Ik ben 'm vanmiddag bij de verkoper gaan halen en ben er erg blij mee, het is het laatste belangrijke designhorloge van LIP dat nog in mijn collectie ontbrak. De foto’s vertellen het hele verhaal van het horloge (zie teksten). Ook het probleem met het uurwerk, dat niet geschikt is voor de schijven, is helaas op dit horloge van toepassing. Maar waar gaat het bij dit horloge om? De tijd of het design?
Mocht je van design uit de jaren 1950 tot 1970 houden, ga dan eens kijken bij de verkoper van het horloge: http://www.midmod-design.com/, een absolute aanrader!
Deze horloges zijn idd prachtig vormgegeven zeker voor die tijd (tu)
Persoonlijk ga ik wel met Tom mee, niet voor iedere pols geschikt je moet er echt het type voor zijn.
Maar als kunst object in een woord prachtig (tu)
Gefeliciteerd hoor Henrik, als Lip dealer hoort zo’n stukje kunst natuurlijk absoluut in de verzameling.
Het AS 1902 uurwerk was gebouwd om wijzers rond te draaien. De drie schijvenen, en ik neem ook aan het mechanisme voor het springende uur, zijn veel zwaarder (moeilijker) rond te draaien. Dat trekt het uurwerk blijkbaar niet op de lange duur. Rich A. heeft al eens eerder een voorloper van dit horloge voor me gerepareerd met hetzelfde probleem. Hij raade me toen ook af het horloge vaak te dragen. Ik had zelfs nog zo’n horloge dat niet gerepareerd was. Dat heb ik verkocht aan… Raad eens? Juist, Pieter Doensen!
Het is dat ik ooit eens op internet tegen deze website aanliep, anders had ik het ook niet geweten.
Maar het was wel de eerste de beste hit die ik met Google tegenkwam.
Het boek heb ik niet dus ik kan je verder niet helpen.
Maar ik herinner me dat de website best uitgebreid is, staat er niets op over dit uurwerk?
Iedereen die iets met “design” horloges van 1960 tot 1990 heeft moet imho dit boek kopen. Nadat ik het van mijn vrouw kreeg opende zich weer een heel verzamelgebied, ik was als een kind zo blij. Nu heb ik het halve boek zelf :+ en mijn vrouw baalt dat ze het ooit voor me gekocht heeft.
Doensen verkoopt het zelf via zijn website, hij spreekt natuurlijk Nederlands. Op eBay of MP staat het boek ook maar dan duurder dan via de schrijver zelf
In het boek staat dat de ESA 9162 een 343 batterij nodig heeft. Voor de rest waarschijnlijk een paar horloges met dat uurwerk maar geen omschrijving van hoe het te servicen.