N.g. pontiac gulfstream bilomatic

Nieuw gevonden :grin:, in de oude doos van vader.
Horloge is van 1961, met een kast van 35 mm, automatic onder de motorkap en natuurlijk made in Swiss

De datum is om de andere dag zwart/rood gekleurd, wordt wel eens de roulette draaischijf genoemd, :wink:

Loopt als een trein, tegen het oor een prachtig getik, licht en leuk om dragen, ben blij met deze ontdekking :blush:

Bedankt om het lezen.

20 likes

Fantastisch leuk horloge! Ik ben ook dol op die oude Pontiacs. Veel plezier ermee gewenst! :+1:

1 like

Prachtig exemplaar, zeker met die roulette date! Fijne vondst! :+1:

1 like

Mijn beste,

Een beminnelijke vondst!!
Geniet er met volle teugen van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooie ontdekking, met deze historie heel fijn om te dragen :slight_smile:

1 like

Mooie vondst, gelukkig gooide je vader niet onmiddellijk alle oude troep weg, zo kun jij er nu nog van genieten!!

1 like

Persoonlijk vind ik dit een van de mooiere standaard Pontiacs. Heel leuk, zeker gezien de emotionele waarde en daarom ook een servicebeurt waard. Ga je er heeeel lang plezier van hebben.

1 like

Mooie Pontiac!
Waar de naam Bilomatic vandaan komt, voor een horloge uit Nederland/België, is dan wel weer een raadsel :grin:

1 like

Ik heb dit op het mooie horlogeforum gevonden :

[quote=“Freddy, post:4, topic:15915”]
Een bilomatic is de lager van de rotor van de automaat.
De duurdere uitvoering van een lager bestaat uit stalen billetjes (kogellagers) en heeft veel minder wrijving dan een gewone lager

Interessant, dan komt het van het Franse “bille” komen, kogeltje. (Denk aan stylo a bille, balpen, Kugel-schreiber). Je zou toch verwachten dat het Nederlands vaker de voertaal moet zijn geweest bij Pontiac, met een kantoor aan de Zwaluwstraat te Brussel, en in Amsterdam.
En ze schreven geen toch Billomatic maar Bilomatic. Ik zou daar als Nederlandstalige niet voor kiezen.

Ik ben benieuwd hoe hij er uitziet als je het glaasje even polijst, dat is een paar minuten werk. :+1:

2 likes

Mooie dresser die met de provenance mooi terecht is gekomen !!

1 like

Helemaal mee eens!
Het straalt eenvoud en klasse uit. Ik moet ook altijd denken aan die prachtige business jets uit de 60’s

Hier de Grumman Gulfstream II uit 1966

2 likes

Ha, hoe kom je er op!
Maar dan denk ik toch aan de Connie, de Lockheed Constellation, in gebruik tot 1967 dus kan net nog:

4 minuten nostalgie, zij het met wat pixelgebrek: