Beste mede horlogeliefhebbers,
De laatste twee weken had ik vakantie en heb ik, naast veel lezen bij het zwembad, ook weer veel gesurft. Neen, niet met een Spanel Turbo semi zinker zoals in de jaren ‘80 (mocht eigenlijk niet vanwege mijn scoliose) maar op het web, in het kader van “de jacht is mooier dan de vangst”.
Ik heb van alles bekeken: van duiker tot geïntegreerde band, GMT en uiteraard racing gerelateerd. Met 4 Omega’s Speedmaster Schumacher en een Chopard MilleMiglia is (was al) meer dan 50% van de collectie racing geïnspireerd. Vanaf vandaag is dat aandeel verder gestegen met Martini Racing kleuren
en tankmeter!
In Friesland besteld inclusief stroopwafel en vanmiddag ontvangen……. daar gaan we…….
UITPAKKEN
Ja, jullie zien het goed! Het horloge geleverd in een watchroll met 3 plaatsen.
Deze rol is gemaakt van echt leder, ongekend bij dit prijsniveau!
IN DE STICKERS, PELLEN MAAR
GROOTTE
Diameter: 42 mm., inclusief kroon 45 mm.
L2L: 46 mm.
Lugwijdte: 22 mm.
Hoogte: 12,5 mm. inclusief gebold saffierglas
Ik schrok in eerste instantie omdat ik er vanuit ben gegaan dat de grootte nagenoeg overeen zou komen met mijn 42 mm. Ebel 1911 Globe. Deze heb ik er direct ter vergelijking naast gelegd en beide gemeten. Enig verschil > 1 mm. is de glasdiameter. Bij de Zelos 35 mm., bij de Ebel 31 mm. (door de grotere bezel). Ook de kleur van de wijzerplaat, ivoor, zorgt voor optisch bedrog. Vanaf ontvangst vanmiddag heb ik het horloge zo’n 5 uur totaal gedragen en inmiddels ben ik zeer tevreden met het draagcomfort, zie ook de spiegel polsfoto’s (prima maat voor mijn pols).
BAND en SLUITING met SNELVERSTELLING
De band draagt heel comfortabel, mede door de snelverstelling in de sluiting. Minpunt is dat deze snelverstelling stroef “glijdt” en niet direct duidelijk is of de volgende positie bereikt is. Je moet dus goed controleren of er fixatie is. Voor de rest is de band en sluiting kwaliteit erg goed, zeker gezien het prijsniveau. De band is van massief staal. Het is nog geen Ebel band maar het zit er niet ver van af. Overigens, de schakels zijn geschroefd.
KAST, BEZEL, WIJZERPLAAT en WIJZERS
De kast en bezel zijn mooi afgewerkt, zie foto’s.
Mijn echte aandacht en bewondering gaan naar de wijzerplaat, wijzers en de prachtige kleurcombinaties en afwerking, zie bijvoorbeeld de mooie rode omranding om het datumvenster, de tankmeter als gangreserve indicator en het “dopje” op de as van de wijzers. De indices en de buitenste ring met secondenweergave geven een mooi diepte effect. De wijzers zijn deels open en lijken geïnspireerd door wijzers van autodashboard meters. Al met al, prachtig!
KROON(BESCHERMERS)
De kroon is geschroefd en heeft het mooie “Z” Zelos logo. Verder is de kroon beschermd door fraai vormgegeven beschermers die niet te groot of opvallend zin.
ACHTERDEKSEL
De geschroefd achterdeksel is voorzien van een mooi silhouette van een sportauto. Een fraai detail, passend bij dit horloge.
LUME
Uiteraard heb ik ook als horloge idioot zojuist in het donkere washok gestaan om de lume vast te leggen.
De afgebeelde lume is van zo’n 30 seconden na uitschakeling licht.
GEEN HORLOGEDOOS maar een WATCHROLL!
Gemaakt van echt leder(!) en biedt plaats aan drie horloges. De kussens laten zich door het in de sleuf schuiven fixeren, erg handig! De sluiting van de klep met maar liefst vier drukknopen benadrukt nog eens de kwaliteit van deze rol. Als hierboven al geschreven, zo’n luxe watchroll is ongekend als accessoire op dit prijsniveau naar mijn idee.
SPECIFICATIES (nog niet genoemd)
Uurwerk: Miyota 9133
Gangreserve: ca. 40 uur
Hacking: ja
Waterdichtheid: 100 meter (ondanks schroefkroon en -deksel)
Glas: gebold saffierglas
Omdat het geen gangbaar horloge van een microbrand betreft heb ik er voor gekozen dit keer uitgebreider te zijn, met name qua tekst, dan mijn normale nieuwe aanwinsttopics. Hopelijk wordt dit op prijs gesteld.
Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik ben zéér tevreden over- en erg blij met deze nieuwe aanwinst! Uitgezonderd de stroef en lastig te fixeren fijnafstelling in de sluiting kan ik alleen maar positieve aspecten en details vinden. Zelos maakt een kwalitatief prima en erg mooi horloge voor een nette prijs!
Bedankt voor jullie aandacht en respect als je tot zover alles gelezen hebt!
Mvg. Marco