Japan, voor mij het land van dat gekke landschip de Toyota Century. Deze auto was en is het toppunt van ingetogen luxe. Met stoelbekleding vervaardigd uit wol omdat dat niet kraakt en minder warm aanvoelt. Die gekke v12 in de neus. Ik houd ervan. Het toppunt van Japanse engineering.
En natuurlijk de Lexus LS 400. Ze zeggen de beste auto ter wereld. 7 a 8 ton met deze auto is peanuts en ik zou er graag een bezitten. Al kan ik niet goed kiezen tussen de Century en de LS
En natuurlijk mijn eigen snoepje op dag van aankoop: De Lexus IS250.
Nee dit is niet het verkeerde topic voor deze post!
Je begrijpt dat ik dol ben op Japanse styling en techniek. Ik vind vooral de doordachtzaamheid en pure kwaliteit die Japanners in hun producten stoppen bewonderenswaardig.
Ik was als een tijdje opzoek naar een aanvulling op mijn Rolex Explorer 2 met zwarte wijzerplaat. De 226570. Het moest een geheel ander horloge zijn en het liefst vintage.
Gezien mijn grote liefde voor Japan en vooral vintage Seiko en Grand Seiko, eens opzoek gegaan.
Ik vond de GS45 kast altijd al een van de mooiere van GS. Een tijdje geleden is een reissue uitgebracht van deze legendarische Grand Seiko. Ik wilde echter vintage en de prijs van boven de 10k voor een reissue vind ik nogal gortig, al zal hij het zeker waard zijn.
Originele vintage exemplaren in goede staat zijn erg lastig te vinden en voornamelijk in Japan.
In mijn zoektocht stuitte ik op instagram op een post van een Japanse aanbieder. Die bood een compleet originele, zeer strakke GS45 aan. Het contact was vlot en vriendelijk. Een dag later besloten om de gok te nemen. Het geld was overgemaakt en de voorpret kon beginnen. Na ongeveer een week was het dan afgelopen woensdag zover! PLAATJES JACKSON!
De kast met zijn mooie facetten is prachtig scherp en dik. De wijzerplaat is soms cremewit en soms zilver. Heel bijzonder. De markers en wijzers zijn ingelegd met Onyx.
Het opwinden van het high beat caliber 2540a gaat met een ferme klik en lekkere weerstand. Dit uurwerk heeft een tikgetal van 36000 en loopt momenteel +3.6 seconden.
Dit word door kenners bestempeld als het beste handgewonden uurwerk dat Seiko ooit maakte. Let wel het horloge is van 1968!
Het uurwerk is net geserviced en komt als extra met een zichtbodem. Voor nu heb ik de originele caseback erop met het gouden medallion.
Dit horloge voelt voor mij extra speciaal omdat het mijn eerst Grand Seiko is. Erg blij mee!