NA: 2022 King Seiko SPB283J1

Omdat het geloof ik de eerste SPB283J1 op het forum is, leek het me leuk een NA topic te maken over deze King Seiko (2022) met zwarte dial! En ook een beetje op verzoek van @TagEd :wink:

Korte inleiding:

In 2019 begon mijn zoektocht naar mijn eerste horloge. Ik twijfelde tussen een Junghans Max Bill met witte plaat en een Nomos Tangente. Uiteindelijk koos ik voor de Max Bill die ik een tijdje met plezier heb gedragen. Uiteindelijk heb ik deze via MP verkocht.

Een jaar later kocht ik mijn eerste vintage horloge van @Lieuwedv. Ik kwam toevallig bij Lieuwe terecht via Chrono24. We raakten aan de praat en mijn interesse in vintage was gewekt. Ik kocht een prachtige Longines Ultra Chron van Lieuwe uit de 60’s die ik ook een tijdje met plezier heb gedragen. Uiteindelijk heb ik deze weer ingeruild en een Omega Seamaster DeVille gekocht van Lieuwe.

Dat verkopen en inruilen bleek een rode draad in mijn horlogehobby tot nu toe. Ik was soms al bezig met een NA terwijl er nog een horloge onderweg was. Als ik door mijn foto’s scroll kom ik horloges tegen waarvan ik al niet meer weet dat ik ze heb gehad :grimacing:

Fast forward naar augustus 2022. Via Chrono kwam ik in contact met een Belgische verkoper die zijn King Seiko te koop had staan. Ik had dit horloge in juli gepast bij de juwelier in de stad hier en was positief verrast. Op dat moment geen optie, want €1700 vond ik te veel van het goede.

Op Chrono zag ik hem korte tijd later voor een hele nette prijs staan in België. Het horloge was in juli gekocht bij Bouman in NL, maar de verkoper vond hem te dressy. Toen ik een week later op Chrono keek, stond hij nog steeds te koop. Ik stuurde een berichtje met een voorstel en de verkoper ging akkoord. En zo kwam dus gisteren de postbode aan de deur met het pakketje.

Genoeg tekst, tijd voor foto’s:

Het horloge wordt geleverd in een Seiko doos en daarnaast een extra doosje met een reisetui waarin plek is voor het horloge, een extra band en bijvoorbeeld enkele accessoires/tools.

Wat gelijk opvalt aan de SPB283J1 zijn de strakke lijnen van de kast waarvan de lugs zowel gepolijst als gebrushed zijn. Prachtig om te zien, want het horloge speelt op die manier schitterend met het licht.

Dan om de pols:

De band vind ik persoonlijk een pluspunt van dit horloge. Draagt heel erg fijn en voelt solide aan. De vlindersluiting stoort me persoonlijk niet.

Enkele foto’s in de doos:

Enkele pluspunten:

• Ik vind het formaat erg fijn voor mijn pols;
  • De zwarte sunburst plaat is prachtig en is buiten ook echt diep zwart;
  • Gesigneerde kroon en caseback;
  • Het horloge voelt goed afgewerkt.

Het meest besproken punt van kritiek m.b.t. deze heruitgave van de King Seiko is het uurwerk. Het betreft het 6R31 uurwerk van Seiko dat in feite hetzelfde uurwerk is als de 6R35, maar dan zonder datum. Waar de King Seiko vroeger bekend stond om een horloge met een top uurwerk is dat hier minder (lees: niet) het geval en dat zorgt voor de discussie waar deze King Seiko nu eigenlijk thuis hoort in de huidige line up.

Persoonlijk heb ik geen moeite met dit uurwerk. De afwerking, de dial, de kast en de band maken voor mij veel goed. Ik kan me echter wel voorstellen dat men qua uurwerk (gelet op de historie en de retail prijs) meer verwacht van Seiko.

Dan nog wat specs:

Afmetingen:
Diameter kast: 37mm
Hoogte kast: 12.1mm
Lug to lug: 43.6mm

Glas
Box-shaped saffier

Waterdichtheid
100 meter

Type uurwerk
6R31 (hacking/handwinding, 70 uur gangreserve)

Als je tot hier gekomen bent: thanks voor het lezen! :grin: :v:

121 likes

Mooie NA en knappe foto’s! Geniet ervan

1 like

Mooie foto’s! Veel leuker dan op de renders.

1 like

Mooie aanwinst, geniet ervan

1 like

Bedankt voor de review, Robin! Nuttig en leuk om te lezen. Ik vind ook al die details en de mooie maat heel gaaf aan dit horloge, het uurwerk niet heel storend en de 70 uur PR juist wel een voordeel. Staat dan ook hoog op de wishlist. :smiley:
Geniet van je nieuwe aanwinst!

1 like

Prachtige aanwinst en een hele strakke kast :ok_hand::ok_hand:
Gefeliciteerd!

1 like

Proficiat Robin met deze fraaie aanwinst :ok_hand:Tevens dank voor het delen van je review : deze variant had ik nog niet gezien ! Veel draagplezier :+1:

1 like

Tof ding! En fijne plaatjes :ok_hand:
Veel plezier ermee!

1 like

Gefeliciteerd! Wat een mooie kletser!
Heel veel plezier ermee, met de looks zit dat wel goed. Ik heb een aantal van zijn vintage voorgangers. Jammer dat ik die nog nooit in een volledig nieuwe staat heb kunnen bewonderen.
Zijn grootvader says hi!:grin:

6 likes

Best een gaaf ding eigenlijk! Veel plezier ermee!

1 like

Een prachtige King en een goede review :+1:

1 like

Thanks allemaal! :slight_smile:

@TagEd
Merci! De 70 uur reserve is inderdaad wel fijn, dat vond ik bij de SPB143 ook fijn. Benieuwd of je hem ook aanschaft! De andere kleuren vind ik overigens ook erg tof, vooral die brushed silver variant.

@Spooler
Gaaf! Mooie vintage King Seiko’s! Mooie kast heeft die 44KS.

2 likes

Prachtige KS! Gefeliciteerd. Geniet ervan.

1 like

Gefeliciteerd, echt een heel mooi horloge!

1 like

Zeer mooi, gefeliciteerd

1 like

Mooie aanwinst! Ik ben zelf ook wel fan van king seiko’s looks, zowel wijzerplaat, de dubbele index met textuur en de uitvoering van de stalen band spreken me wel aan.

Ik weet dat seiko’s vroeger geprezen werden vanwege hun mooie ‘waar voor je geld’ maar dat dit de laatste jaren toch minder het geval is. Ik heb zelf nog geen echte hands-on ervaring met deze seiko dus vroeg me af: wat vind je een correcte prijs voor dergelijk model? Vanaf 1500 begin je toch al richting Oris territorium te gaan en dat lijkt me in mijn ogen toch net een trapje hoger in kwaliteit.

1 like

Thanks! :slight_smile:

Lastig te zeggen.

Vorig jaar kreeg ik de Grand Seiko SGBX261 voor €1900 mee bij de juwelier. Als je je dan bedenkt dat de King Seiko €1700 list kost, dan ligt het heel dicht bij elkaar. Stel er gaat nog €150 korting af, is het een verschil van €350. Dan zou ik persoonlijk eerder doorsparen voor de Grand Seiko, omdat het verschil relatief weinig is.

Maar, ik moet wel zeggen dat ik echt aangenaam verrast ben door de afwerking van de King Seiko. Ben het echter wel met je eens dat €1700 veel geld is voor dit horloge. Of Oris een trapje hoger is qua kwaliteit durf ik niet te zeggen, omdat ik nog nooit een Oris heb gehad, dus kan ik moeilijk vergelijken!

Zou ik er toch een prijs op moeten plakken, zou ik ergens tussen de €1250 en €1400 zeggen.

2 likes

Prachtige KS, gefeliciteerd! Laatst de rode variant gepast bij Bouman, mooie afwerking van de kast en een heerlijke band. Hij blijft hier ook spoken :sweat_smile: Geniet van deze fijne NA!

1 like

Gefeliciteerd met je mooie NA. Leuke en interessante review

1 like

Thanks! De rode variant heb ik nog niet in het echt gezien, lijkt me ook wel een toffe uitvoering! Zou je ook voor de rode variant kiezen, of eerder een van de andere uitvoeringen?

1 like