Na: 126300

Algemene indruk
Een handzame alleskunner. Iets forser dan een 36, maar bij lange na niet zo groot als je verwacht op basis van de naam (DJ41). Ik ben zelf geen fan van de benaming ‘van beach-to-boardroom’, al heb ik al een paar horloges uit deze categorie gehad; een Omega Aqua Terra, een Rolex Oyster Perpetual 39 en de Rolex Explorer 214270 zijn hiervan de beste voorbeelden. Waar ik de Aqua Terra door de kastvorm, de afgeronde bezel en de iets verfijndere band eigenlijk altijd te elegant vond voor bij bijvoorbeeld een paar sneakers, vond ik de Explorer altijd iets te ‘ruig’ voor onder een overhemd door met name de nummers op de wijzerplaat. De OP39 was bijna een schot in de roos, maar net iets te elegant door de bolling in de bezel en ik kon uiteindelijk niet wennen aan de groene stipjes.
Zoals uit deze tekst waarschijnlijk al blijkt ben ik behoorlijk ‘finicky’ over de combinatie van horloge en kledingstijl. De DJ41 waar ik uiteindelijk voor heb gekozen combineert voor mij het beste van de drie bovengenoemde horloges. Ik heb gekozen voor een gladde bezel, een oysterband en een blauwe wijzerplaat. Hieronder zal ik (voorzien van plaatjes) een paar eerste indrukken van het horloge geven.

Het kaliber
Het hart van het horloge bestaat uit het nieuwe 3235 kaliber. Mijn inzicht in en kennis over de techniek van dit uurwerk is zeer beperkt en openmaken is nog niet aan de orde. Ik kan wel aangeven dat het opwinden soepel gaat maar wel wezenlijk anders voelt dan het opwinden van bijvoorbeeld mijn 16710. De DJ geeft meer ‘feedback’ doordat je meer weerstand voelt en het opwinden ook duidelijker hoort.
Een datum vind ik niet noodzakelijk, maar vaak wel handig. Als de datum de symmetrie van het horloge niet teveel verstoort en een quick-set functie aanwezig is, dan vind ik het een praktische functie. Het verzetten van de datum bij de DJ is een oprecht leuk moment. Ook hier voel je meer feedback dan bij eerdere Rolex kalibers, maar tegelijkertijd lijkt het alsof de weerstand kleiner is waardoor je snel kan verzetten zonder dat je het gevoel krijgt dat je mogelijk iets kapotmaakt.
Het uurwerk heeft ongeveer 70 uur gangreserve. Een fijne functie voor als je het horloge twee dagen achter elkaar niet draagt. In het geval van WIS’ zal dat best vaak voorkomen, maar voor een daily beater is het eigenlijk niet nodig.

De kast
De naam DJ41 impliceert een diameter van 41 mm. Het wereldwijde web staat vol met draadjes over de vraag of dit wel een correcte weergave is van de diameter. Ik heb zelf de schuifmaat er nog niet bijgepakt, maar het horloge draagt niet als een 41mm. Ik draag zelf (met redelijk smalle polsen van ongeveer 17 cm) eigenlijk niet groter dan 40mm. Uitzonderingen hierop zijn de Omega Speedmaster en de Seiko SKX171. Beide horloges hebben een redelijk korte lug-to-lug afstand en de DJ41 is hierop geen uitzondering. Sterker nog; de DJ draagt qua beleving net zo groot als de Explorer en de Oyster Perpetual, beiden horloges van 39mm.

De kast heeft verder mooie afgeronde vlakken waarvan alle vlakken gepolijst zijn. Dit is een wezenlijk verschil met de Explorer, de OP en eigenlijk bijna alle sportmodellen van Rolex. De DJ36 is ook volledig gepolijst, maar dit was mij nooit zo opgevallen doordat mijn eerste DJ al aanzienlijk ouder was en nog nooit was gepolijst.

Het nadeel van een volledig gepolijste kast is dat het niet mogelijk is om een mooie facetrand te maken bij de overgang van de bovenkant naar de zijkant van de kast (een zogeheten chamfered edge). Nu zie ik deze ook al een tijdje niet meer bij de nieuwe sportmodellen met een super-case, maar toch. Het voordeel van het ontbreken van een facetrand is dat het polijsten van de kast makkelijker is.
De onderkant van de kast is overigens gesatineerd.
De bezel is net als de kast gepolijst. In plaats van een gebolde bezel zoals bij de DJ36 of de OP39, heeft de DJ41 een vlakke bezel net als bij de Explorer. De bezel van de DJ41 lijkt echter iets breder, waardoor de wijzerplaat kleiner uitvalt.

De wijzerplaat
De wijzerplaat is bij dit horloge naar mijn mening zeer bepalend voor hoe groot het oogt op de pols. Zoals ik al schreef oogt de wijzerplaat kleiner dan de wijzerplaat van de 39mm grote Explorer (214270) of de 39mm grote Oyster Perpetual.
De kleur van de wijzerplaat is prachtig. De kleur is iets opvallender dan van de blauwe OP39, maar niet te opvallend. Vooral de sunburst is bij deze echt prachtig.

De met superluminova gevulde witgouden indices contrasteren mooi met de blauwe plaat en geven het geheel een rustige, ingetogen uitstraling. De becijfering aan de buitenrand van de plaat is ook rustig en strak. Bij de 36mm uitvoering zijn dit romeinse cijfers. Dat had bij dit horloge niet misstaan, maar had het wel een wat klassieker uiterlijk gegeven. Dat had het horloge iets gekleder gemaakt en had het in mijn ogen minder makkelijk combineerbaar gemaakt met bijvoorbeeld een paar AF1’s en een longsleeve.
De datum doet bij dit horloge geen afbreuk aan de wijzerplaat in mijn ogen. De rest van de plaat is dermate rustig en uitgebalanceerd dat de datum en het opgelegde kroontje de plaat net iets interessanter maken.

De band
Het meest opvallende aan de band zijn de PCL (Polished Center Links). Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik ervan vind. Het past goed bij de gepolijste kast, maar aan de andere kant is dit horloge voor mij bedoeld als relatief onopvallend horloge dat ik wil dragen in mijn vrije tijd. De PCL’s helpen daar niet bij. De CL’s matteren/satineren zou een oplossing kunnen zijn; het is goed te doen en ook relatief eenvoudig weer in oude staat te herstellen. Het lastige is dan echter dat de kast niet gesatineerd is zoals bij bijvoorbeeld de Explorer.
De volledige solide band is overigens iets breder dan de meeste oysterbanden. De breedte begint bij 21mm ipv de meer gehanteerde 20mm. Ik merk het verschil niet in draagcomfort.

De sluiting is van de band is mooi klein. Er zit net als bij een Explorer een Easylink op (niet te verwarren met Glidelock) die het mogelijk maakt om 2mm meer ruimte in de band te creëren bij wisselende omstandigheden. Ik vind dit zelf een erg prettige functie bij een stalen band. De Explorer heeft ook de Easylink functie en daarbij gebruikt ik de functionaliteit dagelijks. In vergelijking met de Explorer is deze versie van de Easylink overigens weer iets vernieuwd; vanaf heden heeft de schakel een klein veermechanisme wat moet zorgen voor minder slijtage bij veelvuldig gebruik.

De sluiting heeft geen beveiliging zoals een Sub of een Explorer. Het horloge is niet bedoeld voor avonturiers, al lijkt het me niet dat dit horloge af zal vallen bij een kleine schok.

60 likes

Wat een leuk verslag van deze prachtige topper.
Gefeliciteerd en veel draagplezier :heart_eyes:

Super aanwinst, proficiat.

Ik heb zelf de 126300 met zwarte dial en een jubilee bracelet, top horloge. Overigens is deze jubilee een absolute aanrader, zeker als ik het stukje over de bracelet hierboven lees. Hij draagt erg comfortabel en is gewoon erg mooi!

Veel plezier ervan.

2 likes

Dankje! Ik heb 'm nu ongeveer een maandje en draag 'm dagelijks. Sinds de komst van een JLC MUT krijgt 'ie even iets minder draagtijd doordeweeks, maar in het weekend eigenlijk nog steeds onverslaanbaar.

10 likes

Dankje. Ik heb zeker nog even getwijfeld over de jubilee. Zeker in combinatie met de gladde bezel, maar uiteindelijk toch gegaan voor de krasmagneet ;-).
Ik sluit niet uit dat 'ie er ooit nog komt…

2 likes

Gefeliciteerd geniet ervan :wink:

1 like

Prima review van een mooi horloge!

1 like

Tophorloge en overweeg deze ook, is wat mij betreft ook een upgrade tov mijn OP ! moet alleen nog even sparen…:thinking::pensive:

3 likes

Mooi uitgebreid stuk! :clap:

Bijzonder inderdaad hoe een paar mm extra, geen Romeinse cijfers en een vlakke lunette hem een stuk moderner/sportiever maken dan de 36mm.

1 like

Inderdaad. Zelfs met PCL’s. Niet persé ‘tool’, maar eerder sportief inderdaad.

1 like

Mijn beste,

Chapeau!! Wat een grandioze verworvenheid!!
Een schitterend horloge uit een befaamd horloge-huis!!
Mooie introductie ook!!
Zowel in woord als in beeld!!
Ik wens je er derhalve een memorabele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Kan ‘m oprecht aanraden. Echt een waardige opvolger door de wijzerplaat, de easylock en het prachtige uurwerk.

1 like

Dank Coenraad!

1 like

Erg goed verslag van deze NA. :ok_hand:
Machtig mooi horloge. Geniet ervan!

1 like

Dit verhaal inclusief jouw foto’s kan zo bij Rolex zelf op de website man. Prachtig :sunglasses::sunglasses:

3 likes

Dank Jeroen, al moet ik dan wel eerst een goede stofdoek aanschaffen… Man, man, man wat zie je dat goed op foto’s zeg…

2 likes

Leuk om te lezen hoe je door de Rolex catalogus gaat en waarom je bepaalde horloges uiteindelijk weer verkoopt.
Ondanks de PCL’s (die voor mij altijd een no-go zijn) is’t een prachtige aanwinst! Geniet ervan :blush:

1 like

:wink:

1 like

Erg gaaf hoor! Kijk nog steeds met een schuin oog naar de DJ41 op Jubilee. Vind m met witgouden bezel eigenlijk mooier maar qua prijs ook stuk duurder. Neigde eerst ook ontzettend naar de blauwe, maar ga denk ik toch voor de rhodium.

1 like

Ik vind de witgouden bezel ook erg mooi, maar voor mijn doel iets te ‘gekleed’ en opvallend.

En rhodium is ook erg mooi, al was ik meteen verkocht toen ik de blauwe zag. Ik heb ook een witte en een rhodium omgehad, maar de witte viel me erg tegen (oogde erg plastic) en de rhodium was prachtig maar ik had nog geen horloge met een blauwe plaat en vind de combinatie met de witte indices echt prachtig. Ik had verwacht dat de blauwe plaat lastiger te combineren zou zijn, maar niets blijkt minder waar.

2 likes