Leuke chrono! Het is/was ook best wel iets bijzonders…
Er valt een hoop over te vertellen, maar in het kort: De basis is een Landeron Hahn 15,5 lijns uurwerk, maar aan enkele details kan je zien dat het een mono-rattrapante (Bovet patent) geweest is: het “neusje” op de chrono bedieningshevel, het schroefgat in de chrono brug, waar een frictieschroefje gezeten heeft, en natuurlijk de extra hevel.
Helaas is het belangrijkste onderdeel (het chrono meeneemrad 8060) niet korrekt; hier had een heel bijzonder tweedelig koppelingsrad op moeten zitten, waarbij het rad los op de as zit, verbonden via een spiraalveer.
Bijgaand een foto van een Löwenthal mono rattrapante met hetzelfde uurwerk die ik jaren geleden eens opgeknapt heb:
De bovenste drukker is heel typisch, daar zit een soort kroontje op, als je de chrono tussentijds gestopt had, kon je hem weer starten door deze drukker uit te trekken (daar was dat “neusje” op de bedieningshevel voor)…
Een plaatje van het tweedelige chrono “meeneemrad”
Als je wilt kan ik nog wel de beschrijving van dit mechanisme scannen, de ontbrekende onderdelen van het rattrapante deel zijn helaas zeer zeldzaam en niet meer te krijgen…
Ik vraag me af of de wijzerplaat ook vervangen is, met Nicolet heb ik ze in elk geval nog nooit gezien (bijna altijd Löwenthal) en normaal zijn ze ook voorzien van een 30 minutenteller, de 45 minutenteller op jouw exemplaar lijkt niet echt gepast te hebben (veren zijn aangepast??)