N A vintage onbekend

Vandaag binnen gekomen.
Misschien dat iemand het merk kent en eventueel het kaliber en bouwjaar.
Ben benieuwd.

8 likes

Als je wat meer kans wilt hebben dan dit topic verplaatsen naar Vintage, doe ik wel voor je, en wat staat er volgens jou als merk ?

1 like

Niet om het een of ander, maar 99% van de vragen die je hier stelt gaat over uurwerktypes waarbij vaak gewoon een markering onder de wijzerplaat staat, misschien eerst kijken en dan vragen
??

1 like

Het antwoord van Chatgtp :grin:

Ik zal de details van beide foto’s analyseren:

Wat ik zie op de wijzerplaat:

Merknaam: Sterling

Tekst: 17 Jewels

Kleine secondewijzer op 6 uur → handopwindmechanisch uurwerk.

Stijl van het horloge (dunne kast, eenvoudige wijzerplaat, sub-seconde) doet sterk denken aan jaren 40 tot begin jaren 50.

Achterkant / uurwerk:

Het uurwerk heeft 7 zichtbare robijnen (juwelen) → waarschijnlijk in totaal 15-17 juwelen.

Geen automatische rotor → handopwind.

Layout van de tandwielen lijkt op een generieke Zwitserse ébauche (bijvoorbeeld FHF, AS, of ETA).

Op de rand van de platine (vlak bij de ratelwiel) zie ik iets gegraveerd, maar de foto is niet scherp genoeg om het duidelijk te lezen. Vaak staat daar het kalibernummer.

Merk “Sterling”:

Sterling is geen groot Zwitsers topmerk, maar eerder een handelsmerk dat vaak gebruik maakte van ebauches (generieke uurwerken) in de jaren 30-50.

Vaak verkocht in Europa en Noord-Amerika als betaalbare horloges met Zwitserse techniek.

Waarschijnlijk uurwerk-caliber

Gezien de kleine seconde op 6 uur en de configuratie lijkt dit op een FHF 30-serie of een AS 970-serie. Dit waren veelgebruikte uurwerken in de jaren 40-50 in horloges van kleine merken.

Bouwjaar-inschatting

Stijl (dunne kast, sub-second) + “17 Jewels” op de wijzerplaat → 1940-1955, waarschijnlijk rond 1945-1950.

:white_check_mark: Samenvatting:

Merk: Sterling (geen groot merk, maar een handelsmerk, vaak Zwitsers).

Uurwerk: Waarschijnlijk een Zwitsers handopwind-kaliber, zoals FHF 30 of AS 970 (meer info zichtbaar bij kalibernummer).

Bouwjaar: ca. 1945-1950.

Wil je dat ik een lijst met mogelijke kalibers + vergelijkingsfoto’s geef zodat je het exact kunt matchen? Dan kun je het kalibernummer op de platine zoeken en vergelijken.

Lijkt me geen sterling als ik die tekst zie.

En wat een uurwerk. Ziet er nogal grof uit. De balans oogt te dun voor een penanker maar doet wel penankerig aan.

1 like

Ik zie er ook geen Sterling in. Eerder Katrina. Maar hoe dan ook, geen treffers in Mikrolisk. Ook niet met deelwoorden.
@Lexaf Kassa 5, je hulp als superspeurder wordt gevraagd

3 likes

Wat een wonderlijk uurwerk
 nog nooit een balanskloof gezien die op zo’n manier gemonteerd was

Nou dit
.

ziet er een beetje afwijkend uit van wat ik vaak zelf voorbij zie komen.
Balans zit op een rare afwijkende wijze vanuit het binnen vastgezet.
Ziet er wel wat uit als wat parrenin werkjes die ik heb gezien, maar ook weer helemaal niet.

Let wel op deze moet er langs de voorkant uit en ik zie dat een van de kastschroeven ook is afgebroken.

ik volg deze even, ben benieuwd

Bedankt.
Ik heb geen idee.
Het cijfer 7 op de wijzerplaat lijkt veel op het cijfer 7 van een oude Russische wekker.

Iedereen alvast bedankt voor de gedane moeite.

1 like

Onzin, zoals vaak bij ChatGPT. Het is een Roseba 8.

6 likes

Kopieren en plakken van een ChatGPT gegenereerd antwoord zou m.i. ook verboden mogen worden, zorgt bijna altijd voor enkel ruis en weinig oplossing.

6 likes

:joy:

Tis ook altijd een penanker als je zo’n industrieel ding tegenkomt.

@chi_kwadraat , 1980? Lijkt me ouder.

Hier kom ik ook niet uit.
Het uurwerkje is heel vuil, grof afgewerkt. Nog nooit zo’n bizarre montage van een balanskloof gezien.
Het balans wiel is nogal ‘penankerig’. De klikveer is van een type dat vrijwel alleen in penankerhorloges wordt toegepast. Het is zeker geen Parrenin zoals verondersteld als mogelijkheid, want dat is Frans en hier staat Swiss Made op het uurwerk.
Raadsel!
Het merk Sterling zegt mij ook niks (Katrina overigens ook niet).

Terwijl ik dit schrijf zie ik nu ineens dat Speurneus @chi_kwadraat het wĂšl weet! Een Roseba 8.

Hulde Alphons! Dit was geen gemakkelijke opgave! Hier doet zich het gemis van de Ranfft zoek- database voor, waarbij je een determinatie kon doen op de vormeigenschappen van een uurwerk. De nieuwe Ranfft.org werkt nog steeds niet zo goed als het zoeksysteem van wijlen de wijze Doctor.

Waar en hoe heb je dit gevonden Alphons?

Verder ben ik het met eerdere reacties eens dat het gebruik van ChatGPT bij dit soort zaken meestal geen resultaat oplevert. Wat ChatGPT dan laat zien is vaak pure bullshit of het geeft in elk geval algemeenheden die iemand die een beetje iets van horlogeuurwerken begrijpt aan het fototje zelf ook wel kan zien.
Gevaar: valse of verdraaide informatie die door het ‘zelflerende’ AI gebeuren een eigen leven gaat leiden.

5 likes

Mijn geheugen
 :blush:

Precies dat. Ook zonder AI is dat al een probleem. Ik wees onlangs iemand op een aantoonbaar onjuiste weergave van een feit. Repliek: “35 mensen publiceren dát op internet; dan zal dát toch wel juist zijn”. Overduidelijk blind van elkaar gekopieerd

6 likes

Mij ook, eigenlijk.
Ik krijg steeds meer aanwijzingen dat de opgegeven jaartallen in de nieuwe Ranfft-database niet altijd betrouwbaar zijn, in die zin dat dat niet het jaar van in produktiename hoeft te zijn.

Nee, misschien is dit voorbeeld uit ± 1980, maar het design van bovenstaand horloge lijkt me jaren 40/50. Of die Roseba 8 is er later ingeswapped, of dat ding werd al een jaar of 30 gebruikt.

Het hele ding is nogal penankerig, maar ik ben gewend dat penankers meestal een veel dikker balanswiel hebben. Deze is betrekkelijk slank.

3 likes

quote=“chi_kwadraat, post:17, topic:574665”]

WOW!

Die indruk heb ik ook Alphons. Het grappige in dit geval is echter dat de info ‘1980’ niet uit Ranfft.org komt, maar uit de originele pink page van de wijze Herr Doctor zùlf! Kijk maar op het voorbeeld van de rose pagina die ik hierboven heb gepost.

Ten overvloede (van die pagina):
afbeelding

Maar misschien moeten we dat anders interpreteren en bedoelde de goede Roland dat het voorbeeld uit 1980 was
 Ik hoop dan niet dat ie dat overal zo heeft gedaan, want dan zijn/blijken de dateringen van heel veel horloges die ik heb gemaakt a.d.h.v. die jaartallen, die ik altijd als een soort van ‘geproduceerd vanaf’ moment heb beschouwd ineens heel onbetrouwbaar! :scream: :scream: :scream: :thinking:

2 likes

Ah, was al benieuwd naar de kwaliteit van het antwoord. Heb er zelf nul benul van. In mijn eigen vakgebied zie ik soms briljante output en soms de domste hallucinaties :grin:

2 likes