Ik neem aan dat je dan voortgaat met “de briljante output” en het gezonde verstand hebt om de onzin niet verder te verspreiden. Voor je het weet gaat het een eigen leven leiden.
Helaas, zo moet je dat interpreteren. Dit gaat over de foto ( het example/voorbeeld) wat getoond wordt. En dus niet over de productieperiode.
Het start moment van het uurwerk kun je op basis van het patent het beste achterhalen. Of kijken naar uurwerk identificatie boeken (uitgifte jaar boek) en onderdelen (mainspring, balancestaff etc) boeken. Of op basis van de kast waar het uurwerk in zit. Een puzzel dus die met een beetje geluk door een ander gedaan is.
Soortgelijke problemen zie je - off-topic - ook op Spotify. Ik weet vaak best nauwkeurig de verschijningsdatum van een plaat, en Spotify zit daar dan soms echt decennia naast.
Spotify wil nog wel eens de datum van de remaster/reissue geven.
Ik heb hier toevallig een Roseba 8 penanker liggen en die lijkt er inderdaad veel op.
Alleen is bij de mijne de bovenplatine wat minder opengewerkt.
Overigens heeft een AS 1199 de balanskloof op dezelfde manier geplaatst.
Llm praat enkel naar de mond. Is er geen bron, dan verzint die het zelf wel.
We mogen blij zijn met fora als deze. Steeds meer verzadigd het web met LLM verdraaide content.
Knap speurwerk heren. Aanwinsten voor het forum .
Sinds de grote zoekmachines meer Ai gebruiken, heb ik de indruk, dat de resultaten van hetgeen, wat ik zoek, eerder slechter, dan beter zijn geworden. En dat ik meer commerciële site voorgeschoteld krijg, dan hetgeen, waar ik naar zoek… Zover mijn ervaringen
En nog terugkomende op de Roseba 8: Ik heb aanwijzingen gevonden, dat deze ook in de Fluma K3 catalogus van 1972 moet staan. Niet dat ik dit boek heb, maar het zou wel een aanwijzing kunnen zijn, dat het uurwerk dus veel ouder is, dan 1980.
Mijn vertrouwen in de relatie tussen de door Ranfft opgegeven jaartallen en de productieperiode is ernstig geschokt. Op deze manier komt er geen einde aan het speurwerk… Nondeju…
Maar ja, in elk geval weer wat geleerd. Waar deze speurneus discussies al niet goed voor zijn.

terugkomende op de Roseba 8: Ik heb aanwijzingen gevonden, dat deze ook in de Fluma K3 catalogus van 1972 moet staan. Niet dat ik dit boek heb, maar het zou wel een aanwijzing kunnen zijn, dat het uurwerk dus veel ouder is, dan 1980.
Dat was een uitstekende aanwijzing, Peter! Want de Roseba 8 staat niet alleen vermeld in de Flume K3, maar ook in de K2 en zelfs al in de nog oudere Flume Werk Schlussel uit 1953. Met een verwijzing naar 1952, dus het uurwerk was al minstens al voor die tijd, of in elk geval al eerder in productie (geweest).
Ik heb die boeken namelijk wel, met grote dank aan @LVA, die mij zijn dubbele exemplaren schonk. Ik heb nog steeds moeite met de cryptische manier waarop in de Flume boeken de uurwerken zijn ingedeeld en beschreven, maar in de lijsten kon ik deze wel vinden. De afbeelding staat er ongetwijfeld ook in, maar die kon ik zo gauw nog niet terugvinden.