Hallo,
Recent heb ik mijn Ming 18.01 H41 binnen gekregen!
Ming heeft altijd een beperkte oplage en je moet een aanschaf dan ook een beetje plannen. Als je lid bent van de mailing list krijg je van tevoren te horen wanneer er een nieuwe batch horloges wordt aangeboden. In het geval van de H41 was de batch in tweeën gedeeld. De eerste batch, voor bewoners van mijn tijdzone en die wel kunnen omgaan met een creditcard, ging 7 Augustus @ 15:00 in de verkoop.
Ik was op tijd met bestellen, maar bij het betalen ging het niet goed. Gehannes met de creditcard. Ming had ervoor gewaarschuwd maar vanwege eigenwijs dus niet gelukt. Ugh.
De tweede batch was twee weken later, om 4 uur 's nachts. Auw…
Wekker gezet en deze keer alles gelukt. In de pocket!
Toen het lange wachten… Maar uiteindelijk alles naar belofte geleverd!
Over smaak valt niet te twisten (en een Ming ontwerp biedt genoeg om over te twisten), maar wat een ontzettend mooi horloge! Het is een hele andere kijk op een duiker; iets dat ik zelf zeer kan waarderen. De herkenbare, toch wat fijne Ming stijl hebben ze heel kunstig gemixt met het inherent lompe van een duikhorloge.
De lume knalt je om de oren. Ming zelf schrijft: “everything on the watch that’s white glows, and violently so.” En daar is geen woord van gelogen.
Het horloge heeft een diameter van 40mm, is uit titanium en heeft ondanks de bescheiden dikte van 12,9 mm een diepte rating van een kilometer, wat natuurlijk ontzettend handig is als je gaat saturatieduiken en je vergeet je horloge af te doen. Ik sta in elk geval zonder zorgen mijn handen te wassen.
Het internet maakte zich wat zorgen over de lunette die vanwege gebrek aan ribbels wellicht wat lastig te draaien zou zijn, maar dat valt mij erg mee. Ik kan er prima mee spelen tijdens een conference call.
De bracelet vind ik er ook erg gaaf uitzien, ondanks gebrek aan een taper. Ook het gebrek aan end-links stoort mij helemaal niet, alhoewel ik daar wel een beetje bang voor was. Er is alleen geen mogelijkheid om de lengte snel te verstellen op een warme dag. Form over function in dit geval. Maar door het quick-change systeem is het wel een eitje om de bracelet voor een bandje te wisselen. Dat dan weer wel.
Ook ontdek ik elke keer weer nieuwe design truukjes: het glaasje is blijkbaar gekromd aan de onderkant, er is om het glaasje geen witte ring te zien zoals zo vaak het geval is met saffier en de lume op de wijzerplaat lijkt een beetje te zweven doordat het op een ring van saffier is aangebracht bijvoorbeeld. Erg cool!
Al met al ben ik erg tevreden met de nieuwe aanwinst!
Nog wat specs van Ming zelf:
- Grade 5 titanium with solid caseback
- DLC-coated stainless steel bezel filled with Super-LumiNova X1
- 40mm diameter, 12.9mm thick, 46mm lug to lug
- Water resistance of 1km/ 3,280ft
- Screw down crown with triple gaskets and red safety indicator
- Two-part composite dial with ceramic HyCeram Super-LumiNova X1 fused to sapphire
- Silver hands filled with Super-LumiNova X1
- Unidirectional rotating bezel with 60 clicks
- Head weight of 65g
- Top grade ETA2824-2 automatic modified by Schwarz-Etienne
Voor iedereen die langs al het gezwam is gescrold een paar plaatjes (Ming zelf kan het beter!):