N.V. Philips

Hoi ik ben nieuw hier en heb een kleine vraag
Ik heb een horloge ge-orven van mijn opa

Hij heeft dit horloge gekregen toen hij 12 1/2 jaar
Bij N.V. Philips Gloeilampenfabriek werkte
Graag zou ik wat meer willen weten over dit horloge helaas kan ik het hem niet meer vragen

6 likes

Mooi ding.
Vaak zou je verwachten dat de gevers naam er op zou staan.
Zuinig op zijn.

Leuk, zo’n jubileum horloge. Naam staat misschien op het binnendeksel?
Loopt ie nog?

1 like

Ja hij loopt nog
Ik draai hem een keer per jaar op

6 likes

Nou het stofdeksel nog even loswippen, en een scherpe foto van het uurwerk. Dan weten we (niet ikzelf in eerste instantie, maar er zijn echte zakhorloge-experts hier) meer over het uurwerk. :ok_hand:

Ik zelf zie wel meteen dat de wijzers niet goed meer staan t.o.v. elkaar. Urenwijzer staat op ongeveer 4 minuten voor heel, minutenwijzer 10 over heel. Is vrijwel zeker een slippende minuutpijp. Bij oudere types zakhorloge is dat een lastig te fixen kwestie, maar niet onmogelijk.

Grappig, die handgegraveerde inscriptie. Daar waren toen ook al machines voor die het netter konden… …maar wel leuk zo!

1 like

Welkom bij de club Robert.

1 like

Wat me opviel toen ik hem opende was dat er
Iets in het deksel gekrast staat denk door de maker 19978/119+ of 449+

Zie hier een foto van het uurwerk

1 like

Mooi erfstuk, ongeacht de waarde. Echt iets om in de familie te houden.
Toen kreeg je na 12,5 jaar noeste arbeid nog een mooi horloge. Nu maakt de salarisadministratie de jubileumbonus over en zijn er met een beetje mazzel appelflappen bij de koffie.
Anderen kunnen je vast meer vertellen over het horloge. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.

2 likes

Leuk erfstuk, nooit wegdoen.

Ik denk dat de wijzers er ooit af zij geweest
Als je naar de wijzerplaat gaat kijken zie je dat er krasjes op zitten deze zitten duidelijk niet op het glas

Er zat geen ketting bij dit horloge
Heb ook geen idee wat er ooit aan heeft gezeten
Heb ook al gegoogled om te kijken of ik dit horloge kon vinden eventueel met ketting maar helaas

Prutser geweest. Is nergens voor nodig een wijzerplaat te beschadigen.

Is geen financieel waardevol horloge in elk geval. Je kunt grachten dempen met zakhorloges uit deze periode en kwaliteitsklasse. Onderhoudsbeurt - ik kan je vooral @Koen aanraden, als-ie tijd heeft. Ik kan het ook, maar hij is echt expert op zakhorloges.

Lijkt een 15-steens Zwitsers ankergang uurwerk in elk geval, da’s voldoende basis om iets goed werkends (en redelijk accuraat) van te maken weer.

@Robertsenders
Mooi horloge Robert,
Ik zou gewoon even bij het Philips museum in Eindhoven langsgaan.
Daar looen ongetwijfeld Philips pensionado’s die je verder kunnen helpen in je zoektocht naar info over dit zakhorloge.

Ik denk of weet eigenlijk wel bijna zeker dat dit mn opa zelf is geweest :wink:

1 like

Hoi, heb hier een gelijke liggen. Zelfde kast echter andere wijzerplaat en wijzers. Kan morgen wel eens kijken welk merk.

Sorry, ander uurwerk😕