Een week of drie terug zag ik op MP ineens een leuke Zodiac. De verkoper vroeg een redelijke prijs. Ik besloot ook bij z’n andere aanbod te kijken en hij bleek nog 5 Zodiacs te hebben. Twee daarvan waren redelijk spectaculair, het waren chronografen met de kroon… aan de linker kant! De liefhebber weet nu al waar ik het over heb
Ik belde de man en we kwamen overeen dat ik de horloges ineens voor zijn vraagprijs mocht kopen. Ik wilde eigenlijk meteen langrijden maar hij was van plan vroeg naar bed te gaan, hij zou de volgende dag op vakantie gaan. Voor 2 weken! En ik was de week daarna ook op vakantie dus ik moest bijna 3 weken wachten tot ik de horloges kon gaan halen. Het waren 3 lange weken…
Maar afgelopen maandag was het dan zo ver. Ik ben bij de man langsgereden en trof de volgende horloges aan, allen in goede tot zeer goede staat, hoewel een paar een servicebeurt kunnen gebruiken als het om het uurwerk gaat.
Een Zodiac Astrographic SST automaat. Een horloge met mystery wijzers die boven de plaat lijken te zweven. Eigenlijk zijn ze op doorzichtige schijven gedrukt. Maar het is een grappig effect. SST staat volgens mij altijd voor highbeat uurwerken met een tikgetal van 36.000. Iets aan de kleine kant maar volgens www.vintagezodiacs.com een latere en zeldzamere uitvoering.
En nog een, maar dan in het blauw. De schijven van deze Astrographic zijn, hoewel niet zo erg als op de foto lijkt, wat vuil. Maar dat kan schoongemaakt worden.
Een wat grotere automatic SST 36.000. Misschien wel NOS met een erg apparte plaat.
Stiekum misschen wel de mooiste! Een fors horloge met een bruine plaat, dus dan ben ik al gauw om Het horloge heeft een 26 mm band nodig. Die heb ik maar ik mis de pushpins. Dat probleem lijkt overigens opgelost ((tu) Jur). Leuk bij deze en de vorige is de red-dot op de plaat. Minder leuk is dat ik denk dat deze verchroomd is. Maar ik denk toch dat ik deze wel een tijdje ga houden en dragen, deze vind ik prachtig.
De SSt’s hebben denk ik allemaal dit uurwerk (heb er maar een opengemaakt). Ik kan het niet duiden want ik zie geen merkje. Iemand een idee? Ze hebben datumsnelverzet via het indrukken van de kroon.
En dan deze chrongraaf. Heeft een Zodiac kaliber 90. Inderdaad! Calibre 11 (of 12)!!! Het Calibre 11 uurwerk was het resultaat van een samenwerking tussen Heuer, Breitling, Hamilton-Büren en Dubois Dépraz en was het eerste automatische chronografenuurwerk ter wereld. Opvallend was dat horloges met dit uurwerk (en later met de Calibre 12) de kroon aan de linker kant hadden.
De kastvorm is niet helemaal mij ding en het uurwerk kan wel een beurt gebruiken, het loopt niet erg constant.
En ja, nog een!!! Imho een heel stuk mooier maar in mindere staat. Het mist een drukker en het glaasje is stuk. Dat laatste is mijn schuld, ik heb het laten vallen toen ik net de foto’s aan het maken was :+
Deze is duidelijk gedragen maar de plaat en wijzers zijn zonder schade of wat dan ook. Dus met een nieuw glaasje, reiniging en drukker (dat zou nog wel eens een probleem kunnen worden) is dit een beauty!
Het automatische calibre 11/12 uurwerk in bovenstaande chrono:
De microrotor zit verborgen in het uurwerk. Dit is imho het mooiste productie chronografenuurwerk ooit gemaakt!
Resumerend ben ik weer eens erg blij! Een aantal van deze horloges zal ik denk ik niet lang houden maar de bruine SST en de onderste chrono staan hoog op de nominatie mijn vaste collectie te gaan versterken!