N.A.: Split Second Rus

Stond op Marktplaats en ik was gelijk weg van het uurwerk, een Slava (tweede Moskouer Uurwerkfabriek geloof ik?) van zo’n 5,2 cm met 20 stenen met een prachtige schroevenbalans. Nummer 046670 3-63. Kan iemand mij helpen dit te dateren of is 3-63 maart 1963 :sunglasses:

Verder heel Russisch, lomp, lomp lomp! De kast (6,5 cm zonder kroon of drukkers!) sluit met een schroefbodem die alleen al een kilo weegt, de bezel met het glas trek je er zo af, niet bepaald waterdicht waardoor er ook een paar vlekjes op de plaat zitten. Maar dat uurwerk he? Ik ben er weg van.

Hoe werk een split seconde? Je drukt op de kroon. De secondewijzer gaat lopen. Onder de secondewijzer zit nog een secondewijzer die onzichtbaar mee loopt. Zodra je echter op de knop links van de kroon drukt blijft die bovenste secondewijzer (rood in dit geval) stil staan terwijl de onderste doorloopt (kan ook andersom boven/onder). Zodoende kun je een tussentijd meten. Druk je nog eens op de knop links naast de kroon springt de bovenste seconde weer op zijn plek boven de onderste. De rechter knop zorg voor het 0-stellen (werkt alleen bij stilstand).

Leuk detail vind ik de centrale minutenwijzer.

Mooi ding Henrik, het werk is Slava C-11-16 volgens mijn Russisch kaliber boek.
Daarin wordt het beschreven als Stop Watch, lever escapement, 20 rubies, swing period 0.2s.
Als je een kopie van de 7 blz met alle onderdelen wilt kan ik je die als PDF kopie sturen (ff een PB)

Overigens voor de nieuwsgierigen hier nog een verklaring van de split second (schleppsekunde, seconde rattrapante)

Beyond the simple “stop watch” function, a rattrapante chronograph also allows lap-time measurements, time comparisons, and the determination of the fastest or slowest of several laps. With conventional rattrapante chronographs, these measurements are confined to the seconds scale and thus limited to a duration of 60 seconds. The double rattrapante mechanism developed by Lange has an additional rattrapante hand for the minute counter. This makes it possible for the first time to meaningfully exploit the rattrapante functions - for events that last up to 30 minutes.

idd een prachtig uurwerk, vooral die balans !

Graag Maurits, pb is onderweg.

Ik vond een filmpje van een dergelijke stopwatch. De stopwatch in het filmpje heeft echter wel een probleem met het “inhalen”, de tweede wijzer blijft in dit filmpje niet netjes boven de andere hangen:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=KntaLAqnNuw[/video]

dontwasteyourlife.com een horloge dat loopt op psalm 39 :smiley: haha

Hoi Henrik,

Ik kan me voorstellen dat je valt voor dit uurwerk (in elk geval uit esthetisch oogpunt). Het instustriële staal(?)grijs met contrasterende gouden tandwielen, glimmend omlijst door de kast. (tu)

Veel plezier ermee,

Martin

Hallo Henrik,

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik persoonlijk vind het ding erg mooi. Echte retro. Natuurlijk is dit zwaar - in Sovjet tijden grapten Russen: “Russische zware vrachtwagens zijn de zwaarste ter wereld, Russische horloges zijn de snelste ter wereld…”.

Deze Slava was ooit een hele luxe. Hier hoorde ook een luxe doos van donker gelakte rode beuken, met groen fluweel vanbinnen, bij.

Deze werd ook bij de scheepsvaart gebruikt om de afwijking van de scheepschronometer te bepalen door de exactetijdsignalen via radio met de chronometer te vergelijken.

Veel plezier met deze luxe uitvoering.

Groet,
Alex

Hallo Henrik,

Leuke stopwatch! 3-63 wil zeggen: derde kwartaal 1963, als ik het wel heb.

Groeten, Tom Vreeken.

Weer een hele speciale vonst, Henrik !
En weer een stukje geschiedenis méér in je horlogekast. (tu)
Veel plezier ermee !