NA: 1970's Zenith Surf

Een paar maanden geleden begon het allemaal weer wat te kriebelen. Hier op HF zag ik wat vintage horloges voorbij komen die waren geinspireerd op- of gemaakt door Gerald Genta, iets wat mij al een tijdje kan bekoren. Helaas zijn ze voor ‘erbij’ wat lastiger te vinden, zeker omdat het budget voor een horloge voor erbij wat lager ligt.

Ik moest langs @Jero1 omdat mijn JLC te controleren die eindelijk was geservicet door Chrono24 en waarempel snaarstrak loopt. Daar wat gesproken over de drang om er wat bij te halen en dat ik ook de jaren '70 horloges erg leuk vind. En dat ik stiekem ook wel eens een vintage Zenith wilde hebben. Toevallig had hij daar via een handelaar een vintage Zenith iets aangepakt (iets met de band) en die handelaar wilde de Zenith wel weg doen voor een (wat mij betreft) leuke prijs. Een echt typisch jaren 70 horloge met een leuk Zenith gesigneerd uurwerkje, namelijk de PC2572.

Zo had ik iets later de Zenith in huis. En die was een beetje vies.

Het leek mij dat een carriere als horlogemaker in het verschiet zou liggen, dus ik besloot zelf te proberen het uurwerk uit het kastje te halen en de band van het horloge af te halen om die goed schoon te maken. De carriere strandde binnen een minuut of vijf, dit uurwerk heeft namelijk een soort c-shaped ringetje zitten bij de kroon/stem/weet niet hoe dat heet, maar het staat hieronder in het plaatje:

Die kreeg ik er met geen mogelijkheid af natuurlijk, en na een tijdje prutsen liep het horloge ook niet meer. Dus naar de redder in nood @wbcoupe getogen en daar het horloge uit elkaar gehaald, op de band na.

De kast ging naar horlogeglas.nl en die hebben er een prachtig nieuw glaasje in gezet. Op eBay nog een NOS band gevonden voor het horloge die @Jero1 er binnenkort op zet. Nu een tijdje dragen en kijken of het een blijvertje is. Hier nog wat foto’s. Vond het leuk om even te laten zien, dit horloge zelf heb ik nog geen tweede van te koop gezien op eBay of waar dan ook.

Nog met de oude, vieze band:

Het is een flinke klomp op de pols, maar wel bescheiden qua grootte (36mm):

Inner ring en dial wisselt mooi van kleur:

Mooi met de integrated bracelet:

Met de NOS band die er nog op komt:

Dank voor het lezen!

46 likes

Heel bijzondere constructie; een apart tandwieltje voor de snelverzet van de datum met een c-ringetje vastgeklemd op de stift. En die moet er dus af voordat je de stift eruit kunt halen. Nooit zoiets gezien :thinking: :grin:

Mooie aanwinst; geniet ervan :+1:

4 likes

Mooie aanwinst, veel draagplezier ervan👍

1 like

Ontzettend gave aanwinst! Heel veel draagplezier gewenst.

1 like

Jullie hebben er weer een pareltje van gemaakt :+1:

1 like

Proficiat

1 like

Mooie aankoop en geniet ervan inclusief de aparte snelverzet constructie :rofl:

1 like

Foto van het uurwerk vergeten te plaatsen:

6 likes

Mooi horloge, van een goed merk en met een leuk uurwerk!

Geniet ervan!

1 like

Hoe werkt die snelverzet eigenlijk?

Gewoon kroon uittrekken tot standje 2 en dan draaien. Alleen denk ik beter niet te dicht bij middernacht :grimacing::innocent:

1 like

Prachtig! Mijne ook maar eens langs horlogeglas sturen. Ziet er top uit :+1:

1 like

Waarom heet het eigenlijk “surf”

1 like

Vind ik een hele goede vraag. Dit staat op het wereldwijde web:

Surf is Zenith code for ‘water resistant’. Depending on the model, the catalog price in 1976 in Germany (EU) was from around 250 Dm for a basic model up to around 700 DM (for a Zenith Defy case with mineral crystal and original bracelet). all watches with the model code (on the back) beginning 01- (stainless steel)- and ending -290/380 (cal 2562-2572 pc). A normal Zenith automatic Defy from that period was around 500 DM, and 100 DM extra for original bracelet. A normal Zenith automatic watch with blue dial and leather band was around 300 DM according to Feb 1976 pricelist. Roughly, for inflation since 1976 multiply amounts by 4; to converse DM in euro or dollar, divide it into two. Shadow statistics will tell you that the real inflation is much higher.

Dit is een post uit 2011 trouwens, de waarde zal nu wel iets hoger liggen. Maar laten we het zo samenvatten: Die van mij is geen defy maar een gewone surf. Laten we zeggen 500 DM plus 100 DM voor de band. 600 DM x 4 is 2400 DM, delen door 2 is dus 1200 euro momenteel. Maar geen idee of dit iets aansluit op de realiteit.

Op de website van Zenith staat dit over de periode:

2 likes

Prachtig exemplaar, veel plezier ermee!

1 like

Om het maar even af te maken, het horloge is nu compleet:


De goede gesp zit op de bracelet. Eind van de week komt er nog een mooi doosje bij, daar zal ik nog een plaatje van posten en dan is dit ook afgerond.

5 likes