.: Fusorair - wereldtijdenhorloge

Ik poste al eerder over de aanwinst (zie: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,152334,152334#msg-152334), een horloge met verwisselbare wijzerplaten. Maar dat is het niet!

Het is een Fusorair, een naam die is samengesteld uit de twee Franse woorden fuseau en horaires, die samen staan voor tijdzones. Het horloge heeft een wijzerplaat waarop de 24 tijdzones in de vorm van steden, landen en staten staan. Daarboven zweeft een doorzichtige plaat met op de rand 0 tot 24. Die schijf kun je draaien door de kroon uit te trekken en tegelijkertijd de knop boven de kroon in te drukken. Door de schijf op de juiste tijd te zetten kun je de tijd in de verschillende tijdzones wereldwijd in een keer makkelijk aflezen. De schijf draait mee zolang het horloge loopt, dus een handige “complicatie”!

De gewone tijd stel je in door de kroon uit te trekken en de knop niet in te drukken.

In het boek “l’inventaire du connaisseur: Montres”, dat mauricev heeft, staat een stuk over dit horloge. Maurice heeft er een scan van gemaakt en aan me gemaild (dank je!). De schrijver van het boek denkt dat het een prototype is omdat er niets over het het horloge of het merk te vinden is. Ook denkt hij dat omdat er geen invulling is gegeven aan het nummer achterop, net als bij mij.

Ik neem aan dat hij gelijk heeft. Ik heb ook nog 4 losse wijzerplaten bij het horloge, met labels waarop model A t/m E staat. Het horloge van de schrijver van het boek heeft de wijzerplaat met de wereldbol er op op zitten. Ik neem aan dat hij de andere 4 niet heeft, anders had hij die er wel bij laten zien. Hij geeft er overigens een waarde van 1.000 tot 1.500 euro aan mee. Lijkt mij wat overdreven.

Foto van de achterdeksel:

Het uurwerk met daaromheen een glazen of hard plastic rand. Het voelt aan als glas maar dat lijkt mij geen goed idee en het zal dan ook wel plastic zijn. Weet iemand wat voor uurwerk dit is? Ik kan geen merkje vinden.

Al met al weer een erg leuke aanwinst! Blijkbaar erg zeldzaam. Mocht er iemand nog meer info over het horloge hebben of een vergelijkbaar horloge kennen, hoor ik het graag. Google is in dit geval geen bron. En dat is al zeldzaam genoeg!

[edit]
Er is op het internet nog een foto te vinden van dit horloge, uit de collectie van “Guillaume”. Hij heeft ook de wijzerplaat met de wereldbol op z’n horloge zitten en andere wijzers en een secondewijzer!

[edit 2]
Sinds mijn laatset zoektocht is er op ebay een tafelklokje van Fusorair aangeboden geweest. Er is niet op geboden ondaks de prijs van slechts 9,99 dollar. Er is dus blijkbaar niemand naar op zoek. Ik zal 'm mailen of ik 'm van 'm mag overnemen…

Wat een geweldig verhaal weer Henrik en prachtige foto’s van een zeer fraai horloge, echt weer een top post (tu)
Ik ben reuze benieuwd naar de volgende hoofdstukken die over dit horloge (mogelijk) nog gaan komen.

mvg, Frans

Mijn beste,

Dit magische horloge, jou bekwame tekst en die scherpzinnige foto’s blijven mij verbazen.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit betoverende horloge.

En voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Heel bijzonder klokje zeg!!!

Erg leuk zeker met die achtergrond informatie erbij (tu)

Leuk ding Henrik. Het eerste wat ik deed, was kijken of de Fransen hun kolonie-tijden er ook op aangaven: Saigon zie ik bijvoorbeeld wel staan. Andere genoemde plaatsen kan ik niet direct aan Frankrijk koppelen.

Het is wel een bijzonder horloge! Soort Glycine voordat iemand daar iets mee deed. Een echt verzamelaarsmodel.

Menno

Je hebt het wel weer voor elkaar he. Weer een apart horloge. Om jaloers op te worden:D
Maar het is je van harte gegund! Gefeliciteerd met de aanwinst. Volgens mij is het uitzoeken van ‘wat het nu eigenlijk is’ ook heel leuk om te doen, vooral als je resultaat hebt natuurlijk:#

Heb je enig idee uit welke tijd dit komt, jaren '60? En hoe groot is het (wristshot)?

Ik vind hem erg leuk en het verhaal erbij maakt het helemaal af. Echt een bijzondere aanwinst.

Henrik,

Ben zo jaloers als een oude dief… Gaaf ding!

Grt, Frank

Het is je weer gelukt, dacht iedereen eerst dat je een kinderhorloge had gekocht is het zo’n pracht verhaal. Ben wel benieuwd of dat boek ook iets zegt over de leeftijd. Aangezien er Formose op de wijzerplaat staat denk ik vooroorlogs of heeft Frankrijk Taiwan pas na de oorlog erkend ??

Volgens het boek is het horloge uit 1960. De diameter is 35,58 mm.

Ik was iets aan het lezen over de Tissot Navigator, die eigenlijk hetzelfde werkt als dit horloge, waardoor mij opviel dat de tijdzoneschijf maar eens in de 24 uur rond gaat. Logisch maar daar had ik niet aan gedacht. Dat wilde ik even melden :smiley:

Ik dacht dat jij zo zou gedacht hebben als ik dacht, maar dat heb ik dan verkeerd gedacht, dit wilde ik ff melden :smiley:

Het uurwiel heeft een dubbele tanding, één voor de uurwijzer en een tweede tanding voor de schijf.

Freddy Schreef:

Ik dacht dat jij zo zou gedacht hebben als ik
dacht, maar dat heb ik dan verkeerd gedacht, dit
wilde ik ff melden :smiley:

Het uurwiel heeft een dubbele tanding, één voor de
uurwijzer en een tweede tanding voor de schijf.

Dat dacht ik al…

LOL TOM ? :smiley:

Seffens krijg we “Het Gedacht” van Henrik. (:P)

Hallo,

bedankt voor het delen, leuke informatieve tekst. Bijzonder zeldzaam horloge.

Tabee

Leuke info, nog nooit gezien! (tu)

Niemand denk als jij Freddy, niemand :smiley: